کد خبر 1285690
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
راه های جدید دور زدن آذربایجان؛ از چپ و راست

در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت از احداث مسیر جدید میان ایران و ارمنستان خبر داده، مدیرعامل سازمان بنادر هم برای حمل دریایی کالا به روسیه اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش مشرق، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در هفته جاری سفری فنی-مهندسی به ایروان داشت و از مسیر جایگزین جاده فعلی ترانزیتی کامیون‌های ایرانی به ارمنستان که پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ، در اختیار دولت باکو قرار گرفته، بازدید کرد.

مسیر اول: ساخت یا بهسازی جاده تاتِو به جای گوریس -قاپان

جاده تاتِو (تاتِف) به دلیل برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌ها، امکان تردد برای کامیون‌های بیش از ۱۰ چرخ یا ۳ محور به سختی انجام می‌شود؛ دولت ارمنستان مصمم است تا قبل از سرد شدن هوا، این مسیر را اصلاح کند که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و بخش خصوصی ایران برای همکاری در این خصوص به ایروان اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین معاون وزیر راه گفته است: فاصله مرز نوردوز (مرز ایران و آذربایجان) تا وارد خاک ارمنستان و ایروان می‌شویم حدود ۴۰۰ کیلومتر است اما در این فاصله با توجه به اتفاقات اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، ۱۲۱ کیلومتر از این محدوده داخل خاک آذربایجان قرار دارد و آذربایجان در آنجا گیت و ایست و بازرسی راه انداخته و از کامیون‌داران ما عوارض می‌گیرد در حالی که یک بار در ابتدای مرز مذکور این عوارض دریافت می‌شود.

گفتنی است آذربایجان بر سر ۲۱ کیلومتر از مسیر گوریس -قاپان که در پی تفاهم نامه آتش بس با ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۰ به امضا رسید و آن را در اختیار گرفت، گیت ایست و بازرسی و عوارض گمرکی قرار داده و از کامیون‌های ایرانی که یک بار در مرز نوردوز عوارض ورود داده اند، بار دیگر ۱۳۰ دلار عوارض دریافت می‌کند.

مسیر دوم: راه اندازی کشتیرانی رو-رو در خزر میان ایران و روسیه

از سوی دیگر محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعلام آمادگی بنادر شمالی ایران برای انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی ایران به روسیه خبر داده است.

به گفته راستاد، بنادر امیرآباد در مازندران و برخی بنادر گیلان به اسکله پهلوگیری کشتی‌های رو-رو مجهز شده اند اما در حال حاضر شناور رو-رو در ایران نداریم.

شناورهای رو-رو به کشتی‌های گفته می‌شود که کامیون یا واگن امکان ورود به داخل آن را دارد.

راه های جدید دور زدن آذربایجان؛ از چپ و راست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از مذاکره با شرکت کشتیرانی روسی برای ورود به خط کشتیرانی رو-رو در ایران و همچنین تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی برای خرید کشتی رو-رو خبر داده است.

مراجع دیپلماتیک چه می‌گویند؟

از سوی دیگر مراجع دیپلماتیک کشور در سطح وزرای خارجه ایران و آذربایجان و همچنین معاونان سیاسی وزرات خانه‌های خارجه مذاکراتی در خصوص بازگشت تردد کامیون‌های ایرانی به وضعیت سابق دارند هر چند که برخی کارشناسان ترانزیت بر این نظرند که بعید است مذاکرات سیاسی بتواند در کوتاه مدت این مشکل را مرتفع کند.

ایروان: کریدور زنگزور در تفاهم نامه آتش بس مسکو نبود / ‏‬ اجازه تغییر مرزها را نمی‌دهیم

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز مذاکره ایروان و باکو برای تغییر مرزها و حذف مرزهای مشترک این کشور با ایران را تکذیب کرده است.

این مقام ارمنی، تلاش آذربایجان برای راه اندازی کریدور زنگزور و تغییر ژئوپلتیک منطقه را نیز خارج از تفاهم نامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ در روسیه میان ارمنستان و آذربایجان می‌داند.

گریگوریان می‌گوید: حاضریم جاده در اختیار آذربایجان بگذاریم ولی به آنها کریدور نخواهیم داد. نظارت بر جاده هم با خود ماست. درباره تبادل خاک با آذربایجان صریحاً میگویم که نه مذاکره کردیم و نه مذاکره خواهیم کرد. اجازه هیچ گونه تغییرات مرزی را نمی‌دهیم.

دبیر انجمن کشتیرانی: برای انتقال مراودات تجاری با روسیه از خاک آذربایجان به خزر، موانع متعددی داریم

مسعود پل مه، درباره امکان راه اندازی تردد در دریای خزر برای دور زدن آذربایجان و انتقال بخشی از کریدور دسترسی به روسیه از جاده به دریا، گفت: انجمن کشتیرانی سال‌های تلاش کرده تا مسیر آبی را جایگزین مسیر جاده‌ای کند؛ ولی عوامل متعددی اجازه نمی‌داد این اتفاق رخ ندهد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: ما در روابط تجاری با ارمنستان چاره‌ای جز استفاده از جاده نداریم؛ اما برای برقراری روابط تجاری با روسیه، می‌توانیم از حمل و نقل دریایی به جای جاده‌ای استفاده کنیم؛ به خصوص که کامیون‌های ما مشکلات متعددی در حمل و نقل جاده‌ای در حین عبور از خاک آذربایجان دارند.

مشکلات عدیده کامیون‌های ایرانی در عبور از مرزهای آذربایجان

پل مه ادامه داد: توقف‌های طولانی، هزینه‌های بسیار بالا، اراده نابه جایی که سبب توقف کامیون‌ها می‌شود و…، از مهم‌ترین مشکلات ترددهای جاده‌ای از خاک آذربایجان است؛ آستارا تنها نقطه کشور است که هر ۳ مود اصلی حمل و نقل شامل مرزهای آبی، جاده‌ای و ریلی را داراست؛ اما در برخی از مواقع سال بعضاً تا ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرزهای جاده‌ای با آذربایجان معطل می‌مانند که آذربایجان به آنها اجازه عبور از مرز را بدهد؛ بخش زیادی از این کامیون‌ها، کانتینرهای یخچال دار هستند که ممکن است سبب افساد مواد غذایی صادراتی به روسیه شود؛ در بیشتر مواقع هم یک مسیر ۱۵ کیلومتری از کامیون‌ها از گمرک تا نقطه صفر مرزی ایجاد می‌شود که شامل کامیون‌هایی است که در نوبت می‌مانند تا بتوانند وارد خاک این کشور شوند.

مواهب خط ریلی آستارای ایران با آستارای آذربایجان به جیب باکو می‌رود

وی خاطرنشان کرد: ما با آذربایجان مرز ریلی هم داریم؛ اما به دلیل عدم اتصال آن به راه آهن رشت، کالاهایی که میان دو کشور با قطار جابه جا می‌شوند، باید در پایانه ریلی آستارا به کامیون‌ها بارگیری شوند یا بالعکس؛ به عبارت تمام مواهب جاده‌ای و ریلی که باید سهم خود را دریافت کنیم، در اختیار دولت باکو است.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اظهار کرد: وقتی می‌بینیم کریدور شمال-جنوب به عنوان کریدور اصلی و پر اهمیت برای ما، می‌تواند درآمد ترانزیتی خوبی داشته باشد، چرا قطعه رشت-آستارا را تکمیل نمی‌کنیم؟

کمبودهای بندر آستارا برای پهلوگیری کشتی‌های تجاری

وی درباره بهره برداری از بندر آستارا به عنوان نزدیک ترین بندر به بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه در روسیه، تصریح کرد: مجموعه بندر آستارا توانسته سرویس‌های منظمی از این بندر با بنادر روسیه برقرار کند؛ اما این بندر محدودیت‌هایی هم دارد؛ یکی از آنها این است که کانال ورودی به حوضچه بندر آستارا و همچنین پای اسکله بندر آستارا از دِرَفت (آبخور کشتی) بسیار کمی برخوردار و کمتر از ۴ متر است؛ این در حالی است که سازمان بنادر قول داده بود تا دِرَفت اسکله بندر آستارا را با استفاده از لایروبی منطقه، به ۶ متر برساند.

به گفته این فعال صنعت حمل و نقل دریایی، در حال حاضر این آبخور پایین پای اسکله سبب شده تا هم تعداد کشتی‌هایی که می‌توانند وارد بندر آستارا شوند کاهش یابد و هم اینکه کشتی‌هایی هم که این امکان را دارند، مجبورند با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود بارگیری کنند که درنتیجه صرفه اقتصادی حمل و نقل دریای را کاهش می‌دهد.

زیرساخت اسکله رو-رو داریم ولی هزینه‌های بندری بالاست

پل مه درباره حمل و نقل دریایی رو-رو (کامیون بَر) در دریای خزر و بنادر شمالی ایران گفت: از بندر آستارا در غرب خزر تا امیرآباد در شرق خزر، همه توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای پهلوگیری کشتی‌های رو-روی کامیون بر را در اختیار داریم و می‌توانیم از تجاربی که در حمل و نقل رو-روی ریلی میان آذربایجان و ترکمنستان برای دور زدن مسیرهای جاده‌ای ترانزیتی ایران، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در حمل و نقل دریایی به دلیل هزینه بالای توسعه زیرساخت‌ها از یک سو و نرخ بازدهی پایین آن در زمان بهره برداری از سوی دیگر و همچنین هزینه‌های بندری، نرخ بالای سوخت، بارگیری، مالیات، حقوق و دستمزدهای بالای دریانوردان و… توجیهی برای سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی ندارد؛ لذا دولت باید در این خصوص سرمایه گذاری کرده و با نرخ‌های بین المللی، تعرفه‌های بندری را محاسبه کند؛ تسهیلات بانکی نیز با نرخ‌های یارانه‌ای پرداخت شود.

مانع گذاری بانک‌ها برای خرید کشتی رو-رو

پل مه گفت: در تمام دنیا نُرم های تسهیلات بانکی بخش دریایی برای خرید شناور، ۹۰ درصد ارزش سرمایه گذاری و ۱۰ درصد آورده سرمایه گذار است؛ اما در ایران بانک‌ها ۶۰ درصد تسهیلات می‌دهند و سرمایه گذاری باید ۴۰ درصد آورده داشته باشد؛ نرخ بهره در تمام دنیا ۱.۵ درصد و در ایران ۲۶ درصد است؛ در دیگر کشورها اصل شناور برای ضمانت تسهیلات پذیرفته می‌شود اما بانک‌های ایران کشتی را به عنوان تضمین نمی‌پذیرند؛ تسهیلات بانکی خرید کشتی در سایر کشورها با تنفس ۵ ساله و بازپرداخت ۸ ساله است اما در ایران حداکثر ۵ سال مدت زمان بازپرداخت تسهیلات است.

مدیرکل ترانزیت: آذربایجان اشتباه بستن مرزها با ایران را نمی‌کند

محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم  درباره مسیرهای جایگزین برای ادامه مراودات در کریدور شمال-جنوب اظهار کرد: در جریان مذاکرات هستم اما در حوزه ترددهای جاده‌ای با آذربایجان، اتفاق خاص یا تغییر رویه‌ای رخ نداده و کامیون‌های ایرانی که از مرز نوردوز به ارمنستان می‌روند، عوارض پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بعید است آذربایجان به این سرعت از مواضع فعلی خود دست بردارد؛ اما شاه کلید رفع این مشکل، صرفاً مذاکرات سیاسی است؛ چون مشکل فنی در این ترددها پیش نیامده است.

کریدورهای موهوم «زنگزور» و «تورانی» مرزهای مشترک ایران و ارمنستان را حذف می‌کنند!

این مقام مسئول در سازمان راهداری یادآور شد: آذربایجان تمام تلاش خود را می‌کند تا در سالگرد این جنگ، کریدور زنگزور را باز کند؛ تمام برنامه‌هایی که در دست اقدام دارد، در راستای راه اندازی کریدور زنگزور است که حتی بعضی از این اقدامات از چارچوب تفاهم نامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ هم خارج است.

وی ادامه داد: با این حال در حال حاضر مشکلی برای تردد از مرزهای آذربایجان نداریم و مرزهای ایران و آذربایجان باز است؛ بعید است که آذربایجان بخواهد چنین ریسکی کرده و مرزهای خود با ایران را ببندد.

هدایتی تصریح کرد: کریدور غربی-شرقی زنگزور یک خط ریلی است که در نوار مرزی تردد می‌کند و اگر راه اندازی شود، مرز ما با ارمنستان به طور کلی قطع می‌شود.

وی درباره کریدور تورانی گفت: همه این مسیرها، کریدورهایی هستند که در منطقه تعریف شده اند و یکی از اهداف آنها این است که ترانزیت از خاک ایران به طور کلی حذف شود و کامیون‌ها دیگر از خاک ایران تردد نکنند.

برنامه‌های ضد ترانزیتی علیه ایران، اثرگذار نیست

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری درباره تلاش‌های ایران برای مقابله با اقدامات ضد ترانزیتی علیه کشورمان، اظهار کرد: حجم اقداماتی که در حال حاضر ایران انجام می‌دهد، فاصله زیادی با آنچه باید انجام بشود، دارد؛ در حال حاضر ما چند کریدور ترانزیتی جدید را برای ابقای ترانزیت از خاک ایران، راه اندازی کرده ایم و ترددهای آزمایشی انجام شده است که شامل کریدور ITI (اسلام آباد-تهران-استانبول)، کریدور کتای (ایران-افغانستان-تاجیکستان) و کریدور پاکستان-ایران-روسیه است.

مشکل کانال سوئز، افزایش کرایه حمل دریایی و مزیت جغرافیایی ایران؛ به سود ترانزیت از خاک کشور

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش کرایه حمل در حمل و نقل دریایی و نیز اتفاقی که اخیراً در کانال سوئز برای کشتی ژاپنی رخ داد و مسیر مسدود شد، استقبال صاحبان کالا از حمل زمینی افزایش می‌یابد که قطعاً عبور از خاک ایران، یکی از بهترین مسیرهای جایگزین با توجه به موقعیت و مزیت جغرافیایی ایران، است.

ترانزیت در سال جاری همچنان صعودی است

هدایتی با بیان اینکه فرصت‌های ترانزیتی ایران در حال معرفی است، گفت: ترانزیت از سرزمین ما افزایشی است؛ در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۱۳۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کرونا که شرایط خوبی در ترانزیت داشتیم، افزایش تردد ترانزیتی از ایران رقم خورده است.

وی تأکید کرد: حتی در شهریور ماه امسال علی رغم مشکلاتی که در ترددهایمان از منطقه قره باغ داشتیم هم شاهد افزایش ترانزیت از قلمروی جمهوری اسلامی ایران بوده ایم؛ در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال شاهد افزایش ۲۶ درصدی ترانزیت هستیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 62
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    46 22
    کریدور(انگلیسی) = گذرگاه / ترانزیت(انگلیسی) = ترابری
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      29 27
      دلت خوشه شما هما خخخخخ
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      34 29
      این کلماتی که یه شخص یا یه گروه پنج نفره تو فرهنگستان ساخته شدن چطوری بهش فارسی میگی؟؟؟!
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      9 28
      نه عامو 5 نفر چیه، طرف شب خوابیده بیدار شده این کلمه به ذهنش رسیده، اومده .... اما در خارج : نه این گروه شونصد نفری روش سالها کار کردن و این کلمه زیبا را ایجاد کردن، واقعا حیفه که از این کلمه استفاده نکنیم؛ شیوه استدلال عده ای در این جور مواقع، والا وگرنه بلا؟
    • US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      7 8
      زبان پارسی زبان قدرتمندی است که واژگان زیادی در خود دارد که صد البته از شاهنامه هم برای پاکسازی واژگانه بیگانه میتوان استفاده کرد
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 1
      شاهنامه خودش واژگان غیر پارسی هم داره،شما نمیخواد تخم نفاق بپراکنی،عمو سام زبان پارسی هزاران سال ریشه داره و به توصیه جناب عالی نیازی نداره که بخوای آلودگی زدایی کنی،شما زبان سرخپوستان چروکی رو احیا کن اگه خیلی دلت سوخته.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    خب مگه مرض دارین الکی با آذربایجان در افتادین حالا مجبورین به ارمنستان و روسیه و .. باج بدین .لقمه رو پیچونیدن از پشت سرتون بذارین دهانتون
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      44 13
      شمل ناراحت نباش حالا برید از ترکیه گدایی کنید دیگه تمام شد
    • ایرانی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      54 16
      مریض بودن ذهن علیف و خائن هایی مثل تو باعث شده باج به شغال ندهیم . دیر یا زود باکو به آغوش وطن برخواهد گشت .
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      41 14
      با آذربایجان درافتادیم؟ انگار قربانی یاوه گویی‌های اینترنشنال سعودی شدی. توجنگ اول و دوم قره باغ ایران که پشتیبان آذربایجان بود و از اونا حمایت کرد‌. در جنگ اول قره باغ در اوایل دهه هفتاد اگر ایران به نخجوان کمک نمیکرد که حدود ۵۰۰ هزار ترک آذری تلف شده بودند . استفاده از مغز خیلی خوبه پیشنهاد میکنم برای جلوگیری از آلزایمر ازش استفاده کن.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      9 26
      مدیریت جهادی آقایون همین جوریه. اول عمل می کنن بعد فکر میکنن
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      38 17
      خفه پانترک. اذربایجان مال خودمونه داریم ادبش میکنیم
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      16 3
      خوشت میاد چرند بگی
    • ایرانی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 6
      البته نباید همه تقصیر ها را گردن دولت باکو انداخت سال گذشته وقتی که جنگ تمام شد و آدربایجان مناطق اشغالی رو آزاد کرد قسمتی از جاده ارمنستان وارد خاک آذربایجان شد دولت ما باید اقداماتی انجام میداد واین روز ها رو پیش بینی میکرد نه تنها دولت آذربایجان هر کشور دیگه ای هم بود این مشکل بوجود می اومد شما با کامیون از یک کشور وارد کشور دیگهای میشد متاسفانه ما باید قبلا فکر این جا رو میکردیم.
    • خخخ IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      6 0
      همه نظرات جالبه اما نظر اون احمقی ه گفته خفه داریم اذربایجانو ادب می کنیم اون از همه جالبتره ...خول یارو رات نمی ده بعد می گی داری ادبش می کنی چیکارت کنه می فهمی خخخ یاد روزای اول و اردای ناشتایی میافتم که می دادیدی خخخ
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    10 14
    طبق توافقنامه صلح کریدور زنگزور تحت کنترل نیروهای مرزبانی روسیه خواهد بود نه ارمنستان
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    13 6
    دور زدن راه چاره نیست کریدوری که به نخجوان زده شده باید جمع بشه راه حل اساسی این است
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 3
      کم خردی و بی عقلی در مقامات باکو کاملا مشهوده الان ایران قسمت جنوب باکو و ارمنستان قسمت غرب آنها از معادلات خودشان حذف شده گرجستان می ماند و روسیه خوب مشخصا یعنی خودشان را در کیسه کردند الهام هم اقتدا به اردوغان کرده که با همه همسایه های خودش در افتاده مثل یونان.قبرس.سوریه.عراق.ارمنستان.ایران
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    7 20
    میدونم رویایی هستا ولی ای کاش میتونستیم روسیه رو فتح کنیم سرزمین های سیبری بعد از گرم شدن زمین که یخ ها آب بشود بهترین سرزمین برای زندگی تمدنها است. الان چین به آن سرزمین ها چشم دوخته.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      22 3
      هااا؟ اخی برو قرصاتو بخور خداییش، داری ... میگی.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 3
      روسیه از کل قاره های جهان بزرگتره به غیر از آسیا البته اگه خود روسیه رو تو آسیا حساب نکنیم از آسیا هم بزرگتره.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    12 16
    بذار کوریدور زنگه زور راه بیفته ببینم حالت اونموقع چطوره
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    17 39
    ایران تجارت مواد مخدرشو از قره باغ چندین سال بدون مزاحم انجام میداد و یه تیکه استخون مینداخت جلو ارمنستان ولی الان معادلات فرق کرده
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      41 17
      تو هم چرندیات علی اف رو باور کردی؟! بپا با این حد از وطن فروشی یه وقت اوردوز نکنی
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      7 3
      دقت کردید جدیدا عکسهای علیف صهیونیست را فتوشاپ میکنند تا گوشهای بلبله اش دیده نشه.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    13 17
    اون کریدور منافع روس‌ها و ترکها را تامین می‌کند و کسی توان مقابله با آن را ندارد. مسیر ترانزیت نفت روسیه و آزربايجان به ترکیه و اروپاست.
    • ناشناس IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      13 4
      اون کریدور به روسیه هیچ ربطی نداره وضمنا ماجلوش میگیریم
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    18 15
    باید مسیرهای مختلف داشته باشیم تا کشوری شاخ نشه علی اف فسقلی برای ایران بزرگ شاخ شونه میکشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    14 20
    همه این حرفها بهانه هست ترس ایران از اتحاد آذربایجان و ترکیه و ایجاد دالانی بین ترکیه تا اسیای مرکزی و تجزیه شمالغرب ایرانه البته ترس بیموردی نیست ولی خب این روش برخورد و دشمن تراشی هم بیمورده قطعا ایران هرقدر بخواد حائلی مثل ارمنستان رو در این بین تقویت کنه آذربایجان هم لجاجت کرده و به اسرائیل باج خواهد داد و ما هم بخاطر لجاجت با آذربایجان مجبوریم در مذاکرات با عربستان باج بدیم و به روسیه هم باج بدیم به نظر من گفتگو بهترین روشه با دشمنی هم آذربایجان لطمه میبینه هم ایران و سودش مال ارمنستان و روسیه و اسرائیل هست
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 2
      کلا پانترک جماعت وقتی تحلیل میکنه همه رو در حد چاکر ترکیه و آذربایجان تصور میکنه،نیست خودش چاکر و نوکر این دوتاست اینه که فکر میکنه همه باید راهی رو برن که پانترکیسم میخواد یعنی باج دادن به شغال.خیر جناب پانترک ،این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    10 39
    اونقدر با آذربایجان دشمنی نکنید اهالی آذری ایران تحریک میشن پا میشن میرن اونجا سرمایه گذاری میکنن و برای گردش کلی ارز از کشور خارج میکنن بزارین زندگی کنیم تورم بقدر کافی مشکل داره خروج ارز رو توانشو نداریم
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      6 7
      مردم آذربایجان ایران خودشان را فرزند زهرا س میدانند و برای کشور حسین ع (یعنی ایران) از جانشان میگذرند.
    • CA ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      6 3
      اون مشکل که شما میگی اگه به وجود اومد راه حلش پس گرفتن حاکمیت شهرهای شمالی خواهد بود. اینکه ازش بترسی و عقب بشینی جز شکست چیزی نداره. هر وقت مشکل شد راهش هست حلش میکنیم. 1 هفته زمان میبره.
    • آذری iran IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 2
      من خودم آذری هستم از خطه آذربایجان ایران عزیز شما نگران نباشید آذربایجان و آذری ها عاشق ایران سرزمین مادری هستند منافع ملی ایران اولویت اول و آخر ما آذری های ایران .. الهام علف اوف رژیم اسرائیل و عرعردوغان با این توهمات راه به جایی نخواهند برد ، ایران نباید بیش از ایران با این جریانات مماشات کند .. باید زودتر از این اقدام میکردیم، جانم فدای ایران یاشاسین ایران
  • TR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    19 41
    تجارت مواد مخدر به بن بست خورد
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      برای همین با یونان بحث تون شده؟! نترس جیره مصرف هر روز تو رو خود رجب شخصا برات میذاره کنار.خیلی از ریخت افتادی یه کم به خودت برس،تابلو شدی خبر نداری هر کی نگاهت کنه میفهمه عمل داری.حکایت مورچه که یه قطره بارون افتاد تو لونه اش،فریاد میزد وای دنیا رو آب برد !! هی شیَن-لوو ...
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    9 19
    چقدر حضرات ضعیفند که دولت باکو برای ایران خط ونشان میکشد؟!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    6 3
    ایران دقیقا در منطقه بین آذربایجان و نخجوان باید پایگاه مستشاری نظامی ایجاد کند.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    4 4
    باید قبول کنیم دردوران روابط ما با کشورهای شمالی به آذربایجان زیاد توجه کردیم وزیاد هزینه کردیم نسبت به ارمنستان با وجود دفاع از آذربایجان دربرابر ارمنستان تمام روابطمان رو هزینه این کشور کردیم وبارها این کشور به ما خیانت کرد واسرائیل رو نزدیک ما آورده و۱۰الی ۱۵سال اینکاررو کرده باید کمی نسبت به این روابط با این کشور بازنگری کنیم
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      2 0
      میشه دقیقا بگی چه دفاعی از اذربایجان در مقابل ارمنستان کردی؟ حتی صادرات گاز رو کلید زدیم اونم با قیمت تخفیف خورده و بجاش بز و گوسفند و پشم وارد کردیم
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 1
      باید خیلی زودتر از این این اقدامات و تدابیر از سوی ایران انجام شده بود .. متاسفانه مسئولین ما در خواب بودن ولی دشمنان ما مشغول برنامه ریزی و اجرای توطئه ... دیگر سکوت و بی تدبیری جایز نیست ایران باید از منافع ملی دفاع کند باید راه های ترانزیتی دیگر رو تقویت و جایگزین کنیم
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    3 1
    این مسیر زمانی عملی بود که دریای خزر رو نمی دادین به اونا. واقعا برام قابل درک نیست شوروی تیکه تیکه شده چرا ایران باید از سهم دریایی خودش بگذره؟؟؟ 50 درصد دریای خزر مال ما بود. قرارداد ترکمنچای هم خشکی رو داد به شوروی نه دریا رو.
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    7 2
    مشکل اردوغان وعلیف صهیونیست بایک چیز حل میشه بایداذربایجان به وطن اصلی خودش ایران ما برگرده همین! این بهترین فرصت هست
    • علی IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      5 0
      ما که حالا گرفتار تورم 500درصدی بیکاری چاپلوسی اختلاس آقایون دروغ و دزدی آقازاده ها و رانت خارج نشینی فرزندان آقایون شده ایم گناه آذری زبانهای آذربایجان چیه گیر این شمرها بیفتند
  • آذربایجان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 6
    خب عزیزان از مسیره اتوبانه دو بانده اذربایجان ب روسیه ترددد کنید چرا لقمه رو ده بار دوره خودتون میچرخونید اخه هر کشوری حق گرفتن عولرض داره ابتدای مرز عوارض ب ارمنستان پرداخت میشه خب اون عوارض نصف کنید نصف دیگشم ب اذربایجان بدید همه چی حل میشه دیگه
  • حق IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    5 6
    بهترین راه اینه که بجای مسیر ارتباطی ایران ارمنستان گرجستان مسیر ایران آذربایجان گرجستان جایگزین بشه.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 0
      گرجستان کل ایرانی هارو اخراج کرده و هیچ ایرانی راه نمیده کجای کاری
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    4 4
    به نظر میاد برسمیت شناختن بیت المقدس توسط ارمنستان و پیام تبریک شهادت حاج قاسم عزیز به اسرائیل زود فراموشمون شد
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 1
      اتفاقا وقتی عکس ناهار و شام خوردن الهام و رجب با اسراییلی ها رو دیدیم یادمون افتاد اسراییل شعبه دو و سه بیت المقدس رو توی باکو و آنکارا داره میزنه،توی دو تا کشور اسلامی.حق هم داره قبله اول مسلمین بهتره شعبه هاش توی دو تا کشور مثلا مسلمان باشه دیگه!! هر چی باشه اسراییل مدیون عثمانی و عثمانی خواهان هست!! باید ادای دین کنه.به خصوص که سلطان رجب به داعش و تکفیری هایی که شهید سلیمانی و یارانش باهاشون مبارزه میکرد جا و پناه و آموزش میده.پانترک جون اول مزه مزه کن بعد به اسم اسلام و مسلمونی و دین و مذهب و ناموس و کلا هرچی که در باطن برات ارزشی نداره جز یک هویت جعلی و ساختگی و پوشالی روی تاریخ و هویت چندین کشور،کباده فضل بکش.آتا ترک هم ترک نبود!اردوغان هم ترک نیست ببین تو کجای کاری...شهید سلیمانی ایرانی و مسلمان و دیندار و وطن پرست بود که ناموس اسلام با ناموس ایران به یک اندازه براش مهم بود،ما تاریخ ریشه هویت و پیشینه یکتاپرستی داریم،ما ایرانی هستیم،نیازی به هویت تراشی و تاریخ جعل کردن نداریم،همه دنیا ایران و ایرانی رو به رسمیت میشناسه،حتی اسراییل آویزون تاریخ و تمدن ما بود،امریکا هم ۴۰۰ ساله اسمش شده امریکا،انگلیس هم برو تاریخش رو بخون،توی تاریخ اروپا بهشون میگن بربر.فرق مدنیت با بربریت رو برو توی تاریخ بخون،مردم اصیل قفقاز و آناتولی بربر نبودن.تاریخ و تمدن داشتن هزاران سال ریشه دارن ،حوزه تمدن ایرانی رو برو ببین،تا شامات و سوریه میرسیده،مصر و یونان هم دوره ای تحت سیطره تمدن ایران زمین بودن،ایران همسایه چین بود روزگاری.ما لازم نیست تاریخ جعل کنیم،خدمات متقابل ایران و اسلام رو برو ببین.
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      ۱۹:۳۵ پانترک جون،شنیدن کی بود مانند دیدن..وقتی اسراییل رو توی خونه آذربایجان دیدی چه چیزایی فراموشت شد؟؟!!همون چیزایی که وقتی بابای الهام نیروهای سپاه ما رو اخراج کرد،فراموش کردی؟! یا وقتی اردوغان ماجرای کودتا و پناه دادنش توسط ما رو فراموش کرد...پانترک بودن بد دردیه،هیچ بنی بشری گرفتارش نشه،چون منافق بودن دردیه که درمون نداره،توبه گرگ،مرگه.
  • نادر PL ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    3 5
    گره ای ک با دست باز میشه میخان با دندون باز گنن خب بشینید با اذربایجان صحبت کنید نصف عوارضی ک ابتدای مرز ب ارمنستان میدید ب اذربایجان بدید مشکل حل بشه دیگه مگ جاده سازی تو کوهستانای صعب العبور کار راحتیه به جای لجاجت با مذاکره حیلی راحت مشکل حل میشه کامیون ایرانی تو مرز نوردوز از ارمنستان اجازه عبور میگیره عوارض ب ارمنستان پرداخت میشه اونوقت از جاده اذربایجان تردد میکنه اینو خودتون باشید قبول میکنید ؟؟؟
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 2
      دوست گرامی من خودم آذری هستم، منافع ملی ایران ایجاب می‌کند فقط به راه های ترانزیتی یک کشور محدود نباشیم ایران باید چندین مسیر جدید ایجاد و راه اندازی کند که در صورتیکه برای یکی از مسیرها مشکلی پیش آمد مسیر جایگزین داشته باشیم همچنین راه های دریایی در درباری مازندران باید تقویت کنیم، باکو و الهام علف اوف دست در دست اردوغان و رژیم توطئه گر اسرائیل شده بعد از این هیچ اعتباری به باکو و راه های ترانزیتی باکو نخواهد بود
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    4 2
    باید این فرزند یاغی را ادب کنیم و ایران شمالی به آغوش ایران بزرگ برگرده
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    9 2
    ایران بعد ۲۵۰۰ سال برای بار دوم به مدیترانه رسیده است. برادران ایرانی من سرتان را بالا بگیرید که سیمرغ دوباره پرواز آغاز کرده و ایبار زره سبز شیعه را نیز به تن دارد و روئین تن شده است.
    • پاپک آذری iran IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 3
      درود بر شما یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، پاینده ایران ..
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    8 2
    علی اف کوچولو یک مرد کوچک..........علی کوچولو کشور داره‌ داعش داره ....دزدی هاش پراز باره.... دستش تو دست شیطانه پلی پاهاش تو کفش ایرانه..وای وای وای
  • دلسوز IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 1
    با دنیا به تفاهم برسید قدرت اقتصادی رو به ایران بر گر دونید خطر نزدیک هست
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 1
    ایران در جریان سوریه خیلی گسترش داشته. از اقیانوس هند تا مدیترانه ما ایرانیان حضور داریم و فعلا داریم این را تثبیت کنیم بدنبال درگیری جدید نیستیم. پس علی اف میخواهی غرش شیر را بشنوی؟ کمی صبر کن.
  • ناشناس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 2
    کشتی گرایی با آذربایجانی همچین دورش میزد که کاملا گیج شد و آخر سر نفهمید از کجا خورد
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 4
    تركها رو از سرزمينهاي شمالي و عربها رو از سرزمينهاي جنوبي پارسيان پاكسازي ميكنيم. راه كار درست جنگه نه باز كردن جاده. ابتدا بايد راه رو بر تركهاي متجاوز ببنديم و بعد همه را كشته و بيرون كنيم. زنده باد ايران بزرگ
    • ایرانیان IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      1 5
      دهنت خودت رو ببند مزدور منافق،تو صد در صد یک پانترک بهایی هستی که پای خبر مربوط به آذربایجان و ارمنستان،اومدی برای تفرقه افکنی چنین کامنتی گذاشتی، اینجا ایران و آذربایجان و خوزستان جانِ مردم ایران و ساکنانش ایرانی اصیل هستند. این تویی که میتونی تشریف ببری استانبول یا تل آویو ،البته اگه تیرانا نشستی که همونجا بتمرگ و خفه شو.تصور نکن از زبان یک ایرانی مثلا فارسی نویسی کنی کسی بوی لجن تخم نفاق و تفرقه و کینه و نفرت پراکنی رو از وجودِ بی وجودت نمیفهمه. تمام مردم ایران پشت آذربایجان و خوزستان هستن و خوزستانی ها و آذربایجانی ها غیرت روی ایران و ایرانی دارند به کوری چشم هرچی پانترک و امثال اونه به اربابان نوکر اسراییل و انگلیست هم بگو اونی که پاکسازی میشه به زودی اسراییله از خاک فلسطین و الهام و رجب از خاور میانه،درس عبرتی بشه برای همپالگی هاشون از هر قماش.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 2
      بحث فارس و ترک را بیخودی مطرح میکنی‌ فارس ها فقط یک لشگر از لشگربزرگ کوروش بودند. لشگریان اقوام دیگر هم بودند. و ازجمله مردمان (پایگاه آتش=آذرپایگاه=آذربایجان).
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 1
    باج به شغال نمی‌دهیم ولی اینم خدمت شما عرض کنم ارمنستان خواهان خرید تسلیحات از ایران شده هر کشوری حق داره از ما تسلیحات بخره هر کشوری که ما باهاش روابط داریم و همان طور که آذربايجان دلخواهش این هست که با اسرائیل روابط داشته باشه ماهم دوست داریم با ارمنستان روابط ایجاد کنیم فکر میکنم سامانه های موشکی و پدافندی بهترین گزینه های صادرات تسلیحات باشند بگذارید پول در بیاریم یه مقداری
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 1
    چرا به ارمنستان موشک نمیدهید تا با اصراحیل جدید در خاورمیانه مبارزه کند.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 2
    فارس ها فقط یک لشگر از لشگربزرگ کوروش بودند. لشگریان اقوام دیگر هم بودند. و ازجمله مردمان (پایگاه آتش=آذرپایگاه=آذربایجان).
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      البته عزیز جون اون موقع آذرپادگان زبانش ترکی نبود دیگه نمیخواد شور کنی انقدر چون کتیبه هست سند هست مدرک هست که زبان فارسی بوده،برو مطالعه کن. زبان ترکی خیلی خیلی بعد تر از هخامنشیان و ..و ..و ... وارد ایران شده،ترک ها هم اول از شمال شرقی اومدن،بعد با حضور سلجوقیان زبان آذربایجان رفته رفته ترکی شد و دو مرحله بعد از سلجوقیان هم تثبیت شد.خود واژه آذرپادگان کاملا فارسیه.
  • NL ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 1
    برای نجات خود مردم کشور آذربایجان هم شده باید به ارمنستان موشک فروخت. چرا پایگاه نظامی ایران در ارمنستان تاسیس نشود وقتی میتواند؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس