کد خبر 1284055
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
شالنبرگ به عنوان صدراعظم جدید اتریش سوگند یاد کرد

دو روز پس از استعفای سباستین کورتس از سمت صدراعظمی اتریش، الکساندر شالنبرگ که تاکنون وزیر امور خارجه این کشور بود، امروز به عنوان صدر اعظم جدید سوگند یاد کرد.

به گزارش مشرق،  سباستین کورتس عصر شنبه تحت فشار تحقیقات پرونده فساد علیه وی استعفا کرد. همانطور که هفته گذشته مشخص شد، دادستانی اقتصادی و فساد در حال تحقیق درباره صدراعظم ۳۵ ساله سابق به اتهام خیانت، رشوه و فساد است.

گفته می شود که این تیم از سال ۲۰۱۶ از طریق نظرسنجی های ساختگی و خرید گزارش های مثبت رسانه ها، صعود کورتس را به رأس حزب حاکم و دولت تضمین کرده است. در مقابل این گزارش ها، رسانه های مذکور از وزارت دارایی سفارش های پرسود تبلیغاتی دریافت کرده اند.

مراسم ادای سوگند شالنبرگ در حضور «الکساندر ون در بلن» رئیس جمهور اتریش امروز دوشنبه در وین برگزار شد. شالنبرگ در سخنرانی خود پس از سوگند یاد کرد گفت: این افتخاری است که من هرگز انتظارش را نداشتم.

در این مراسم همچنین «میشائل لینهارت» دیپلماتی که پیش از این سفیر کشورش در فرانسه بود، به عنوان وزیر خارجه جدید سوگند یاد کرد. به گفته وان در بلن، دولت فدرال تازه تأسیس مسئولیت بزرگی بر عهده دارد. صدراعظم جدید باید برنامه های دولت ائتلافی متشکل از حزب مردم اتریش و حزب سبزها را ادامه دهد.

رئیس جمهوری اتریش با بیان اینکه دولتمردان جدید باید اطمینان حاصل کنند که اعتماد مردم به دستگاه حکومت بازگردانده می شود تأکید کرد: من به نوبه خود اطمینان دارم که شرکای ائتلاف در ایجاد یک پایگاه برای همکاری بین دولتی پایدار موفق خواهند شد.

شالنبرگ نیز اعلام کرد: من به همراه معاون صدراعظم ورنر کوگلر هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد تا شکاف به وجود آمده را پر کرده و همکاری را در دستور کار قرار دهم.

پس از این مراسم «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی به صدراعظم جدید اتریش تبریک گفت و تاکید کرد که مشتاقانه منتظر همکاری های بیشتر اتریش و اتحادیه اروپا است.

شالنبرگ ۵۲ ساله از خانواده ای دیپلمات است، وی کار دیپلماتیک خود را در سال ۱۹۹۷ آغاز کرد. پس از پستهای مختلف در خارج از کشور، از جمله در بروکسل، در سال ۲۰۱۹ وزیر امور خارجه شد. او که توسط پیروانش 'شالی' نیز خوانده می شود - متعلق به نزدیکترین حلقه سلف خود کورتس است. هر دوی آنها دارای دیدگاه های مشترک اساسی بیش از همه در سیاست مهاجرت و نگرش خود به ترکیه هستند.

کارشناسان تجربه بالای شالنبرگ در صحنه بین المللی را تایید می کنند. صدراعظم جدید اتریش به پنج زبان خارجی صحبت می کند. «پاتریک مورو» دانشمند علوم سیاسی می گوید که شالنبرگ در ارتباط با رسانه ها نیز مهارت دارد.

به گفته این کارشناس، فقدان تجربه سیاسی داخلی شالنبرگ به احتمال زیاد به این معناست که وی باید همچنان به توصیه های مشاوران کورتس تکیه کند. علاوه بر این، کورتس می خواهد همچنان رئیس حزب محافظه کار مردم اتریش باشد و به عنوان رهبر این گروه به پارلمان برود. بنابراین مخالفان از ادامه 'سیستم کورتس' در رأس دولت اتریش می ترسند.

شالنبرگ روز دوشنبه به صراحت گفت که با کورتس به عنوان رهبر بزرگترین فراکسیون پارلمان همکاری خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس