به گزارش مشرق، محمد راستاد بعدازظهر امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم.
وی افزود: در زمینه پایانههای بندری ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت سالانه پایانههای بنادر تجاری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۵۰ میلیون تن از این ظرفیت بهرهبرداری میشود و این نشان میدهد هنوز ظرفیتهای زیادی داریم.
راستاد اضافه کرد: در کنار ظرفیتهای بندر و ناوگان باید مراودات اقتصادی به گونهای رشد کند که از این ظرفیت بالقوه به صورت بهینه استفاده شود.
وی ادامه داد: باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هابهای ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساختهای توسعه مناسبی داریم اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به فاینانس و منابع مالی است. همین شرکتکشتیرانی ما اگر به سراغ کشتیسازیهای خارجی بروند میتوانند با ۱۰ درصد قیمت کشتی، کشتی بخرند و مابقی را آن کشور به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه میدهد و در واقع از صنایع دریاییشان حمایت میکنند.
راستاد افزود: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است همه نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است.
وی عنوان کرد: در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم. حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است ما هم در حوزه تسهیلات وجوهه اداره شده حمایت میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیشبینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است و میدانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا شود.
راستاد تأکید کرد: در توسعه جزایر پیش از این اختلافی بین ذینفعان مختلف در ساماندهی وجود داشت، اما در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی ۳۵ جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخشهای مختلف خواهیم داشت.
وی افزود: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به مرحله تدقیق در مقیاس ۱-۵ هزارم رسیده است؛ با تصویب طرحهای تدقیق مدیریت اقدامی درباره چگونگی بهرهبرداری مناسب از نوار ساحلی کشور خواهیم داشت.