کد خبر 1228067
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
بازیگران سلبریتی ها

با اکران عمومی فیلم‌هایی چون «مکانی ساکت ۲» و سریع و آتشی ۹ است که تابستان سینما واقعا شروع می‌شود.

به گزارش مشرق، با از راه رسیدن فصل تابستان سینما در آمریکای شمالی، پرسش مهم کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی سینما این است که تماشاگران به سالن‌های سینماها برمی‌گردند یا نه؟ همین تحلیلگران با لحنی خوشبینانه (و البته محتاط) به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهند. اما در عین حال به این نکته مهم هم اشاره می‌کنند که اکنون صنعت سینما و تهیه و تولیدکنندگان محصولات سینمایی، با موضوعی به نام جنگ فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستند. هفته گذشته برنامه پربیننده تلویزیونی «یکشنبه شب‌ها، زنده»، یک آگهی تبلیغاتی طعنه‌آمیز برای شبکه توزیع فیلم amc (یکی از دو زنجیره بزرگ توزیع فیلم در آمریکای شمالی) پخش کرد که اختصاص به تجربه نمایش فیلم در دوران کرونا داشت. در این آگهی بک کنت با گریمی شبیه وین دیزل در مجموعه اکشن «سریع و آتشی»، یکی از جملات قصار شخصیت او در فیلم را تکرار می‌کند. او به یادآوری خاطرات سینما رفتن مردم در سال‌های گذشته می‌پردازد و تماشاگران پرده نقره‌ای را دعوت به بازگشت به سالن‌های تاریک سینما می‌کند.

چرا سریع و خشن تمام نمی‌شود

مجموعه سریع و آتشی مثال خوبی برای بازگشت احتمالی تماشاگران به سالن‌های سینماها در سراسر جهان است و جنگ فرهنگی مورد نظر تحلیلگران اقتصادی سینما را پوشش می‌دهد. تعدادی از شخصیت‌های مهم این مجموعه فیلم، لاتینی‌تبارهایی هستند که هالیوود تا چندی قبل اهمیتی به آنها نمی‌داد و نادیده‌شان می‌گرفت. حالا با تمرکز یافتن داستان فیلم‌هایی مثل سریع و آتشی روی شخصیت‌های غیرآمریکایی، شرایط برای استقبال آنها از محصولات هالیوودی بیشتر شده‌است. این بخش از تماشاگران که درصد بسیار بالایی از بینندگان فیلم‌ها را تشکیل می‌دهند، حالا احساس می‌کنند داستان‌ها و روایت‌های آنان هم در فیلم‌های سینمایی مورد توجه قرار می‌گیرد. اکران عمومی نهمین قسمت سریع و آتشی در خارج از آمریکا با موفقیت همراه بوده‌است. این اکشن ورزشی تنها در چین موفق به فروشی ۱۸۶ میلیون دلاری (طی دو هفته اکران عمومی) شده‌است. افتتاحیه ۱۳۷ میلیون دلاری فیلم در این کشور آسیایی، بسیاری از تحلیلگران را امیدوار کرد که تماشای فیلم در سالن‌های نمایش در بقیه کشورهای دنیا هم در حال رونق گرفتن است. سریع و آتشی ۹ که در هشت کشور دنیا (از جمله روسیه، کره جنوبی و امارات متحده عربی) روی پرده رفته، توانسته به فروشی ۲۲۹ میلیون دلاری دست پیدا کند. سینماهای آمریکای شمالی این اکشن را برای ۲۵ ژوئن، اکران عمومی می‌کنند.

چرا سریع و خشن تمام نمی‌شود

آغاز ناامید کننده


تابستان امسال سینما چند هفته قبل با نمایش عمومی «خشم انسان» گای ریچی آغاز شد. فروش فیلم چندان خوب و مطلوب نبود و همان زمان کارشناسان به این نکته اشاره کردند که با اکران عمومی فیلم‌هایی چون «مکانی ساکت ۲» و سریع و آتشی ۹ است که تابستان سینما واقعا شروع می‌شود. افتتاحیه ۵۸ میلیون دلاری مکانی ساکت ۲ در آمریکای شمالی، خبری مسرت‌بخش برای صنعت سینما بود. این درام علمی - تخیلی دلهره‌آوره با هزینه تولید ۶۰ میلیون دلاری خود، ۲۲ میلیون دلار هم در ۱۰ کشور دیگر دنیا فروخته است. تحلیلگران به نکته جالبی اشاره کرده و می‌گویند افتتاحیه آمریکای شمالی قسمت اول در سال ۲۰۱۸ و زمانی که اثری از کرونا نبود، ۵۰ میلیون دلار (۸ میلیون کمتر از افتتاحیه قسمت دوم) بوده‌است و این موضوع، خبری بسیار خوش برای هنرمندان است.
 

پیش بینی واقعی


پل درگارابدیان، تحلیلگر سرشناس اقتصادی سینما که قبل از این پیش‌بینی کرده بود تابستان واقعی سینما با اکران عمومی هیجان‌انگیز مکانی ساکت ۲ شروع خواهد شد، در رابطه با وضعیت موجود جدول گیشه نمایش می‌گوید: «عموم مردم از تنگناها و قرنطینه کرونایی خسته شده و فضایی برای تنفس و تفریح می‌خواهند. مدیران سالن‌های سینما اطمینان داده‌اند.تمامی پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت و اجرا می‌شود. این جمله اطمینان بخشی برای گروه تماشاگران است. اما در داخل این سالن‌های امن نمایش هم باید فیلم‌هایی اکران شود که در مردم شوق بیرون آمدن از خانه و حضور در سالن‌های تاریک نمایش فیلم ایجاد کند. «مکانی ساکت ۲» دقیقا در رده فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که شوق بیرون آمدن از خانه را در مردم ایجاد می‌کند. فیلم‌های دیگری هم هستند که می‌توانند این شوق عمومی را برانگیزند و شرکت‌های فیلمسازی حالا باید اقدام به اکران عمومی آنها کنند.»


اشاره درگارابدیان به فیلم‌هایی چون «لوکا» کارتون جدید شرکت والت دیزنی، درام ترسناک «احضار ۴»، «جنگ فردا» کریس برات، دومین قسمت اکشن کمدی ماجراجویانه زنده/ کارتونی «مربای فضایی»، «کروز جنگلی» دواین جانسون و قسمت دوم درام علمی ـ تخیلی «ونوم» تام هاردی و... است که طی دو ماه پیش رو روانه پرده سینماها خواهند شد.  کارشناسان به موفقیت بالای مالی تمام این فیلم‌ها چشم دوخته‌اند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس