کد خبر 1285239
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
علی اف

وزیرخارجه هند در مذاکره با همتای ارمنستانی خود خواستار پیوستن بندر چابهار به کریدور شمال‌ـ ‌جنوب شد با عملیاتی شدن مسیرهای جدید ارتباطی ایران به ایروان، باکو رسما از کریدور اقتصادی شمال‌ـ‌جنوب حذف شد

به گزارش مشرق، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در ایروان در نشست خبری با همتای ارمنستانی خود «آرارات میرزویان» پیشنهاد داد بندر استراتژیک چابهار در کریدور «شمال- جنوب» لحاظ شود. به گفته سوبرامانیام جایشانکار، این موضوع می‌تواند باعث کاستن از موانع ارتباطی و مواصلاتی برای نقشه راه آینده همکاری‌ها بین هند و ارمنستان شود. 

با تحولات پرشتاب در غرب و شرق آسیا نظیر افغانستان، همچنین منازعه‌ای که در منطقه قفقاز جنوبی با محوریت ترکیه و آذربایجان ایجاد شده، ائتلاف‌های معناداری از سوی بازیگران منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است. 

در این میان هند با توجه به اتفاقات افغانستان و رقابت خود با پاکستان راهبرد چرخش به تهران را در دستور کار قرار داده است. حضور پاکستان در قفقاز و برگزاری رزمایش «۳ برادر» در کنار ترکیه و آذربایجان در نخجوان، در کنار حمایت‌های آذربایجان از پاکستان در قبال موضوع کشمیر، هند را به طرف همکاری‌های راهبردی با ارمنستان سوق داد. 

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای هندی خود اعلام کرد ایروان و دهلی‌نو باید برای رساندن همکاری دفاعی بین ۲ کشور به سطحی جدید تلاش کنند. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع دالان‌های حمل‌ونقل نیز در دیدار با سوبرامانیام جایشانکار مورد بحث قرار گرفت. ارمنستان و هند چشم‌انداز توسعه ارتباطات حمل‌ونقل را می‌بینند و بویژه درباره امکان استفاده از بندر چابهار در مسیرها بحث کردند. 

هندوستان همزمان با تداوم اختلافات با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفت یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان گسترش دهد. بر همین اساس هند سال ۲۰۱۵ بر سر توسعه بندر چابهار و احداث خط آهنی که هند را به افغانستان و از طریق آن به اروپا از راه دریای سیاه متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و سال 2016 «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه چابهار با تهران امضا کرد اما دهلی‌نو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران کار روی این پروژه را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به حال تعلیق درآورد. 

درباره سفر وزیر خارجه هند به ایروان و پیامدهای ائتلاف تهران، دهلی‌نو و ایروان به چند نکته باید اشاره کرد: 

 کریدور شمال- جنوب سال ۲۰۰۲ با امضای وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه و هند برای ایجاد یک مسیر ریلی، جاده‌ای و دریایی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر کلید خورده است. این کریدور از بمبئی در غرب هند تا مسکو از طریق ایران و دریای خزر امتداد دارد. در این پروژه وعده داده شده هزینه‌های حمل‌ونقل بین ۳۰ تا ۶۰ درصد و زمان سفر از غرب هند تا شرق روسیه بین ۲۰ تا ۴۰ روز کاهش یابد. کریدور شمال- جنوب علاوه بر تسهیل تجارت میان ایران، روسیه و هند، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی، یک مسیر تجاری بالقوه برای تجارت بین هند و اروپا نیز به شمار می‌آید. 

 با بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های آنکارا و باکو به رهبری رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف در قفقاز و تلاش برای مسدود کردن مسیر ترانزیتی ایران و قطع ارتباط ایران با ارمنستان از طریق کریدور «زنگزور» با حضور در استان سیونیک ارمنستان و سوءاستفاده از ضعف ایروان، ایران و هند تصمیم گرفته‌اند کریدور شمال- جنوب را به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عملیاتی کنند. مسیر اصلی حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه می‌گذرد.

آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای سیاست‌های هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علنا مواضع خود را اعلام کرده است. پیش از این هم وزیران خارجه آذربایجان، ترکیه و پاکستان بیانیه مشترکی را برای حمایت از یکدیگر در قره‌باغ، قبرس و مدیترانه شرقی و کشمیر صادر کردند. با توجه به افزایش خصومت‌ها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، تهران و دهلی‌نو به سمت فعال کردن مسیری هستند که کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه، از طریق ارمنستان کار خود را آغاز ‌کند. 

 به نظر می‌رسد ایران و هند آماده آغاز فصل جدیدی از روابط می‌شوند. مجموعه‌ای از مؤلفه‌های پیرامونی و عوامل منطقه‌ای نقش مهمی در پیوند خوردن منافع تهران- دهلی‌نو به یکدیگر داشته و نزدیک‌تر شدن این ۲ بازیگر تاثیرگذار در منطقه و آسیا را در پی داشته است. تحولات جاری در افغانستان یکی از موضوعاتی است که تهران و دهلی‌نو را به یکدیگر وصل می‌کند. ثبات در افغانستان به سود ۲ کشور است و بی‌ثبات‌سازی افغانستان تهدیداتی را متوجه ایران و هندوستان می‌کند.

هند از دیرباز ایران را دروازه‌ای به افغانستان و از آنجا به آسیای میانه می‌بیند. هندوستان عمیقا از تحولات افغانستان و پیامدهای آن برای ثبات و امنیت خود بویژه در منطقه کشمیر نگران است.

بر این اساس دهلی‌نو، به‌رغم شروع تماس با طالبان، موضع دیپلماتیک قدرتمندی علیه واژگونی خشونت‌آمیز نظم سیاسی کنونی در کابل گرفته است. هند برای تقویت جایگاه سیاسی و برای رسیدن به هر گونه دستاوردی در افغانستان، نیازمند یک شریک منطقه‌ای قدرتمند است. طبق ارزیابی‌های دهلی‌نو، تهران چنین شریکی است. 

 ایران از زمان استقلال جمهوری آذربایجان بویژه در منازعه قره‌باغ کوشید با رعایت حسن‌همجواری با همسایه شمالی خود برخورد کند اما فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز و ضدایرانی الهام علی‌اف و اتحاد راهبردی با رژیم صهیونیستی و تبدیل باکو به کانونی برای فعالیت‌های اسرائیل علیه تمامیت ارضی ایران، باعث شد رفتار تهران تغییر کند. در تقابل ترانزیتی با ایران که باکو آغازگر آن در محور گوریس- قاپان بود، تهران جاده «تاتو» در ارمنستان را که به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی به شمار رفته و ایران را به روسیه و اروپا متصل می‌کند، فعال خواهد کرد.

طبق گزارش نشریه «گریک سیتی ‌تایمز»، یک روزنامه‌نگار شبکه خبری بی‌بی‌سی روز دوشنبه به نقل از علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۲ مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهد شد. وی افزود: نخستین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح می‌شود که از ارمنستان عبور می‌کند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود. به این ترتیب، ایران و هند قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند. 

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 45
  • گرجستان IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    15 5
    گرجستان
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      16 3
      گرجستان پول کیرش میاد مگه قراره زوری بهش اعمال بشه از خداشم باشه الانم فقط پول ترکا باعث شده با ایران بد باشه
    • بختیاری IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      24 6
      انشاالله که شاهد وحشیگری بعضی از نوکران صهیونیست از طرف مرزهای دوستی نباشیم! برای ناامن کردن چابهار و در صورتی که چنین اشتباهی مرتکب شدند فوری پاسخ عین الاسدی دریافت کنند.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    28 98
    جالبه عده ای سودای مسلمانی دارند و زمینه را برای ظهور امام زمان آماده میکنند حال با کفار هندی و ارمنی شریک شدند و مردم مظلوم کشمیر و قره باغ را فراموش کردند
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      37 8
      دوست عزیز قره باغ رو می تونستن تو جنگ قبلی فتح کنن خودشون نکردند تا بهانه ای برای اشغال استان سیانیک ارمنستان باشه (قره باغ جز خاک اسلام است ولی اذربایجان تحت اشغال (صهیونیسم)است)
    • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      37 13
      عزیز ما همیشه حامی مردم کشمیر و قره باغ هستیم همانطور که ازقدیم که کسی اونا رو نمیشناخت ما اونا رو به رسمیت شناختیم و پشتشون بودیم. این دولتهای پاکستان و آذربابجان هستن که از این عزیزان به عنوان طعمه استفاده کردن و اونارو بازیچه ییاسی خودشون قرار دادن.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      32 11
      جان خخخخه؟ کشمیر نظری ندارم ولی قره باغ چه ربطی دارد؟ پس کل آذربایجان هم دست یک ضد اسلام گرا افتاده و باید به میهن اسلامی برگردد!!!
    • آجرلو IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 7
      این سیاست اتفاقا هم به نفع مردم کشمیر است و هم به نفع مردم قره‌باغ و آذربایجان. توافق ایران و هند، آن هم در حد استراتژیک فشارهای دولت هند به مردم کشمیر را کاهش می‌دهد و همچنین مقابله با سیاستهای خصمانه باکو، باعث می‌شود دولت باکو سر عقل بیاید، از دشمن ذاتی اسلام و تشیع، یعنی اسرائیل فاصله بگیرد. منافع آذربایجان در نزدیکی با ایران نهفته است ولی متاسفانه به دلیل تحت نفوذ بودن دولت باکو، این واقعیت را یا درک نمی‌کنند و یا از ترس اربابان دانسته بر خلاف منافع ملی خود عمل می‌کنند.
    • FR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      21 7
      با یهودیا که پیمان نبستند آقای جالب اینست.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      25 7
      تا امثال تو توی این کشور هستند اوضاع کشور همین جد میمونه ،مرد حسابی دشمنی علنی مسلمانان باکو رو نمیبینی
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 3
      منافق کسیه که خودشو زده به کوری
    • سعید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      30 1
      اتحاد آذربایجان با اسرائیل ایراد نداره ولی ایران با هند ضد اسلامیه. الله اکبر . آدم از این جماعت آفتاب پرست چه چیزایی نمیشنوه و نمیبینه.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 1
      آنها را هم بگیرین بدین دست اسرائیلیها
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 2
      الان دولتی که سرکار هست مدافع مسلمانان نیست با کارهایی که اهام علی اف انجام میده دو واقع یک دولت اسراییلی شیعیان آذربایجان رو به گروگان گرفتند سالها این عزیزان به نام ایران زندگی میکردند و هنور هم اجداد اونها به نا کشور ایران شناخته میشه ایران کشور تمام اقوامی هست که دارن توش زندگی میکنن ترک فارس بلوج عرب و ..درتمام ارکان دولت از مام اقوام داره استفاده میشه لطفا ایران بزرگ رو کشور فارسی زبانان ندونید حتی شاهان ایران هه از اقوام مختلف بودند
    • BE ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 0
      ارامنه مسیحی هستند برادر ، کفار یعنی چه ، مگه شما خدای ناکرده تکفیری هستید که اینطور قضاوت میکنید ؟
    • CA ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 0
      این مظلوم نمایی ها جواب نمیده. هر ایرانی که حتی کمی آگاه باشه با مسائل سیاسی میدونه شما از کجا میسوزی. ظاهرا خلاف ؤزیم حقوقی دریای خزر رزمایش با ترکیه و پاکستان برگزار کردن اشکال نداره. همکاری استراتژیک نظامی با اسرائیل اشکال نداره(از جمله ایجاد پایگاه های اسرائیل و حتی اف 35 های اسرائیل در خاک آذربایجان که تنها و تنها به هدف بمباران ایران و مراکز هسته ای ایرانه) ولی پاسخ ایران ایراد داره. برو این دام بر مرغ دگر نه.
  • ناشناس US ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    16 10
    موضع گرجستان خیلی مهمه
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 7
      درست کردن گرجستان، کشت، داشت و برداشت اش با روسیه است.
  • TR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    21 68
    آذربايجان خاري در چشم فاشيستهاي نسل رضا پالاني ،،
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      36 16
      جمهوری باکو به دامان مام وطن برمی گردد و خیانتها و جنایتهای علی اف بر علیه ایران به زودی به پایان می رسد.
    • سعید IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      12 11
      ااااااااا. پشت سر داداش آتا ترکتون حرف نزن. نا سلامتی ی روز اینا رفیق گرمابه و گلستان بودن. خخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      16 2
      دولت آذربایجان خاری در چشم شیعیان و نوکر یهودیان البته بلا نسبت مردم شریفش
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      21 7
      پان ترکها مراقب باشید در این بازی تجزیه که بازی میکنید سال ۲۰۱۷ در سنای امریکا تصویب شده تبریز در کشور (کردستان ازاد) قرار میگیره
    • GB ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      23 3
      نسل ما ایرانی هستش که تاریخ ۷۰۰۰ ساله داریم و ما آذریها مثل اقوام دیگر ایرانی گلهائ این گلستان هستیم، حالا توی مزدور میتونی‌ بگی‌ از چه تخم و تباری هستی‌؟
  • حسن IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    27 8
    دیپلماسی ایران باید قوی باشه کریدور جنوب به شمال باید از طریق هند ایران ارمنستان ایجاد بشه و ایران هم راه های ترانزیتی پاکستان و جنوب شرق اسیا رو به اذربایجان مسدود کنه گفتگو کردن فایده نداره باید طرف رو گوشمالی داد
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    15 72
    به اصلتون هندوستان بازگردید هندو زاده ها خخخخ
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      28 2
      بله بسوز چون در هند هم حکمرانی می کردیم
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      23 7
      هندوزاده بودن از حرومزاده بودن که بدتر نیست. با این افکارشون به فارسا میگن فاشیست.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      23 4
      شما هم به اصل خود برگردید داداش مغولستان
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    13 8
    چابهار هنوز دست هندیاست؟
    • US ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 2
      به علت تحریم ایران هند نمی تواند سرمایه گزاری کند و قرارداد تعلیق شده
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    25 9
    ضمن تسریع در اجرای این پروژه ها باید از استقرار ارتش و نیروی نظامی دائمی بیشتر در منطقه مرزی با آذربایجان هم استفاده کرد
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    24 11
    نفت آذربایجان تمام میشه در صورتیکه این مسیر تا صدها سال برای آذربایجان باقی می ماند. علیف مردم آذربایجان رو از بزرگترین فرصت اقتصادی تاریخی محروم کرد و در ازاش پول داد و پهباد خرید. یوسف مصری رو فروخت تا چی بخره؟
  • بلال خان IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    16 6
    ما درست که درباره اقتصاد جدی با آذربایجان برخورد کنیم و از حقوق خود کوتاه نیاییم ولی باید مواضع جدی خودمون رو درباره ظلم دولت هند علیه مسلمانان و شیعیان کشمیر بیان کنیم و از ظرفیتی که در منافع مشترک با هند داریم استفاده کنیم به نفع مسلمانان و شیعیان و این کار در آینده بشدت برای ایران مفید خواهد بود
  • US ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    15 28
    مسئول هیئت مذاکره ارمنستان با ترکیه در سال 1990 میگوید. هر بار از مذاکره بر میگشتم، سه کشور روسیه، یونان و ایران نگران به نتیجه رسیدن این مذاکرات بودند. روزی به سفیر ایران گفتم، احتمال حل مشکلات مان با ترکیه زیاد هست. سفیر ایران می گفت: پس ژنوساید و نسل کشی چی میشه؟!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      18 6
      بنده خدا ؛ در سال 1990 هنوز ارمنستانی وجود نداشت . شوروی در سال 1991 فروپاشید و 15 کشور و از جمله ارمنستان تاسیس شدند . کمی از سواد تلگرامی بیرون بیا و به اسناد رسمی استناد کن .
  • US ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    13 24
    خودتان می گویید هند به خاطر تحریم سرمایه گزاری در چابهار را تعلیق کرده حال چگونه می تواند در کریدور سرمایه گزاری نماید و افغانستانی که طالبان تحت سلطه پاکستان که هنوز به ثبات سیاسی نرسیده علاوه بر آن خود ارمنستان اکنون دیگر به این نتیجه رسیده تنها راه سعادت و خوشبختی ارامنه ارتباط و گسترش تجاریشان با آذربایجان و ترکیه است ایران هم بجای جبهه گیری بهتر بود با همکاری دیگر کشورهای همسایه در مسیرهای تجاری و حمل و نقل ایجاد شده مشارکت می کرد
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      12 8
      تو خودت ناراحت نکن ایران میدونه چیکار کنه
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      8 5
      بندر چابهار دارد کار می کند
    • تورج IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      6 0
      تنهاراه سعادت؟کدام سعادت مگه مردم ساکن کشورکوچک آذربایجان خیلی سعادتمندند.فقروفلاکت ازسروروی مردمش میباره.بالاترین آماربیمای های جنسی منطقه واسه اونجاست وشهروندهای اونجاجرات ندارندباگویشهای محلی خودشون توادارات صحبت کنندوپان عثمانیسم همه جای اون کشورروبرداشته .چی میگی .به سرووضع اتباع آذری که به ایران تردددارندنگاه کردی ومیدونی برای خریدمایحتاج روزمرشون وچندکیلوبرنج وخرماوموادشوینده باقرض وشراکتی هرچندوقت میان کشورما.اصلاخبرداری بیشترمراجعات درمانی اونهابه ایران بخاطرابتلابه امراض جنسیه و... بیشترازاین دچارخیال بافی نباش.
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    13 9
    دمشون گرم، این ترک ها و کردها باید اصلا از مبادلات تجاری کنار گذاشته بشن، برن هرچی پول دارن از اسرائیل و آمریکا اسلحه بخرن بعدشم بشینن یکی برن نوکری یانکی‌ها و صهیونیست‌ها رو بکنن!!!
  • مجتبی از زنجان IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 16
    آقای علیف هیچی از ایران محترم کم نمیشه چرا چون همه۲۱۰کشور در جهان زبان،قومیت و ملیت دارند مانند هند که بیش از۲۰هزار اقلیت در۳۶استان این کشور زندگی می کنند یا نزدیک۵هزار اقلیت در۳۳استان اندونزی زندگی می کنند یا روسیه نزدیک۲هزار اقلیت در۸۵استانش زندگی می کنند البته تقسیمات کشوری هم مهمه ای کاش نام اقلیت روی استان نمی گذاشتند بدون تعارف تقسیمات ایران مساوی است با فاجعه
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    11 11
    خخخخخ. باشه. ای کریدور!! ای مسیر ابریشم!!! آخه گلابی هندی ها الان هشت ساله دست شما رو توی چابهار گذاشتن توی پوست گردو
  • ماندگار IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 23
    واقعا مسخره هست وقتی دلیل کافی برای توهین و تهدید علیه جمهوری آذربایجان نداری و دنبال این مسخره بازی هستی. باید وزارت خارجه قوی و مراعات حال همسایه بود نه ...........
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 5
      واقعا مسخر است که نفهمی هنوز کامیون داران ایرانی اسیر نوکر اسرائیلند
  • US ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    9 9
    ما هم باید باهندوستان بالای یک ملیارد جمعیت یک همکاری نظامی و دفاعی و اقتصادی دوبرادر داشته باشیم.راستی ترکیه پاکستان و آذرباییجان در مجموع چقدر جمعیت و سلاحهای پیشرفته دارن ؟خخخ
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 28
    بایدن گفته به سراغ ترکیه هم خواهد رفت و اردوقان را از طریق انتخابات زمین میزند و قسمت شرق ترکیه را تجزیه و کشور کردستان میکند خوب است بدانید در نقشه خاورمیانه جدید امریکا، شهر تبریز درون کشور کردستان خواهد افتاد
    • مجید IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      20 1
      شبها غذای سنگین نخور خواب زیاد نبینی
    • ایرانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 0
      در نقشه جدیدی که برای آمریکا در نظر گرفتیم واشنگتن کشور سرخ پوست ها خواهد شد
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 3
      نقشه خاورمیانه جدید سال ۲۰۱۷ در سنای امریکا تصویب شده ودر آن نقشه تبریز درون کشور (کردستان ازاد) قرار گرفته. در محلس یک کشور در پیت نه ها در سنای امریکا حتی داعش هم برای این طرح بوده
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      11 5
      تبریز زیباست و عزیز به مانند شیراز. تبریز بدون ایران و ایران بدون تبریز برایم قابل تصور نیست. ایران با آذربایجان، کردستان، خوزستان، بلوچستان، شیعه، سنی و همه ی اقوام، مذاهب و نژادها معنا پیدا می کند.
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    8 18
    موضع ایران در باره فلسطین هم ریاکارانه و دروغ است وگرنه چطور در خصوص کشمیر مسلمان طرف هندوهای هند را می گیرد و در قره باغ مسلمان شیعه طرف ارمنستان را می گیرد و ارمنی تر از ارمنی می شود و در چچن مسلمان طرف روسیه را می گیرد و در اویغورستان طرف چین را
    • سید روح اله IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 3
      ما دشمن صهیونیستیم و نوچه هاش از هر دین و مذهبی هم باشند باهش دشمنیم و خداوند وعده نابودی یهودیان طغیان گر را به دستان توانای ما داده تو هم از ناراحتی و عصبانیت بمیر
    • س. IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 0
      راستی اینم یادم رفت بگم: تو بیجا کردی که ایران در قضیه قره باغ طرف ارمنی‌ها رو گرفت.
    • س. IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      نکنه جنگ ایران با داعش از ملیت‌های مختلف چچنی و ایغور و ... هم جنگ با اسلام بود؟! همین هفت پیش بود که داعشی ایغوری مسجد قندوز رو منفجر کرد. دریغ از یک جو شرف تو بعضیا
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    19 9
    پان ترک های تازه به دوران رسیده ریختند تو سایت و دارند برای خودشان حرف می زنند بدبخت های ضد کشوری
  • سید روح اله IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 4
    تو اینترنت یه دوری بزنی و جست و جو کنی دین الهام علی اف را میزنه اسلام و شیعه!!!! واقعا کدوم مسلمان دزدیهای میلیون پوندی میکنه و بعد مراسم عزاداری امام حسین را سرکوب میکنه و بعد نوکر حلقه به گوش صهیونیست ها میشه؟؟؟؟ فتنه ای در میان شیعیان ما رخ میدهد که از فتنه دجال بزرگتر است و فتنه زمانی رخ میدهد که دوستی میکنند با دشمنان ما و دشمنی میکنند با دوستان ما. و دشمن ترین افراد با مومنین در قرآن به صراحت یهودیان آمده و الهام علی اف با دشمن ترین افراد یعنی یهود طرح دوستی میریزد و فتنه ی اکبر را کلید میزند. کاش ذره ای صداقت و شجاعت داشتند و این مطالب را بلند بر زبان میآورد تا عده ای از عوام فریب نخورند و در این فتنه نیفتند. منافق ترسو و دروغگو است.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    6 14
    حاکمان بی کفایت و فاشیست فارس به آخر خط رسیدند و کشور را تا از هم نپاشاندند آرام نمی گیرند
    • سعید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      8 3
      از تو اینستا و واتساپ میخوای کشورو از هم بپاشونی دوزاری؟؟ زوزتو بکش بابا
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    1 1
    حرف حق تلخه بیش از این کفار را شاد نفرمائید از کفار که تا نزدیکتان آمده اند مستفید بر علیه خودشان با دوستی مسلمین شوید.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    14 6
    چرا میگین جمهوری اذربایجان؟ اسم این منطقه (سرزمین های اشغالی باکو) است که از ایران جداشده.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      11 4
      دقیقا
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    1 4
    کوچ اجباری و اخراج گسترده ایرانی ها از سرزمین های اشغالی. آری اینترنت هم سرزمین عای اشغال شده توسط اسراعیل است و طرح ضداینترنتی اخراج شیعیان ایران از اینترنت است. نمیبینید اسراعیل درمورد این طرح هیچی نمیگوید؟
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    4 2
    حالا جدای از مساله تزانزیت کامیونی. ایران از طریق دریای شمال میتونه با کشتی خودشو با روسیه برسونه و بعد هم ادامه ماجرا . کلا ایکاش یه همت بزرگی وجود داشت واسه این خط اهن شمال به جنوب. نمیدونم چرا ایران انقدر معطل میکنه!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      5 0
      دیگه جنگ اقتصادی است. ترامپ نقطه ضعف مسئولان ما رو فهمیده یعنی طمع پول. . طرح بزرگ تحزیه خاورمیانه بین همه ابرقدرتها پذیرفته شده است. درضمن ایران با مجلسی که اموال نمایندکان خودش رو اعلام نمیکنه نمیتونه پیروز بشه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    8 5
    تورج پسر فریدون پادشاه ایرانی است که کشور توران را بوجود اورد فریدون سه پسر داشت. توران یک کشور ایرانی است._____عجیبه اینها حتی در آرزوهاشان هم چیزی ندارند و از فرهنگ های دیگر میدزدند چون اصلا ترک را انگلیس پررنگ کرد. عثمانی حتی یکبار هم خودش را ترک نگفت
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 4
    طرح صیانت اینترنتی که اجرا بشه بعد۱۰ سال دیگه نسل های بعد ممکنه اصلا ندونند کشوری بنام آذربایجان پچدر شما وجود داره یا مثلا زمین کرده
  • US ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    7 2
    حواسمون جمع باشه ، موضوع انتقال تروریستها به افغانستان خیلی جدی است . پازل ساپورت داعش توسط آمریکا و هماهنگی اردوغان مارموزو و آل سقوط وهابی بعد از ثبات طالبان که مجری اصلی برنامه است تکمیل خواهد شد . همزمان رژیم صهیونیستی با تحریک رژیم باکو ، تروریست‌های خوزستان ، کردهای اربیل ، تکفیری های جنوب شرق و با ما نا امن کردن مرزها با وعده های تو خالی سعی در اجرای نقشه خیالی تجزیه و در نهایت رهایی از دشمن اصلی خود ایران هستند . (ایران) این گل زیبا هر گلبرگ آن تزئین با عطر و رنگ زیبای قومیت های اصیل ، تشکیل دهنده ایران متمدن است که هرگز اجازه نخواهیم داد آسیبی به آن برسد . دوران بی کفایتی شاهان و حکام عیاش خائن گذشته که دفاع نکردند و سرزمین ایران را فروختند . شهدای ما گواه این ادعا هستند و کسی که اعتقاد به خدا و شهادت در راه اعتقادات و وطن داشته باشد چه فرقی دارد که روبروی بمب اتم ایستاده باشد یا یک گلوله هدف او پیروزی است . ما ملت امام حسینیم
  • DE ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    5 0
    ....سال 2016 هند توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه چابهار با تهران امضا کرد اما دهلی‌نو به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران کار روی این پروژه را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به حال تعلیق درآورد.// خب طی این 40 سال رانتخواران و آقا زایده ها و لاتچریها و کرسنتی ها ...صدها میلیارد دلار از بیت المال را دزدیده و به جیب زده اند با هاش میشد بیست بار از خلیج همیشه فارس به دریای مازندران و از جنوب به شما و غرب و شرق ...جاده ترانزیتی احداث نمود و احتیاج به 500 میلیون دلار هند هم نبود.طی این 8 سال به اندازه 100 سال به ایران ضرر زدند این غربگدایان کاسه لیس.
  • patriot IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    10 3
    بازم موضوع آذربایجان ایران مطرح شد جماعت اجاق کور آلبانی نشین ریختن تو فضای مجازی این دفعه به اسم یک مشت پان ترک احمق.
  • یزدان IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 2
    درود بنده کارمند دفتر اسناد رسمی هستم.مجلس ودادستان کشور بدون توجه به حق وحقوق دفاتر وکارکنان انها سعی دارند تنظیم اسناد خودرو را از دفاتر گرفته وبه پلیس بدهند. واز طرفی قصددارند استخدام در سردفتری را بقول خودشان تسهیل بکنند. که والله هردو طرح به ضرر جامعه است.حدود۴۰ هزار نفر از دفاتر اخراج خواهند شد وبیکار می‌شوند.چرا!!!!؟؟،؟،جواب مارا کی میدهد؟؟ چرا نظام مارا بیکارکرد ما جوانی خودمان را در آن شغل گذاشتیم.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      یک مشت سردفتر فقیر بوجود میان که راحت رشوه میگیند و تخلف میکنند. الان سردفترها بازحداقل درمقابل خلافکارهای کوچیک مقاومت دارند چون درامدشان خوب است.
  • CA ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 3
    قشنگ معلومه پانترکها آتیش گرفتن زیر این خبر
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 1
    آدم چندبار از یک سوراخ گزیده میشود؟ در قرن های گذشته چندبار دست ترکیه به تیریز رسیده و کشتارهای بزرگ از مردم تبریز بدست ترکیه (عثمانی با خانواده سلطنتی ترک) را در تارخ نوشته اند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 3
    مردم تبریز و آذربایجان عزیز ما زبان اجدادیشون فارسی بود پس حضور گسترده و ماندگاری سلجوقیان و اوغوزها و مغولها و قزلباش های سرباز،رفته رفته زبان مردم تغییر کرد،مثل تغییر زبان در مصر و دیگر کشورهای فتح شده توسط اعراب به زبان عربی--- تبریز که واژه ای فارسی هست چه ربطی به ترکیه و جمهوری آذربایجان داره؟ شمس تبریزی هم زبانش فارسی بود نه ترکی، مولانا هم که بزرگترین شاهکارش را به فارسی نوشت تا پیام بدهد ،هر دوی این ها مفاخر ایرانی هستن و فارسی زبان نه اسطوره های ترکیه و آذربایجان.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 2
    ایرانی ها به خودتون بیایید بخاژر یک قیمت مرغ و خیانت اقتصادی یک عده روحیه مون رو از دست ندیم درست میشه ایران پراز ثروت نه پر از همه چیز است. ما امپراطوری مان را احیا خواهیم کرد. به برلین و پاریس و مسکو بگویید دیوارهایتان را محکم بسازید که فرزندان ایران اینبار به فتح اروپا مستحکم تر می آیند. و مثل لشگریان کوروش فقط یک لشگر آن فارسها خواهند بود. اتحادی از بهترین اقوام بشر دورهم جمع خواهیم شد و بنیانی نو در خواهیم انداخت‌
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 2
    از لشگریان کورش فقط یک لشگر آن فارسها بودند. ایران اتحادی از بهترین اقوام بشر هستیم مه دورهم جمع شده ایم و بنیانی نو در خواهیم انداخت‌. ایران کشور خداست. ما مهمترین یاری کنندگان آن نجات دهنده هستیم.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    وقتی در جنگ چالدران سربازان ترکیه امدند و اذربایجانی ها را با توپ میکشت. لشکر ایران میگفت شما خیلی نامردین که از راه دور میجنگید اکر راست میگویید بیایید تن به تن و مردانه بجنگید.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ترکیه راهم تجزیه میکنند. نمیشه نمیگذارند دوست ندارند برایش در سنای امریکا قانون تصویب کردند. اصراعیل کشور بالای ۲۰ میلیون در هاورمیانه نمیخواد‌. طرح گالیوری شدن که همه کشورهای خاورمیانه لی لی پوت باشد و اصراعیل گالیورشان باشد.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 1
    عثمانی هم محبور بود فارسی حرف بزنه چون از جای دیگه لشکرکشی کرده بود اومده بود بلای جون مردم بومی شده بود و انواع نسل کشی رو انجام داد در آناتولی و اروپا
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ارتباط ایران با ارمنستان برای آزادی مردم کشور آذربایجان از دست تروریست های داعش هم مهم و مفید است. چون روزی علیفگ اف از این تروریست ها برعلیه خود اذربایجانی عا هم استفاده میکند.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ایران مادر است و باکو کودک یاغی
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    ایران در جریان سوریه خیلی گسترش داشته. از اقیانوس هند تا مدیترانه ما ایرانیان حضور داریم و فعلا داریم این را تثبیت کنیم بدنبال درگیری جدید نیستیم. پس علی اف میخواهی غرش شیر را بشنوی؟ کمکی صبر کن.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    گرجستان از بدبختی نجات پیدا میکنه
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    برای نجات مردم کشور آذربایجان باید کاری کرد.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    تروریستی که گوشت نوزاد زن شیعه را پخت و به خورد آن زن داد. حالا در کشور شیعه ی آذربایجان اسکان یافته اند. این خطر اول برای خود مردم کشور آذربایجان است
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    ارمنستان وهند شاید مسلمون نباشند، ولی صد برابر بهتر از آذربایجان وپاکستان با ایران رفتار می‌کنند، بعد از حمایت‌های بی حد تو قضیه کشمیر وقره باغ، در ثانی فقط انگیزه دولت هاشون از پیگیری حقوقشون در دو منطقه مسلمانیشون نیست، موقعیت استراتژیک ومنافع شون اقتضا میکنه، ما که به هرکس خوبی کردیم دستمونو گاز گرفت
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    ایران در جریان سوریه خیلی گسترش داشته. از اقیانوس هند تا مدیترانه ما ایرانیان حضور داریم و فعلا داریم این را تثبیت کنیم بدنبال درگیری جدید نیستیم. پس علی اف میخواهی غرش شیر را بشنوی؟ کمی صبر کن.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    ایران و هند سابقه ی تاریخی چند هزار ساله دارند . ایران باید خیلی پیش از این به این مناسبات می پرداخت . الان هم دیر نشده به شرط اینکه عاقلانه پیش بره و روی این مناسبات تاریخی کار کنه.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا به ارمنستان موشک نمیدهید تا با اصراحیل جدید در خاورمیانه مبارزه کند.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    فارس ها فقط یک لشگر از لشگربزرگ کوروش بودند. لشگریان اقوام دیگر هم بودند. و ازجمله لشگر(مردمان پایگاه آتش=آذرپایگاه=آذربایجان).
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    منافقین تروریست امریکایی واسرائیلی این بار نقشه های تکراری انتخاب کنار دریای خزر وقفقاز فقط فقط فکر چپاول غارت ومنابع طبیعی نفت وگاز هستند بس واین کار امریکا واسرائیل بازی با اتش است ......و با نقشه نفوذ نرم طی سال های اخیر بعداز جنگ سوریه .... سوژه قفقاز با نقشه قومی تفرقه امیز موج سواری کنند که زهی خیال باطل...... مردم همه هوشیارند و با بصیرت و اگاه به امور زمانه خود .... ونوکران وعوامل پاگشایی امریکا واسرائیل از کار خود بسیار پشیمان خواهند شد وتوسط مردم اگاه مسلمان ومسیحی قفقاز به شدت تنبه خواهند شد.......
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 0
    دوستان الان دوسال از تکمیل جاده گذشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس