کد خبر 1287351
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
سن طلایی باروری در زنان

استاد بیماری‌های زنان گفت:اوج سنین باروری در یک خانم در سنین ۲۵ تا حداکثر۳۰ سال است و بعد از ۳۰ سالگی میزان باروری کاهش می‌کند و هرچه سن بالاتر می‌رود این میزان کاهش بیشتر می‌شود.

به گزارش مشرق، مریم کاشانیان، استاد بیماری‌های زنان و زایمان درباره «باروری و عواملی که می‌تواند افزایش و کاهش دهنده آن باشد»، بیان داشت:اوج سنین باروری در یک خانم در سنین ۲۵ تا حداکثر۳۰ سال است و بعد از ۳۰ سالگی میزان باروری کاهش می‌کند و هرچه سن بالاتر می‌رود این میزان کاهش بیشتر می‌شود.

وی متذکر شد: به طوری که بعد از ۴۰ سالگی میزان باروری خیلی کاهش و بالای ۴۵ سال باز خیلی بیشتر است؛ بنابراین اوج سن باروری ۲۵ سال است و باید خانمها به این اوج سن باروری توجه کرده و حداکثر استفاده را کنند.

استاد بیماری‌های زنان و زایمان گفت: شرایط برای بارداری باید از نظر اقتصادی و اجتماعی فراهم باشد تا بتوانند از این فرصت طلایی استفاده کنند تا بچه دار شوند. شاید یکی از مهمترین فاکتورهایی که در این خصوص وجود دارد بیماری زمینه‌ای است که می‌تواند تاثیر گذارد و این موضوع در اختیار خانم نباشد؛ بلکه بیماری است که در بدن به وجود می‌آید و تشخیص زودرس آنها و اقدامات لازم می‌تواند روی باروری تاثیر گذارد.

کاشانیان در پاسخ به این پرسش که «اکنون چند درصد ناباروری در ایران قابل درمان است؟»، افزود: واقعیت است که همه امکانات درمان ناباروری در ایران به خوبی فراهم است و تسهیلاتی نیز فراهم شده؛ بنابراین باید از این امکانات استفاده کنند اما وقتی خانمی برای بارداری اقدام می‌کند زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی مانعی می‌شود تا خانواده‌ها برای بچه دار شدن اقدام نکنند.

وی اضافه کرد:گاهی خود ناباروری آنقدر مهم نیست؛ خانم هیچ مشکلی ندارد، اما نمی‌خواهد به خاطر شرایط اجتماعی و اقتصادی باردار شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تقی پور IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    3 1
    من دوتا بچه دارم ۳۴سال سن دارم اگه پولدار بودم یکی دیگه هم میاوردم. ولی کو پول گشتم نبود نگرد نیست.
  • رضی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    4 0
    تبلیغ محدودیت سنی برای بارداری مبنای علمی قابل اعتنایی ندارد و حتی برخی آن را در امتداد پروژه "فرزند کمتر؛ زندگی بهتر" می دانند. البته در این شعار، ایجاد انتظار برای برخورداری از سطح کیفی مناسب زندگیس و تضمین رفاه آتی فرزند و در این یکی (محدودیت سنی) ترس از آثار ناشناخته برای مادر یا فرزند محوریت برنامه کنترل جمعیت دارد. روند رشد جمعیتی و وضعیت فعلی جامعه ایرانی این تغییر مسیر را برای آنها توجیه کرده است. این موضوع با برنامه قیچی شدن شرق و غرب جمعیتی ایران در یک راستا است. روندهای رشد جمعیتی افغانستان و عراق طی 50 سال آینده یکی از عینی ترین تهدیدهای بقا برای منطقه خواهد بود.... درواقع، این برنامه ها از فریب طمعکارانه به ترس دگرخواهانه تغییر یافته است!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    10 0
    خیلی از این توصیه ها به صورت جهت دار برای کنترل جمعیت مطرح میشه! مواظب باشید. ۲۵ تا ۳۰ سال؟؟؟ ۵ سال؟ سن باروری از ۱۸ تا ۴۵ هست. با غربالگری و رعایت بهداشت باروری میشه به صورت ایمن بچه دار شد.
  • یه مامان با حال IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 0
    خواهشا تبلیغات منفی نکنید همسر دوم پدر شوهرم تو سن ۴۷سالگی یه بچه آورده حالش خوبه هیچ مشکلی هم نداره الآن ۳سالش هست.
  • علی خان IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 2
    چی میگید زن زن باشه تو ۹۰ سالگی بچه میاره .
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    ما دستگاه جوجه کشی نیستیم که ایشون می فرمایند حداکثر استفاده. به کسی ربطی نداره که تو چه سنی تصمیم بگیریم بچه دار بشیم. جامعه اگه نگران آمار زاد و ولدش هست به جای استفاده از این ادبیات سخیف دنبال گسترش رفاه باشه، بچه ها خودشون میاد. نیازی به دستورات بخشنامه ای نیست.
  • مهتاب IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    بچه ها عشقند بزرگترین لطف خدا در حق زن مادر بودن هست امیدوارم این لطف شامل همه خانمهابشه
  • دادار IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    باز مشرق ی بحث تخصصی گذاشت الان همه دیگه دیگه شدن کارشناس فوق دکترا چقدر نظر کارشناسی وای وای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس