مدرسه نمایه مدارس نمایه دانش آموز نمایه دانش آموزان نمایه کلاس درس نمایه کرونا مدرسه پسرانه

برخی از والدین آرزوهای محقق نشده خود را در بچه هایشان می بینند مثلا مادر یا پدر می گوید که همیشه دوست داشته دکتر یا مهندس شود، اما نشده حال فرزندش باید در این مسیر تحصیل کند.

به گزارش مشرق، امروزه گفته می شود که دیگر سواد مثل گذشت به دانستن ریاضیات، علوم و ادبیات خلاصه نمی شود و همینطور به دانشگاه رفتن و مدرک تحصیلی، بلکه سواد  و تخصص در دنیای امروز امر مهمی برای پیشرفت شخصی، شغلی و مالی است.

بیشتر بخوانید:

علت پرحرفی کودکان چیست؟

روش های سابق تحصیل مثل حفظ کردن مطالب یا چند بار نوشتن از روی یک درس هم دیگر روش های موثری است به همین دلیل است که سالیان سال است در سیستم آموزشی تغییر و تحولاتی را اعمال می کنند. بنابراین در دنیای امروز برای سواد داشتن مهم این است که مسیر صحیح را بشناسیم.

اما والدین و معلمان در این زمینه در شرایط کنونی می بایست هوشیار و زرنگ باشند تا بتوانند فرزندانی با سواد نه صرفا تحصیلکرده تحویل جامعه دارد. اما چطور؟

در مسیر تحصیلی فرزندتان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

۱- استعدادهای فرزندان را بشناسید

همه بچه ها لزوما در همه درس ها خوب نیستند این دیگر عادی شده که والدین باید بدانند هر کودکی استعداد منحصر به فردی دارد پس استعداد و علاقه فرزند خود را سعی کنید بشناسید به جای اینکه مدام کلاس های مختلف ورزشی و موسیقی و نقاشی او را بنویسید اول کشف کنید به چه چیز علاقه دارد و سعی کنید تا در آن مسیر حمایتش کنید اینطور نباید باشد که مثلا از او بخواهید در یک رشته خاص حتما فعال باشد چرا که در خانواده شما کلاس داردیا همه مثلا دکتر شده اند یا مهندس!

همچنین بابت ضعف ها در مسیرهای دیگر نیز او را سرزنش نکنید یک بچه ای هست که استعداد ریاضی ندارد اصلا اهمیتی ندارد او قطعا در دروس دیگر فعال تر است. موفقیت هر کودکی لزوما از یک مسیر عبور نمی کند چه اینکه در جامعه این همه تنوع مشاغل و حرفه ها وجود نداشت.

۲- تعارضات شخصی تان را کنترل کنید

بعضی والدین سعی دارند تا آرزوهای محقق نشده خودشان را توسط فرزندشان برآورده کنند. مثلا مادر می گوید من همیشه دوست داشتم به دانشگاه بروم ، پزشک بشوم، مهندس بشوم، هنرمند و ... اما نشد پس فرزندم را به این سمت سوق می دهم!

والدین بدانند که این مسیر اشتباهی است که فرزند شما قطعا موفق نخواهد شد و اگر هم به ضرب شما موفق شود، خوشحال نخواهد بود چرا که او دنبال علایق و توانایی خود نرفته است.

در مسیر تحصیلی فرزندتان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

۳-دنبال علت ضعف تحصیلی کودک باشید

اگر فرزند شما از ابتدای تحصیلش در خواندن ، نوشتن یا ریاضی ضعف دارد لزوما به علت بازیگوشی یا لجبازی نیست شاید علل دیگری دارد که بهتر است با کمک یک متخصص علامت های اختلال یادگیری او را چک کنید و خیالتان راحت شود که در این زمینه مشکلی نیست اگر هم باشد، تحت درمان قرار بگیرد تا نقاط ضعفش رفع یا کمتر شود.

اما اگر علت ضعف تحصیلی فرزند شما اختلال یادگیری نیست یا علاقه به مدرسه رفتن ندارد، دنبال ریشه های اضطرابی هم باشید، ممکن است فرزند شما از اتفاقی در مدرسه می ترسد ، ارتباط خوبی با معلمش ندارد یا موضوعی در فرزندپروری و ارتباط با والدین وجود دارد که نیاز به بررسی است.

۴-پیگیر مدارس خوب با روش های جدید باشید

مدارسی که نمره مدار هستند، بچه ها را با هم مقایسه می کنند، تمرکزی بر مهارت های مورد نیاز کودک مثل هنر، ورزش، اخلاق مداری، منطق، حل مسئله، تفریح، سواد رسانه، تربیت جنسی، آموزش تکنولوژی ، حق انتخاب عمل، احترام خلاقیت، اصول جامعه شناسی و روش های صحیح برقراری روابط اجتماعی ندارند به کودک آسیب وارد می کنند . بهتر است به دنبال مدارسی با شیوه های نو وبدیع باشید.

در مسیر تحصیلی فرزندتان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

۵-هیچ نمره و نتیجه ای مهمتر از سلامت روان فرزند شما نیست

این صحبت را جدی بگیرید برخی والدین هنوز دنبال نمره اند حتی الان که سیستم مدارس ارزشیابی شده ، اینکه فرزند شما در تحصیل موفق باشد، قطعا اتفاق خوبی است اما اگر نمرات بالا و رتبه خوب کنکور و پذیرش در فلان مدرسه به قیمت از بین رفتن تعادل زندگی کودک، اضطراب و به خطر افتادن سلامت جسم و روانشان اتفاق بیافتد، نه تنها موفقیت کسب نشده بلکه صدمات جبران ناپذیری هم اتفاق افتاده است

چه خانواده هایی که فرزندانشان با اضطراب شدید بیمارگون رتبه های برتر شده اند اما هزینه آن درمان مداوم است بهتر است با آرامش و بدون در نظر گرفتن رتبه و نمره بچه ها را به درس خواندن برای یادگیری تشویق کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید که اگر فرزند شما علی رغم حضور در مدرسه خوب و رعایت اصول صحیح فرزندپروری نسبت به نمراتش، فضای مدرسه، امتحانات، معلم ها، دوستان مدرسه و فرایند تحصیلش احساس اضطراب می کند یا عملکرد خوبی ندارد، به دنبال ریشه یابی و حل موضوع به کمک یک درمانگر باشید.

در هفته سلامت روان از مردم می خواهیم که مشکلات روان خود را کم اهمیت و ناچیز نشمرند و  از مراجعه به روانشناس و روانپزشک برای حل مشکلات خود خجالت نکشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    از داخل کلاس لاید میزارن !!پخش زنده درس دادن کی وقت میکنن حواسشون به دانش اموز باشه
  • @ IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    کرونا برو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس