فیلم سینمایی

بعد از درگیری عموم مردم جهان با بیماری کرونا و بسته شدن سالن‌های نمایش فیلم، حالا به نظر می‌رسد اوضاع رو به بهتر شدن است و قرار است سالن‌های سینما وضعیتی شبیه دوران قبل از کرونا پیدا کنند.

به گزارش مشرق، با انتشار رقم فروش فیلم‌های سینمایی در شش ماه اول سال در آمریکای شمالی، تحلیلگران اقتصادی سینما و اهل فن از موفقیت محصولات سینمایی و بازگشت تدریجی موفقیت‌آمیز سالن‌های نمایش به حالت و وضعیت طبیعی صحبت می‌کنند. بعد از درگیری عموم مردم جهان با بیماری کرونا و بسته شدن سالن‌های نمایش فیلم، حالا به نظر می‌رسد اوضاع رو به بهتر شدن است و قرار است سالن‌های سینما وضعیتی شبیه دوران قبل از کرونا پیدا کنند. زنجیره‌های سینمایی در آمریکا از اوایل سال جاری میلادی اقدام به بازگشایی تدریجی تمام سالن‌های نمایش فیلم کردند و مثل دوران گذشته محصولات سینمایی را در ۳۰۰۰سالن سینما اکران عمومی کردند. البته استقبال تماشاگران سینما از فیلم‌ها شبیه دوران قبل از کرونا نبود اما بلاک باسترهای هالیوودی توانستند با جلب نظر مردم افتتاحیه‌های خوبی را برای فیلم‌های سینمایی در جدول گیشه نمایش سینماها رقم بزنند.
تحلیلگران سینما گفته بودند در صورت اکران عمومی فیلم‌های مهم و پرسروصدا، تماشاگران با سالن‌های نمایش آشتی کرده و دوباره رونق تازه و خوبی به جدول گیشه نمایش خواهند داد. برهمین اساس، کمپانی‌های بزرگ سینمایی اعلام کردند فیلم‌های پرسروصدایشان را به ترتیب روانه پرده سینماها می‌کنند. البته در این بین، تعدادی از این فیلم‌ها همزمان با نمایش عمومی پخش استریم و اینترنتی هم داشتند. برخی صاحب‌نظران براین باورند که نمایش همزمان سینمایی و استریم محصولات می‌تواند به وضعیت فروش آنها در جدول گیشه نمایش آسیب بزند. با این وجود آن دسته از شرکت‌هایی که فیلم‌هایشان را همزمان در سینما و اینترنت پخش کردند، روی این موضع خود باقی ماندند.
والت‌دیزنی موفق‌ترین است
شرکت والت دیزنی که به‌عنوان موفق‌ترین مرکز تولید و توزیع فیلم‌های سینمایی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ شناخته و معرفی شده، سیاستی دوگانه در ارتباط با فیلم‌هایش در پیش گرفت. مدیران دیزنی از یک‌سو تعدادی از فیلم‌هایشان را فقط در سینماها اکران عمومی کردند و تعدادی دیگر را همزمان با پخش سینمایی، پخش اینترنتی هم کردند. اما «شنگ چی و افسانه حلقه‌ها» که به‌عنوان موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم نیم‌فصل اول سال جاری میلادی انتخاب شد، فقط پخش سینمایی داشت. تماشاگران آمریکایی این اکشن ابرقهرمانانه طی پنج هفته نخست اکران عمومی فیلم، ۲۰۸میلیون دلار برای تماشای آن پول پراخت کرده‌اند. تاکنون هیچ فیلمی نتوانسته در دوران کووید ــ ۱۹، به چنین رقم فروش بالایی دست پیدا کند. این اکشن کمیک استریپی، اولین ابرقهرمان آسیایی خود را نیز معرفی کرد. سیمو لیو، بازیگر چینی‌تبار مقیم کانادا، در این اثر شرکت مارول و شرکت والت دیزنی، در قالب ابرقهرمانی ظاهر می‌شود که باید با دشمن قدیمی خانوادگی‌اش مبارزه‌ای سخت داشته باشد.

آمار فروش فیلم‌هاحکایت عبور از بحران کرونا است؟

دومین فیلم موفق گیشه نیم‌سال آمریکا هم محصول مشترک والت دیزنی و مارول است. «بلک ویدو/ بیوه سیاه» با فروشی ۱۸۴ میلیون دلاری در این ردیف نشست. برخلاف شنگ چی، ابرقهرمان این فیلم یک زن است و همزمان با اکران عمومی در سینماها، پخش اینترنتی هم داشت. مارول اعلام کرد تماشاگران استریم در سه روز اول پخش فیلم، ۶۰ میلیون دلار برای تماشای آن در منازل خود پول پرداخت کرده‌اند. شکایت بازیگر اصلی فیلم از تهیه‌کنندگان آن هم مدت‌ها سوژه داغ رسانه‌ها بود. اسکارلت جوهانسن ادعا کرد تهیه‌کنندگان بلک ویدو سهم سود او از موفقیت اینترنتی فیلم را پرداخت نکرده‌اند.

موفق غیرابرقهرمانانه

برخلاف دو فیلم ابرقهرمانانه صدرنشین جدول گیشه نمایش، سومین فیلم موفق نیم‌سال آمریکا یک اکشن ورزشی دلهره‌آور است. نهمین قسمت مجموعه پرسروصدای «سریع و آتشی» با فروشی ۱۷۳ میلیون دلاری، ردیف سوم جدول را به خود اختصاص داد. محصول پولساز شرکت یونیورسال، یکی از اولین بلاک باسترهای هالیوودی بود که جرات کرد در دوران کرونا راهی پرده سینماها شود. این فیلم هم مثل بسیاری از تولیدات آماده نمایش هالیوود، چند بار زمان اکران عمومی خود را تغییر داد تا به سد بیماری کرونا برخورد نکند. در حقیقت، استقبال بسیار خوب تماشاگران از «مکانی ساکت ۲»، مدیران یونیورسال را مطمئن و راغب کرد که اکشن سطح بالایشان را روانه پرده سینماها کنند.

آمار فروش فیلم‌هاحکایت عبور از بحران کرونا است؟

مکانی ساکت ۲ اواخر ماه می روی پرده سینماها رفت و در کل، ۱۶۰ میلیون دلار فروش کرد. البته این درام دلهره‌آور و ترسناک یک تفاوت اساسی با سه فیلم اول جدول دارد. برخلاف این سه فیلم که با هزینه‌هایی بالا و کلان تولید شدند، مکانی ساکت ۲ با هزینه‌ای معقول و معمولی جلوی دوربین رفت. به همین دلیل برخی تحلیلگران اقتصادی سینما موفقیت ۱۶۰ میلیون دلاری این فیلم را بسیار بیشتر و بالاتر از فروش سه فیلم اول جدول ارزیابی می‌کنند.
«گای آزاد» پنجمین فیلم موفق جدول با فروش کلی ۱۱۸ میلیون دلاری است. این کمدی اکشن علمی ــ تخیلی با داستان بدیع خود توانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند و حتی راه را برای تولید قسمت‌های بعدی خود باز کند. بعد از «ددپول» و «همسر بادی گارد»، این فیلم سومین کار رینولدز است که تبدیل به یک مجموعه فیلم دنباله‌دار می‌شود. اکشن ماجراجویانه «سفر کروز جنگلی» دواین جانسون با فروش ۱۱۶ میلیون دلاری ششمین فیلم موفق جدول و سومین فیلم موفق والت دیزنی در این جدول به‌حساب می‌آید. چهار فیلم بعدی جدول هم اینها هستند: «گودزیلا علیه کونگ» (با فروشی ۱۰۰ میلیونی)، «کروئلا» (۸۶ میلیون)، «مربای فضایی ۲» (۷۰ میلیون) و «احضار ۳» (۶۶میلیون).

آمار فروش فیلم‌هاحکایت عبور از بحران کرونا است؟

اهل فن می‌گویند دو فیلم اول جدول گیشه نمایش آمریکا، در سطح بین‌المللی هم با موفقیت عمل کرده و توانسته فروش خوب و بالایی در بقیه کشورهای دنیا هم بکنند. رقم‌های فوق فقط اختصاص به فروش این ۱۰ فیلم در سالن‌های نمایش آمریکا دارد. چین که هم‌اکنون لقب بهترین و اولین کشور دنیا در بازار سینمایی را گرفته، به تنهایی شاهد فروش بسیار خوب این فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش داخلی خود بوده است. در عین حال، تحلیلگران اقتصادی سینمایی در ارتباط با این نظر متفق‌القول هستند که اکران عمومی فیلم‌های یاد شده در شرایطی طبیعی و دور از کووید ــ ۱۹، فروش و موفقیت مالی بسیار بهتر و بالاتری را برایشان رقم می‌زد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس