به گزارش مشرق به نقل از مهر، طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده برای اولین بار اواخر دهه 70 از سوی مسئولان محیط زیست وقت مطرح و کار کارشناسی روی آن انجام شد اما به دلیل اینکه هیچگاه امکان اجرای آن با توجه به وجود بیش از یک میلیون خودرو و موتورسیکلت وجود نداشت اجرایی نشد. با گذشت نزدیک به یک دهه از زمزمه های ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده، علی محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست بار دیگر موضوع ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در تهران و هفت کلانشهر را اعلام کرد.
به گفته وی، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیونها و کشنده ها از 25 به 20، وانت بارها از 20 به 15، مینی بوس از 15 به 10، میدل باس و اتوبوسهای برون شهری از 15 به 12 و اتوبوسهای شهری و موتورسیکلت ها از 10 به 8 سال کاهش یافته است اما سن فرسودگی تاکسیها همچنان 10 سال باقی مانده است.
در روزهای نخست اعلام این خبر، بسیاری آن را جدی نگرفته و همانند برخی اظهار نظرهای پیشین می دانستند. اما هنوز روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه سپری نشده بود که این بار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر از اجرای این قانون با همکاری استانداریها و نیروی انتظامی داد و گفت: این طرح قابلیت اجرا شدن دارد و ما نیز آن را اجرا می کنیم. استانداری ها و پلیس نیز برای اجرای این طرح قول مساعد داده اند.
وظیفه پلیس جمع آوری خودروهای فرسوده نیست
در این میان پلیس اولین واکنش را به این طرح نشان داد به طوریکه فرمانده نیروی انتظامی وظیفه این نیرو را جمع آوری خودروی فرسوده از سطح شهرها ندانست و مخالفت پلیس با این مصوبه را اعلام کرد.
سردار احمدی مقدم با اعلام اینکه در سال گذشته تنها 200 هزار خودروی فرسود از رده خارج شد که اگر این میزان به 500 هزار خودرو می رسید طی 3 سال تمامی خودروهای فرسوده از رده خارج می شد، گفت:هر کاری نباید بر دوش پلیس واگذار شود چرا که پلیس را از ماموریتهای اصلی برای مقابله با سارقان و مواد فروشان باز می دارد. به صلاح نیست که پلیس از ماموریتهای اصلی باز بماند اما در صورت ابلاغ قانونی این موضوع را پیگیری می کنیم.
استانداری تهران موافق
البته برخلاف اعلام نیروی انتظامی، محمودی معاون استاندار تهران از اجرای این طرح در ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: پلیس راهور موظف است از ابتدای ماه آینده با خودروهای فرسوده براساس جدول سنی ارائه شده برخورد و از تردد آنها جلوگیری گند. ضمن اینکه دوربینهای پلیس در سطح شهر نیز خودروهای فرسوده را شناسایی و علاوه بر اعمال قانون از این طریق توقیف می شوند.
به گفته محمودی، موتورسیکلتهای فرسوده توقیفی نیز به مراکز اسقاط تحویل داده شده و دیگر تحویل صاحبان نمی شوند.
شهرداری مخالف اجرای طرح
اگرچه استانداری همچنان موافق اجرای این طرح از ابتدای تیرماه است اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است این طرح قابلیت اجرایی ندارد.
تشکری هاشمی با اطمینان می گوید این مصوبه دولت قابلیت اجرا ندارد و غیر کارشناسی است و کسانی که آن را به تصویب رسانده اند مجبورند سکوت کنند و کاری به خیر و شر این مصوبه نداشته باشند و یا مصوبه شان را پس بگیرند. چه کسی در شهر تهران و یا سایر شهرها می تواند خودروهای شخصی بالای 20 سال را از زیر پای مردم بیرون بکشد و اجازه تردد به آنها در شهر ندهد.
این تصمیم نشدنی است
به گفته وی، این تصمیم نشدنی است. وقتی می بینیم برای خروج هزار و 200 مینی بوس فرسوده بالای 30 سال از شهر اراده ای وجود ندارد و مسافران این مینی بوس ها به سختی جا به جا می شوند و صاحبان مینی بوس ها نیز دچار مشکل شده اند با اطمینان بیشتری نتیجه گیری می کنیم که این مصوبه غیر کارشناسی است و قابلیت اجرایی ندارد.
و بالخره اینکه باز هم باید منتظر ماند و دید این بار این قانون که منجر به جلوگیری از تردد نزدیک به سه میلیون خودرو فرسوده در کشور می شود اجرایی می شود یا بار دیگر باید منتظر خروج لاک پشتی خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل بود.