کد خبر 1287132
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
کاهش خطر دیابت با قرص‌های مخصوص

نتایج مطالعه ای برای اولین بار نشان داد که قرص های ضدبارداری می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تا بیش از یک چهارم کاهش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه بیرمینگام همچنین پی بردند زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت (دیس گلیسمی) هستند که نیاز فوری به یافتن درمان‌هایی برای کاهش این خطر را مشخص می‌کند.

علاوه بر خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، سندرم تخمدان پلی کیستیک که ۱۰ درصد از زنان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، در درازمدت با تعدادی از بیماری‌های دیگر مانند سرطان آندومتر، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کبدچرب غیرالکلی مرتبط است.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل پریودهای نامنظم است که می‌تواند منجر به مشکلات باروری شود و بسیاری از زنان از رشد موهای ناخواسته (معروف به هیرسوتیسم) در صورت یا بدن، ریزش مو در سر و پوست چرب یا آکنه رنج می‌برند. این علائم ناشی از میزان بالای هورمون‌هایی به نام آندروژن در خون زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دچار افزایش وزن هستند و سلول‌های بدن آنها اغلب کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ هورمونی که به بدن اجازه می‌دهد تا گلوکز (قند خون) را برای دریافت انرژی به سلول‌ها جذب کند. این کاهش پاسخ به انسولین می‌تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون شده و باعث شود بدن انسولین بیشتری تولید کند که به نوبه خود باعث تولید آندروژن های بیشتر در بدن می‌شود. آندروژن ها میزان انسولین را افزایش می‌دهند.

محققان در این مطالعه، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و سپس تأثیر استفاده از داروهای ضدبارداری را در آنها بررسی کردند. این قرص اغلب به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای بهبود منظم خونریزی‌های قاعدگی داده می‌شود.

آنها دریافتند که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با زنان بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر در معرض خطر دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت قرار دارند. آنها همچنین هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو)، نشانه بالینی سطح بالای آندروژن، را به عنوان یک عامل خطر مهم برای دیابت نوع ۲ و پیش دیابت در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تشخیص دادند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس