رایزنی‌های جدی ایران در روسیه برای خرید تسلیحات/ پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟

طبق گفته سردار باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، ایران قصد خرید بالگرد و جنگنده از روسیه دارد که این امر می‌تواند موازنه قدرت هوایی در منطقه را تا حد زیادی به نفع کشورمان تغییر دهد.

به گزارش مشرق، روز گذشته سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با مسئولان نهادهای ایرانی در مسکو به موضوع خریدهای نظامی ایران از روسیه پرداخت و گفت که قرارداد خرید تجهیزاتی نظیر هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگردهای رزمی از روسیه منعقد شده و قرار است در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره شود.

 روابط ایران با روس‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در حوزه نظامی وارد مرحله جدیدی شد و بعد از دفاع مقدس و در سال‌های انتهایی دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ ایران یک قرار داد نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با روسیه منعقد کرد که در نتیجه آن تسلیحاتی نظیر جنگنده‌های میگ ۲۹، سوخو ۲۴ تانک‌های تی ۷۲ وزیردریایی‌های کلاس کیلو خریداری شد.

رایزنی‌های جدی ایران در روسیه برای خرید تسلیحات/ پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟

جنگنده‌های میگ ۲۹ در خدمت نیروی هوایی ارتش

این همکاری در حوزه نظامی بعدها نیز ادامه یافت که به خرید تعدادی تجهیزات نظامی -از تسلیحات انفرادی گرفته تا برخی سامانه های پدافندی و راداری و حتی کامیون های نظامی کاماز- توسط ایران انجامید.

رایزنی‌های جدی ایران در روسیه برای خرید تسلیحات/ پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟

کامیون‌های کاماز تحویل شده به نیروی زمینی سپاه

در این میان، پر بحث ترین قرارداد نظامی ایران و روسیه در سال های گذشته، پرونده خرید سامانه پدافندی اس ۳۰۰ بود که علی رغم پرداخت پول خرید، با امتناع روسیه مواجه و نهایتا با شکایت ایران، چند سال بعد در سال ۱۳۹۶ به ایران تحویل شد.

رایزنی‌های جدی ایران در روسیه برای خرید تسلیحات/ پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟

سامانه پدافندی اس ۳۰۰ در اختیار نیروی پدافند هوایی ارتش

خرید جنگنده های جدید از روسیه نیز از چند سال قبل به یکی از پر بحث‌ترین گمانه‌زنی‌های فضای رسانه‌ای کشور در حوزه نظامی تبدیل شد.

ناوگان هوایی ارتش ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تماما از تجهیزات غربی بخصوص آمریکایی بهره می‌برد و با پیروزی انقلاب و قطع روابط ایران و آمریکا، کم کم کشورمان برای رفع نیازهای خود در حوزه هوایی به سمت خرید از شرق نیز متمایل شد.

در این میان، خرید جنگنده های جدید بخصوص جنگنده سوخو ۳۰ از روسیه یکی از محتمل‌ترین خریدهای سال های اخیر بود که در تحلیل‌های نظامی به آن پرداخته شد.

خبر احتمال خرید این جنگنده توسط ایران را اولین بار سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور به شکل علنی در جریان بازدید از نمایشگاه ماکس روسیه در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد.

یک سال بعد، سردار دهقان وزیر دفاع وقت نیز گفت که در جریان سفر به مسکو، درباره خرید جنگنده سوخو ۳۰ اس ام و تانک تی ۹۰ نیز مذاکره خواهد شد.

در همین سال علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر انقلاب هم در گزارش سفر خود به مسکو گفته بود که روسیه حاضر است به ما جنگنده سوخو ۳۰ بفروشد.

علاوه بر اینها، در سال ۹۶ نیز امیر پوردستان جانشین وقت فرمانده کل ارتش درباره خرید جنگنده سوخو ۳۰ اظهار داشت: با طرف روسی صحبت و موافقت شد اما قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل مانع شد که این کار انجام شود. اما رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو ۳۰ را در سال‌های آتی ادامه می‌دهیم.

اگرچه مقامات رسمی در صحبت‌های خود به موضوع خرید جنگنده سوخو ۳۰ اشاره می‌کردند ولی در فضای رسانه‌ای و غیررسمی سخن از برخی نمونه‌های دیگر نظیر سوخو ۳۵ نیز به میان می‌آید که فعلا همه آنها در حد گمانه‌زنی هستند.

آنطور که سردار باقری گفته، خریدهای ایران منحصر به جنگنده نبوده و خرید انواع بالگردها و هواپیماهای جت آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد. اگرچه تاکنون مشحصا به نوع خریدها اشاره نشده، ولی ایران پیش از این نیز تعدادی بالگرد میل ۱۷ را از روسیه خریداری کرده و حالا در فضای مجازی برخی کاربران به احتمال خرید بالگرد میل ۲۸ و یا جت آموزشی یاک نیز اشاره کرده اند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران روز یکشینه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان یکی از بندهای معاهده برجام لغو شد و حالا احتمال دسترسی کشورمان به تجهیزات جدید بیشتر شده است.

رایزنی‌های جدی ایران در روسیه برای خرید تسلیحات/ پای بالگرد و جنگنده‌های جدید به ایران باز می‌شود؟


بالگرد Mi-۱۷ در اختیار سپاه پاسداران

امیر روحانی مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران نیز گفته بود که قرار است ایران به قطب منطقه ای تعمیر بالگردهای شرقی تبدیل شود.

کارشناسان حوزه نظامی معتقدند خرید تجهیزات رزم هوایی آنهم در فضایی که اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال تجهیز ناوگان هوایی خود هستند، می‌تواند تا حدودی موازنه قدرت هوایی را به نفع ایران تغییر دهد.

با این تفاسیر باید منتظر رزوهای آینده بود و دید که آیا ایران علاوه بر جنگنده و بالگرد قصد خرید تجهیزات دیگری نیز از روسیه دارد یا خیر؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    38 3
    باید حداقل صدتا جنگنده جدید بخریم
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      2 20
      ایران نیازی به این چیزها دیگر ندارد و فقط برای تنوع بخشی به تجهیزات مقداری خرید باید کرد
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      13 1
      نکنه مثل جریان خرید میگ۲۹ ها دست دوم های نیمه عمرشونو به ما بندازن
  • سرباز IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    42 2
    سلاح باید استقلال بیاره نه وابستگی. تکنولوژی وارد کنید نه سلاح
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      4 6
      به نظرم از چین خرید میکردن بهتر بود هم پیشرفت های خوبی در تولید ادوات نظامی و جنگنده کرده هم میشه رو حرفشون حساب کرد
    • افشین IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 0
      بله همینطور هست.برای همینم نود درصد سلاحهایی که لازم داریم ساخت داخل هست. اما بعضی فناوری ها برای فروش و وارد کردنش فروشنده تو صف وای نستاده که بده. باید قدم به قدم پیشرفت. البته شاید در این خرید شرط گرفتن درصدی از،فناوریهای جنگنده هم باشد.فعلا که اطلاعاتی گفته نشده.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 0
      الان اس 300 داریم وابستگی پیدا کردیم یا از اس 400 بهترش داریم ؟
    • TR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      8 4
      هیچ کشوری تکنولوژی اش رو به کشور صادر نمی کنه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    14 0
    اقا سوخو ۳۵ باید خریداری بشه. برخیمیگن سوخو ۵۷!! ولی سوخو ۵۷ سال ۲۰۱۹ اولید و تا سال ۲۰۲۰ فقط ۲ فروند ساخته بودن و خود روسیه هم ناوگانش رو با این جنگنده نسل جدید تکمیل نکرده!
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 2
      باید حتما خرید جنگنده های سوخو ۵۷، میگ ۴۱، تانک تی ۱۴ آرماتا و خودروی زرهی تی ۱۵ آرماتا را مد نظر داشته باشیم و در ساخت جنگنده نسل ششم روسیه نیز مشارکت و سرمایه گذاری داشته باشیم و در ایران هم تولید کنیم
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    20 8
    چرا روسیه باید به سوریه سوخو ۳۵ و اس ۴۰۰ بفروشه ولی به ما سوخو ۲۷ و میگ و اس ۳۰۰؟؟ واقعا چرا جنگ افزار های نسل جدید از روسیه خریداری نمیشه؟ دارن به ما میدن؟
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    18 0
    داریم از روسیه حرف میزنیم. پس بنابراین هیچ پیش بینی نمیشه کرد با توجه به سابقه روسیه . بنظرم بهترین کار اینه که هیچ پیش بینی برای خرید نکرد . و اجازه داد زمان جلو بره . فروش سلاح توسط کشورها به کشورهای دیگه تابع خیلی از ملاحظات و تصمیمات سیاسیه ( اقتصادیش که به کنار)
  • DE ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    9 3
    روسیه وقتی میفروشه که تاثیر گذاریشو از دست داده باشه. مثل اس ۳۰۰. اما متاسفانه چاره‌ی دیگه ای نداریم فعلا.
  • واحد 9000 IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    13 2
    میل 28 تقریبا در سطح کاموف 52 هستش مخصوصا میل 28 ان ام ، هرکدام خریداری بشه خوبه سوخو 30 اس ام 2 و سوخو 35 تفاوت چشمگیری ندارند به شخصه امیدوارم سوخو 75 هم برای اینده خریداری بشه چون در هر صورت نسل 5 نیاز هست تانک تی 90 هم همون تی 72 به روز شده هست چین همین رو تولید میکنه با الکترونیک پیشرفته تر مگر ارماتا بخرن که کاملا به روز و عالیست در هر صورت امیدوارم کشورم قدرتمند از گذشته به پیشرفت های نظامی ادامه بدهد.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      اخوی کاموف 52 شبیه میل 27 هست؟ کاملا متفاوت هستند...
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    24 2
    خیلی هم عالی، مطمئنأ هر ایرانی وطن دوستی ازین خبر خوشحال میشه که قدرت دفاعی مملکتش تقویت بشه.
    • افشین IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      6 1
      دقیقا همینجوری هست.اوناییکه شبه میارن و یا موردی خاص رو بهانه میکنند از این قدرت ناراحت هستند ولی توان رک گفتن ندارند.
    • بهزاد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 5
      خونی که در رگ ماست / هدیه به رهبر ماست به نظرم بهتراست بخشی از این سرمایه هنگفت را در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت هم سرمایه گذاری کنیم تا هم فرمایش حضرت اقا در زمینه خودکفایی محقق شود و هم در زمانی که با روسیه به مشکل برخوردیم دستمان را در پوست گردو نگذارند . با تشکر
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    12 2
    قبل از اینکه دوباره تحریم بشیم بهتره سوخو 57 هم بخریم تا جنگنده نسل پنج هم بهمون تحویل داده بشه و در سالهای بعد عقب نمونیم از دنیا. معلوم نیست دفعه بعد که بتونیم سلاح خریداری کنیم کِی باشه
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      3 0
      همین الانم معلوم نیست بعد گرفتن پول بهمون تحویل بدن ، کاری که با اس ۳۰۰ کردن
    • افشین IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      2 3
      چهل ساله که تحریم هستیم و نتيجش این شده که در هر بخشی که تحریم بودیم بیشتر پیشرفت کردیم. که یکیش همین بخش نظامی هست. پس از تحریم نباید ترسید و باید ازش فرصت ساخت. این فرصت سازی بهترین تخصص در نیروهای مسلح شده. اگر الان هم خریدی میکنیم فقط برای صرفه جویی در،زمان و دسترسی آسانتر به فناوریهای نوتر هست. این خرید فاصله بین ساخت داخل در این کلاسها را جبران میکند ولی در نهایت باید خودکفا بشیم.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 2
      دفعه قبل که نتونستیم صلاح بخریم ساختیم بهترینشم ساختیم الان شده سجیل و ذوالفقار کابوس دشمنان ایران
  • 10حکم سال سیف کمه ! IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    با افرادی که میگن خرید جنگنده نسل 4 خوب نیست موافقم ولی مطمئن باشید هیچ کشوری حتی روسیه و چین هم جنگنده ی جدید به ما نمیده ! چون میدونن اگر اخرین تجهیزاتشونو به ما بدن با کاستومایز کردن ایرانی ها طرفن و هیچوقت نمیخوان ایران رو در اینده نسبت به سلاح های خودشون بی نیاز کنن ! به هر حال خرید جنگنده ی نسل 4 از هیچی بهتره و اگر این اتفاق بالاخره بعد از این همه سال اتفاق بیوفته بد نیست لااقل یه نسل عقب میمونیم ( که با بهینه سازی های خودمون شاید بهترم بشه ) نه 2نسل و 3 نسل
  • سید مرتضی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    مهمتر از نوع جنگنده مورد خرید که چه نوع باشه پشتیبانی ونگهداری از اون جنگنده هست وسلاح هایی که قراره یا جنگنده تحویل شه مهمترین سلاحی که ما در هوا نیاز مبرم داریم سلاح های هوا به هوای دور برد ومیان برد وکوتاه برد است، فرض کنیم۳۰۰جنگنده بخری بدون پشتیبانی وبدون سلاح مناسب هیچ فایده ای نداره یا تعداد کم خرید یک جنگنده هم فایده ای نداره ما باید علاوه بر جنگنده ،چند هواپیما مسابر بری جت دور برد بخریم و با همکاری روسها یا چینیها اونارو تبدیل به اواکس کنیم اینطور دیگه ما از یک پدافنده لایه لایه صرف به یک پدافند فعال در هوا وزمین با همکاری اواکس وجنگندهای جدید وبا پدافند نقطه ای ودور برد مناسب میتونیم تمام مناطق دفاعیمونو پوشش بدیم ما الان نمیتونیم یک جنگنده نسل پنجم بگیریم چون هزینه بسیار زیادی داره به دلیل این که ما جنگنده نسله چهارونیم در کشور نداشتیم و زیرساختهای مناسب نسل بعدی جنگندهارو فعلا نداریم همه چیز پله به پله انشالله موفق شن کاش هموچون خرید خاندان فلانکر برای خرید ومونتاژ جی۱۰سی باموتورهای روسی اقدام کنیم چون جنگنده ای مناسب ارزان قیمت با تحویل دهی سریع بر خلاف روسها که خیلی تعلل میکنن کیفیت موشکهای هوا به هوای چینی از نوع روسی هم بهتر شده واز نظر الکترونیک و رادار جنگندهای چینی هم از روسی جلوتر هستن، موشکهای دور ایستا هوا به هوا هوا به زمین-اواکس-وپشتیبانی وقطعات جنگنده میتونه نیرو هوایی مارو دوباره زنده کنه اماذسالها طول میکشه که تعداد کافی جنگنده تولید کنیم یا تحویل بگیریم شاید۲۰سال
  • پیمان IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 1
    با سلام خدمت شما ای کاش میشد بجای خرید هواپیماهای نسل چهاری که تاریخ طراحی انها به دهه ۷۰ و۸۰ میلادی( یعنی چهل تا پنجاه سال پیش) برمیگرده، بدنبال خرید جنگندهای نسل ۵ روسیه میرفتیم یا اینکه حداقل دو تا سه اسکادران از خریدهامون به نسل ۵ تعلق میگرفت که تا سال ۲۰۵۰ نسلی از هواپیماهایی داشته باشیم که پاسخگوی نیاز کشور در آینده هم باشه چرا که رقبای منطقه ای ما، بیش از۲۵ سال هست که کاربر جنگندهای نسل ++۴ پلاس در سازمان رزم خود هستن و مطمئنن در چند سال آینده بدنبال خرید جنگندهای نسل ۵ خواهند رفت. با توجه به فرصتی که در این مقطع زمانی بدست اومده که ما بتونیم نیروی هوایی خودمونرو بروزرسانی کنیم، لااقل دست به خریدهایی بزنیم که باعث ایجاد توازن پایدار بلند مدت در برابر رقبای منطقه ای و دشمنان فرا منطقه ای خود باشیم نه اینکه میلیاردها دلار هزینه کنیم و نهایتا چند سال توازن برقرار بشه و باز روز از نو و روزی از نو. باید بدونیم که داشته باشنهمونطور که میدونید، زودتر دیدن.. دورتر زدن و دقیق زدن سه موئلفه اصلی در رزم هوایی هست به همین دلیل باید بدونیم که سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ با اون ابعاد گسترده در مقابل اف ۳۵ و اف ۲۲ پنهانکار(اسرائیل و امریکا مستقر در امارات)، خیلی نمیتونن حرفی واسه گفتن داشته باشن هر چند که در مقابل همسایگان ما که کاربر هواپیماهایی مثل اف ۱۸ (کویت) اف ۱۵ و تورنادو(عربستان و قطر) اف ۱۶( امارات و ترکیه) و جی ۱۷ و اف۱۶(پاکستان) بخوبی میتونن موثر و مفید باشن. با آرزوی موفقیت و سربلندی ایران عزیز.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 1
    تا میتوانید بخرید و ارتقائ بدهید جنگی منطقه ای در راه است در صورت حمله اسراعیل به تاسیسات اتمی ایران به تاسیسات اتمی اش حمله کنید و از امروز برای ان بودجه تصویب کنید ونقشه های لازم را تهیه کنید
  • US ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 0
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو ۷۵ چک میت (با ۵۷ اشتباه نکنید). با دریافت تکنولوژی ایران میتواند پیشرفت گسترده در تولید و آپگرید و ارتقا نسل آخر جنگنده پیدا کند، انقلابی‌ در رزم هوایی.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 1
    سلام.سلاح واردتی حداقل بدرد کشور ما نمی خوره(اویل جنگ و انقلاب چرا!) اما الان با این حجم از دشمنی امریکا و غرب. خرید سلاح وارداتی ارزش چندانی نداره! باید همه چیز رو خودمان تولید کنید! ارز کشور نباید خارج بشه! این حجم از سرمایه گذاری که میخواهید انور اب انجام دهید! روی وطنی ها خود انجام دهید! یک شهر که بیکار نیز در ان زیاد است و در فقر است! یک کارخانه تولیدات سلاح راه بی اندازید و روی اعتقادات کارکنان ان کار کنید. تا سلاح خوب ساخته شود! در اینده می توانیم این سلاح اضافه رو به کشور مستضعف و مورد ستم چون یمن و .. بفروشیم تا رذل ها عالم نرن و قتل عامشون کنن
  • مجتبی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 0
    قیل از اینکه روسیه ما را محدود کند ما درخواست خودمان را محدود می کنیم مانند خریدهای ده میلیارد دلاری نظامی قبلی ایران از روسیه. در بالگرهای مورد نیاز ایران در بخش رزمی کاموف-۲۷ برای نیروی دریایی و کاموف-52 برای هوانیروز و بالگردهای تهاجمی میل ام‌آی-۲۸ برای پشتیبانی نزدیک نیروی زمینی در بخش جنگنده ها هم سوخو 30 مدل SM به عنوان ستون فقرات نیروی هوایی سوخو 35 و حتا سوخو 57 و بمب افکن سوخو 34 برای تقویت نیروی هوایی هر چند به صورت محدود در اندازه چند فروند و جنگنده آموزشی یاکوولف یاک-۱۳۰ به تعداد کافی مورد نیاز ایران است.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    5 0
    ایران که خیلی وقته قصدشو داره ولی روسیه می ده؟
  • GB ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 0
    میگ ۳۱ یکی از بهترین هواپیما های روسی هست.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    7 4
    طالبان که دختر تیم ملی والیبال شان را سر برید و مردم ترکیه هردو اخوانی هستند.
  • پیمان IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    A.D: با سلام خدمت شما ای کاش میشد بجای خرید هواپیماهای نسل چهاری که تاریخ طراحی انها به دهه ۷۰ و۸۰ میلادی( یعنی چهل تا پنجاه سال پیش) برمیگرده، بدنبال خرید جنگندهای نسل ۵ روسیه میرفتیم یا اینکه حداقل دو تا سه اسکادران از خریدهامون به نسل ۵ تعلق میگرفت که تا سال ۲۰۵۰ نسلی از هواپیماهایی داشته باشیم که پاسخگوی نیاز کشور در آینده هم باشه چرا که رقبای منطقه ای ما، بیش از۲۵ سال هست که کاربر جنگندهای نسل ++۴ پلاس در سازمان رزم خود هستن و مطمئنن در چند سال آینده بدنبال خرید جنگندهای نسل ۵ خواهند رفت. با توجه به فرصتی که در این مقطع زمانی بدست اومده که ما بتونیم نیروی هوایی خودمونرو بروزرسانی کنیم، لااقل دست به خریدهایی بزنیم که باعث ایجاد توازن پایدار بلند مدت در برابر رقبای منطقه ای و دشمنان فرا منطقه ای خود باشیم نه اینکه میلیاردها دلار هزینه کنیم و نهایتا مدت کوتاهی این توازن برقرار بشه.همونطور که میدونید، زودتر دیدن.. دورتر زدن و دقیقتر زدن سه موئلفه اصلی در رزم هوایی هست به همین دلیل سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ با اون ابعاد گسترده در مقابل اف ۳۵ و اف ۲۲ پنهانکار(اسرائیل و امریکا)، خیلی نمیتونن حرفی واسه گفتن داشته باشن هر چند که در مقابل همسایگان ما که کاربر هواپیماهایی مثل اف ۱۸ (کویت) اف ۱۵ و تورنادو(عربستان و قطر) اف ۱۶( امارات و ترکیه) و جی ۱۷ و اف۱۶(پاکستان) بخوبی میتونن موثر و مفید باشن.
  • US ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 0
    ایران باید جنگنده های پیشرفته داشته باشد
  • رضاکیا IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 1
    باسلام خدمت شما بایددرنظرداشته باشیم که امنبت هر کشوری صرفا باخرید ادوات سلاح تامین نمیشه بخشی زیادموروقبول وبخش دیگر که مکمل صددرصد امنیت میباشد بخش های مختلفی هم دخیل هست مثلا کارشناسان زبده یادخدمه های کارازموده ویااتاق فرماندهی وهماهنگ کننده مرتبط سه گانه بفرض مثالی بزنم شاید بالگرداپاچی امریکایی قدرت عملیاتی ان بالاتر از همکلاس روسی باشد اما دردبکاری این ابزار جنگی وخدمه و بطور کلی عرض میکنم تک مورد نه یک خلبان سعودی هیچوقت نمیتواند کاری های خلبان ایرانی را داشته باشد ودر کنارش شجاعت وایمان وتعهد به انجام تکلیف وظیفه را تادالان اینطور بکده سراند دیگر کشورهابودن همجو شهید شیرودی یا کشوری ودیگر شهدا منظورم اگر نقطه ضعفی روسی به امریکای داشته باشد این برتری نفرات وخدمه ویا هدایت کننده جبران میکندودر عمل نکته برتری ان ابزار جنگی میشود
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 0
    خدا لعنت کنه امریکا وفرانسه واسرائیل .وروسیه رو که تابع انهاس.مطمئنا حداقل تا ده سال وعده پوچ خاهن داد تا یک بالگرد بما بدن. اگه استین همت بالا بزنید .زودتر نتیجه میده تا بوعدهای پوچ روسیه دلخوش کنیم
  • رضا IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    باید اخرین و پیشرفته ترین تجهیزات نظامی را داشته باشیم و خریداری کنیم مخصوصا نیروی هوایی و هوا نیروز باید قوی باشه ولی باید تلاش کنیم که این پراید رو ولو مجانی بدیم به انگلیس تا دنیا از شر این روباه مکار نجات‌پیدا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس