ویژه ها

طنز تلخی است که طیفی که دلار را از 3 هزارتومان به 32 هزارتومان رساندند و مسکن را متری 3 میلیون تومان تحویل گرفته و متری 30 میلیون تومان تحویل دادند، از کشورداری و مهار تورم سخن می گویند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**هاشمی طبا: رئیسی اگر کشور را حفظ کند هنر کرده است، مهار تورم پیشکش

«مصطفی هاشمی طبا» معاون رئیس جمهور در دولت هاشمی رفسنجانی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ که با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «اولویت اول دولت رئیسی بهبود وضعیت اقتصادی مردم بود. این درحالی است که در مدتی که از عمر دولت سیزدهم گذشته قیمت‌ها افزایش پیدا کرده اسـت. آیا دولت سیزدهم نمی‌توانست در کوتاه‌مدت مانع افزایش قیمت‌ها و تورم شود؟ » گفت: «واقعیت این است که همه شعارهای اقتصادی که برعلیه دولت آقای روحانی می‌دادند اشتباه بوده و امروز به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به راحتی شرایط  اقتصادی مردم را تغییر داد. آقای رئیسی اگر تنها بتوانند کشور را حفظ کنند، بزرگ‌ترین خدمت را به کشور کرده‌اند. مسائلی مانند آب، خاک و چالش‌های سرزمینی امروز بسیار حائزاهمیت است. اگر دولت رئیسی بتواند این چالش‌ها را مرتفع کند و کشور را حفظ کند، باید گفت مهار تورم و گرانی پیشکش».

هاشمی طبا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اینکه رئیس‌جمهور گاهی اوقات به مناطق مختلف کشور سر بزند و از نزدیک با مشکلات آشنا شود اقدام خوبی است اما اصل مهم در مدیریت کشور نیست. اصل مهم این است که تصمیم‌گیری‌های مناسب در کشور انجام شود. گاهی اوقات امضای رئیس‌جمهور این قابلیت را دارد که در بخش‌هایی از کشور تحول ایجاد کند. اینکه آقای رئیسی به مناطق مختلف سر می‌زند که مثلا روند ساخت یک کارخانه تسریع شود مشکلی را حل نمی‌کند و یک سال دیگر نیز وضعیت کارخانه به همین شکل خواهد بود. این درحالی است که کارخانه‌های زیادی در مناطق مختلف کشور وجود دارد که اغلب نیازمند کمک مسئولان هستند. این‌گونه مشکلات را باید با دستورالعمل‌های مناسب حل کرد».

هاشمی طبا: رئیسی اگر کشور را حفظ کند هنر کرده است/ حمله حامیان «دولت محرمانه‌ها» به مجلس انقلابی

طنز تلخی است که طیفی که دلار را از 3 هزارتومان به 32 هزارتومان رساندند و مرغ را از کیلویی 4500 تومان به 40 هزارتومان افزایش دادند و مسکن را متری 3 میلیون تومان تحویل گرفته و متری 30 میلیون تومان تحویل دادند، حالا ژست کارشناس به خود گرفته و درباره کشورداری و مهار تورم سخن می گویند.

طیفی که حتی سهمیه بندی بنزین را هم به بدترین شکل ممکن و غیرکارشناسی انجام داد و غائله آبان 98 را رقم زد. این طیف با اجرای طرح غلط و غیرکارشناسی دلار 4200 تومانی نیز ضمن بر باددادن سرمایه های کشور، رانت خواران را فربه تر و سفره مردم را کوچک تر کرد.

جریانی که مدیران نجومی بگیر را ذخایر نظام نامیده و مفسدان گردن کلفت اقتصادی را نیز کارآفرین برتر قلمداد کرده، حالا از کشورداری و مهار تورم می گوید.

طیفی که به کارگران ظلم کرده و با خصوصی سازی های مسئله دار و غیرکارشناسی، فساد هفت تپه و رشت الکتریک و موارد مشابه دیگر را رقم زد.

جریانی که در ماجرای فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، به معلمان و فرهنگیان عزیز کشورمان ظلم کرده و حقوق آنان را پایمال کرد.

طیفی که در 8 سال با تورم سرسام آور، مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد، حالا با «پررویی نجومی» مدعی است که چرا ظرف دو سه ماه اخیر اوضاع اقتصادی سامان نیافته و شاهد ارزانی نیستیم!

وقتی مردم را «رعیت» و قبیله خود را «ارباب» بدانیم و از جوانان صرفا به عنوان سیاهی لشکر میتینگ های انتخاباتی و ابزار شهوت قدرت در آشوب های خیابانی استفاده کنیم و استعداد عظیم آنان را صرفا در طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش خلاصه کنیم، نتیحه آن می شود که با دهن کجی به مردم سالاری، کارنامه خود را انکار کرده و ژست منتقد به خود بگیریم.

** حمله حامیان «دولت محرمانه ها» به مجلس انقلابی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «پارلمان محرمانه ها» نوشت: «مجلس محرمانه‌ها. تعداد غیرعلنی‌ها و محرمانه‌های مجلس یازدهم روزبه‌روز زیادتر می‌شود. از بودجه تا سیاست خارجی و حتی قیمت‌گذاری برای فولاد همه پشت درهای بسته. فقط سه جلسه غیرعلنی در همین دو هفته اخیر برگزار شده است؛ آن‌هم در مجلسی که از همان ابتدا با ادعای شفاف‌کردن آرای نمایندگان روی کار آمده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «طبق اصل ۶۹ قانون اساسی، مذاکرات مجلس باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود و تنها در شرایط اضطراری، درصورتی‌که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس‌جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود. اما به نظر می‌رسد در این روزها مدام دایره شمولیت شرایط اضطراری گسترده می‌شود».

هاشمی طبا: رئیسی اگر کشور را حفظ کند هنر کرده است/ حمله حامیان «دولت محرمانه‌ها» به مجلس انقلابی

رسانه های اصلاح طلب «سانسورچی های ماهری» هستند. این طیف اقدامات مثبت مجلس یازدهم از جمله حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزهای کسب و کار، اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، طرح جهش تولید و تامین مسکن، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و...بازدیدهای میدانی نمایندگان مجلس و موارد دیگر را سانسور کرده و با هجمه به مجلس در پی القای این ادعا هستند که پارلمان یازدهم، ناکارآمد و بی دستاورد است.

نکته قابل توجه اینجاست که رسانه های اصلاح طلب در حالی با شعار شفافیت به مجلس یازدهم هجمه می کنند که خود یدطولایی در محرمانه کردن قراردادها و توافقات دارند. دولت روحانی- و به عبارتی «دولتِ اصلاح طلبان» - به «دولت محرمانه ها» مشهور بود.

مذاکرات هسته ای و متن فکت شیت برجام، قراردادهای نفتی، دارایی مقام های ارشد دولتی، قراردادهای خرید هواپیما، قراردادهای خودرو و از جمله قراردادهای همکاری با پژو و رنو، FATF، کرسنت، توتال، حقوق مدیران رده بالای دولت و...تنها بخشی از محرمانه های دولت روحانی است.

تنها در یک نمونه، «محمدرضا نعمتزاده» وزیر وقت صنعت در حاشیه یکی از برنامهها اعلام کرد که پرداخت غرامت از سوی پژو جزو مفاد قرارداد جدید ایران خودرو است که در سفر رئیسجمهور به فرانسه نهایی شده است. وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه میزان این غرامت چقدر است، گفت: این غرامت در قرارداد جدید دیده شده، البته این قرارداد محرمانه است.

در دولت روحانی برخی اعضای کابینه از اعلام لیست اموال و دارایی های خود به قوه قضاییه امتناع کردند.

لازم به ذکر است که در دولت روحانی، رئیس‌جمهور مصوبه مجلس در مورد سامانه حقوق و مزایا را اجرایی نکرد و قانون مجلس مبنی بر لزوم گزارش‌دهی قوه مجریه به قوه مقننه را نیز دور زد.

حالا حامیان دولت محرمانه ها و ساکتین دیروز، فریاد وامصیبتا سر داده و با آسمان ریسمان به هم بافتن در پی تخطئه اقدامات مجلس و تخریب عملکرد مجلس انقلابی هستند.

** افراطیون اصلاح طلب، دیروز طرفدار امام خمینی، امروز طرفدار سروش

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «طیفی از اصلاح‌طلبان به نقد گذشته خود مبادرت کرده و رسما از مواضع چپ سابق فاصله گرفته‌اند. آنان معتقدند اقتضای جهان دوقطبی اکنون وجود ندارد و ما با جهان جدیدی مواجه هستیم. به نظر آنان در بستر مناسبات جدید جهانی ما نباید مانند گذشته عمل کنیم و تهدید امریکا برای جمهوری اسلامی را مانند گذشته بدانیم و بنابراین دیگر مانند گذشته صحبت از مبارزه با امپریالیسم نمی‌کنند و حتی به حل معضلات با امریکا برای کم شدن فشارها بر مردم ایران اعتقاد دارند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «البته این تغییر مواضع به خاطر تغییرات مهم‌تری است که در نگاه آنان به غرب فرهنگی و غرب سیاسی ایجاد شده است. آنان دیگر بسان گذشته با الگوگیری از اندیشه متفکرانی مانند جلال آل‌احمد و دکتر شریعتی و امام خمینی، غرب‌ستیز نیستند و تحت تاثیر اندیشه کسانی مانند دکتر سروش، به نوعی تعامل با غرب رسیده‌اند و طبیعی است دیگر ضدامریکایی هم نباشند».

در ادامه این مطلب آمده است: «درباره اسراییل هم ممکن است همچنان مدافع فلسطین باشند اما معتقدند میزان هزینه‌ای که جمهوری اسلامی برای دفاع از فلسطین می‌پردازد نباید به اندازه «آرمان» ضداسراییلی ما باشد بلکه باید به اندازه «توان» ما باشد که می‌توانیم برای این هدف اختصاص دهیم. اساسا ابتدا باید به داخل بها داد و به مردم کشورمان توجه کرده و در کنار آن از مردم فلسطین هم حمایت کنیم».

هاشمی طبا: رئیسی اگر کشور را حفظ کند هنر کرده است/ حمله حامیان «دولت محرمانه‌ها» به مجلس انقلابی

یکی از بارزترین ویژگی های افراطیون اصلاح طلب، «نفاق» است و ویژگی دیگر «آلودگی به افراط و تفریط». برای نمونه، «دری نجف آبادی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات- اسفند ۹۶- گفته بود: «تاجزاده از ابتدا افراطی بود و امام را قبول نداشت. این‌ها از ابتدا با امام همراه نبودند».

«مصطفی تاجزاده» معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات پیش از این در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: «اکثر اصلاح‌طلبان اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارند، از گذشته پشیمانند و معتقد به برجام منطقه‌ای هستند»!

در یک نمونه دیگر، «عیسی سحرخیز» مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت اصلاحات گفته بود: «بسیاری از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به [امام] خمینی ندارند»!

امثال تاج زاده و سحرخیز به‌عنوان مدیران ارشد دولت اصلاحات، مافی‌الضمیر هم‌طیفان خود را این‌گونه رسوا کرده بودند.

اقدامات افراطیون اصلاح طلب در سال ۸۸ به حدی دشمن را به وجد آورد که سران رژییم صهیونیستی صراحتا جریان فتنه را «سرمایه های اسرائیل در ایران» خواندند.

جریان تندروی اصلاح طلب در بزنگاه هایی از جمله فتنه 78، فتنه 88، دی ماه 96، غائله بنزینی در آبان 98 و موارد مشابه دیگر، باطن خود را آشکار کرد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سال 77- یکسال پس از روی کارآمدن دولت اصلاحات- در یک سخنرانی مهم گفته بود: «آقای [عبدالکریم] سروش تئورسین و پیامبر این جمع با نفی حکومت اسلامی هیچ چیز را باقی نمی‌گذارد. فرد دیگری در مقاله‌ای اعلام می‌کند بحث ولایت فقیه باید تبدیل شود به یک انتخابات دوره‌ای، کوتاه مدت و هر چند وقت یک بار انتخابات ولی فقیه داشته باشیم و هر دوره‌ای فردی در جامعه ما مطرح شود... فردی می‌گوید ما خط قرمز نداریم. خدا، پیامبر و ائمه معصومین (ع) هم در خط قرمز ما قرار ندارند... باید توجه داشته باشیم، ما نباید تماشاگر باشیم، هر روز یک حریم شکسته شود و سدی فرو بریزد. ما نمی‌توانیم بنشینیم».

حاج قاسم در بخش دیگری از این سخنرانی تاکید کرد: «بی غیرت‌هایی که در هیچ کجای صحنه‌های انقلاب حضور نداشتند به ما مارک می‌زنند و ما را به وصیت نامه امام راحل توجه می‌دهند که این حرکت ما سیاسی است، این جناح بندی سیاسی است! که ارکان نظام را بنیان نظام را شما مورد هجوم قرار دادید. ما سکوت بکنیم؟ که این دخالت در مسائل سیاسی است؟ اگر نظامی‌گری ما مانع از برخورد با تجاوز شما می‌شود ما لباس‌ها را از تن خود بیرون می‌آوریم. ما این لباس را به تن کردیم برای دفاع از این ملت. حتی برای دفاع از شما نامردها، شرم نمی‌کنید؟».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    13 2
    هاشمی طبا چقدر مگه عقده داره که وقت و بی وقت طعنه و نیش میزنه به آقای رییسی
    • محمد IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 0
      همه میگن دولت روحانی اقتصاد رو نابود کرد یکی پیدا نمی شه بگه دولت اصلاحطلب پرچم ارزشها رو پایین آورد. وای بر همه ما
    • سعید MD ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 3
      چراروزنامه های اجازه دارند هر حرف باطل و مسخره ای را از هر کسی مثل هاشمی عقده ای چاپ کنند
    • سعید MD ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      بعضی روده درازی می کنند
    • سعید MD ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      بعضی روده درازی می کنند
    • سعید MD ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      بعضی روده درازی می کنند
    • ززززز IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      عقده + منافع + ترس
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    8 1
    دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها بودند و تورم 1000 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرده که در کمتر از یکسال قابل مهار و کنترل نیست از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      چه زود دولت احمدی نژاد رو یادت رفته
  • سامان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    7 3
    افساد طلبان 8 سال خرابکاری کردند نباید توقع داشته باشیم مشکلات 8 ساله یک شبه و یک ماهه حل بشوند بانیان وضع موجود فقط باید سکوت کنند.
  • سید فروزان CH ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    4 2
    تاجزاده و امثال او ، از ابتدا هم به امام راحل اعتقادی نداشتند ، منتها وظیفه داشتند کاسه داغ‌تر از اش باشند و چنان خود را مقلد امام نشان بدهند تا بتوانند شبکه نفوذ را گسترش دهند
  • فیروزاسماعیلی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    6 1
    به حسن نظراقای ریسی وتلاش شبانه روزی ایشان برای رفع مشکلات کشورقابل ستایش است ولی حرفهای بی سروته وغیرکارشناسی شمامردم راخسته می کنددیگرگفتاردرمانی بس است هرکس مشکلات کشورراحل کنددوستدارمردم است
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    5 1
    هاشمی طبا هم زده به سیم اخر من سال 96 فکر میکردم ادم محترمیه حالا هرچقدرم زاویه داشته باشه ولی نه دیگه انقدر متعصب روی تفکر اصلاح طلبی اونم با این سن و سال !! اکسپورت اورینتد شماها باعث شد وضع کنونی پیش بیاد حالا طلبکارم هستید ؟ عجبا !!
  • محمد CA ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 2
    برادر شما کارى کن که افسار اين دلار را محکم بگيريد که از جاى خود حرکت نکند و در همين رقم درجا بزند و بيش از اين نشود ممنون خواهيم شدو بعد هم اگر شهامت داريد مجلسى از اقتصاد دانان و صاحب نظران تشکيل دهيد و راه چاره را منتشر کنند و بعد هم بايد تصميم بگيريد اگر نمى توانيد آنرا به راى مردم بگذاريد و اگر نمى خواهيد يا نمى توانيد تصميم درست و عقلانى بگيريد در آن صورت با يک اقتصاد ورشکسته مواجه خواهيم گشت.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    5 1
    جناب مرغ طوفان، میشه لطفاً دهان مبارکتون ببندید. ........
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 4
    بابا کامل تقصیر روحانی نیست شما افزایش پایه پولی و خلق نقدینگی را هم به حساب بیار.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    5 1
    والا ما هنر ی هاشمی طباء رو چند سال پیش تو مناظرات ریاست جمهوری ۹۲ دیدیم با اون شعری !! که خواندند،
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    چه جالب گفته جناب هاشمی طبا
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 2
    سلام چه جالب گفته جناب هاشمی طبا اینم از مجلس انقلابیون بابت طرح محرمانه اموال مسولیت
    • سعید MD ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 0
      بی سواد محرمانه بودن اموال مسئولین مربوط با هاشمی است نه مجلس انقلابی
  • محمدرضا حميدي NL ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    اگر هاشمي طبا (يار كمكي حسن روحاني در انتخابات دوازدهم)دست از عقده گشايي بردارد و بي دليل براي مطرح شدن خود حرفهاي بيهوده منتشر نكند هنر كرده است اما او كه براي حفظ و خواندن شعر من يار مهربانم خيلي زحمت كشيده امكان ندارد مردم را از سخنان گهربارش محروم كند
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    ازمهمترین عامل کارایی حال مجلس دقت وکاربیشتربراى تصویب قوانین پایدارومانع قوانین نارس است.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    عصبانیت در کامنت گذاران مشرق مشهود است.
    • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      عصبانیت ما برای حرف های مداخله گرایانه و امریکایی صهیونیستی اینان است یهک بار کل مطلب رو بخون بعدش حرف بزن
  • عطاالله IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    این هاشمی طبا هنوز زنده است؟؟؟؟؟؟
  • سعید MD ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    بعضی روده درازی می کنند
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 1
    آقای هاشمی طبا ، اگه اظهار فضل نفرمائید ، بخداوندی خدا ، میدونیم که زنده اید ، ببم بشین همراه حاج خانوم سبزی پاک کن هم خاصیّتش بیشتره و هم ثواب داره ! لطفاً توی کاری که به تو ربطی نداره دخالت نکن !
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    رئیسی اگر کشور را حفظ کند هنر کرده است زیرا ما اصلاح طمعکاران و کلید و دسته کلید ظرف این 32 سال چنان همه جای کشور را اصلاحات مالی کردیم که محالِ به این زودی ها درست بشه خرابکاری 32 سال در مدت کوتاه غیر ممکن است. ما میدونیم چکار کردیم هنوز خبر از عمق فاجعه ندارید/ حمله حامیان «دولت محرمانه‌ها» به مجلس انقلابی
  • ناشناس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    آقا درست میگه. این دوستان اصلاح طلب که تکلیفشان روشنه و به قول شما طیفی هستند که دلار رو به این سطح رساندند. اما جناب رئیسی و امثال شما ادعای اصلاح وضع خراب را کرده اید باید به ادعایی که کردید پایبند باشید.
  • DK ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    روحانی بازخواست باید گردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس