کد خبر 1283541
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
"رمز پویا" چگونه در اختیار مجرمان قرار می‌گیرد؟

جانشین پلیس فتا شیوه و شگرد مجرمان را در دستیابی به«رمز پویا» تشریح کرد.

به گزارش مشرق، سردار حسین امیرلی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه پلیس فتا با ظهور و بروز جرائم نوین در فضای سایبر تشکیل شد، اظهار کرد: پلیس فتا ابتدا در تهران فعالیت می‌کرد و تقریباً در سال ۹۰، سه هزار و ۸۰۰ مورد جرم سایبری به پلیس فتا ارجاع شد اما رفته رفته این روند به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد تا اینکه در سال ۹۸، تعداد این جرائم به ۱۴۰ هزار مورد پرونده رسید که دارای شاکی بودند و جدای از جرائمی بود که رأساً آنها را رصد می‌کردیم.

جانشین پلیس فتا با بیان اینکه احتمالاً در سالهای آتی جرائم سایبری از لحاظ تعداد، پیچیدگی و تنوع از جرائم سنتی بیشتر شود، ادامه داد: روندشناسی جرم یکی از موضوعات آینده‌پژوهی است و این روندشناسی به ما می‌گوید در سالهای آتی جرائم سایبری بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما اقدامات گوناگونی برای پیشگیری از افزایش جرائم سایبری انجام می‌دهیم، به طور مثال رمز یک بار مصرف (رمز پویا) اقدامی بود که از پلیس فتا شروع و از بررسی پرونده‌های پلیس فتا، الگوریتمی استخراج شد و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت، بانک مرکزی نیز این الگوریتم را در سیستمهای خود پیاده‌سازی کرد و به شدت جلوی افزایش جرائم مخصوصاً جرم برداشت غیرمجاز گرفته شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه تا سال ۹۸، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد جرائم ما مربوط به برداشت غیر مجاز بود، گفت: اکنون جرم برداشت غیر مجاز به شدت کاهش یافته است.

امیرلی متذکر شد: برداشت غیرمجاز اکنون به شیوه‌های سنتی که پیش از این انجام می‌شد، صورت نمی‌گیرد، برای وقوع این جرم باید اطلاعات تلفن‌همراه فرد باید در اختیار مجرم باشد تا بتواند رمز پویا را دریافت کند، مجرمان برای دستیابی به این رمز اقدامات متنوعی را انجام می‌دهند به طور مثال یک لینک آلوده با عناوین مختلف همچون برنده شدن در مسابقات را به تلفن‌همراه فرد می‌فرستند، این لینکها علاوه بر آلوده کردن تلفن‌همراه فرد و دریافت اطلاعات رمز پویا، می‌تواند لیست مخاطبان فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد و دامنه جرم را به صورت تصاعدی گسترش دهد.

جانشین پلیس فتا متذکر شد: پیامکها در این شیوه و شگرد از شماره‌های مشخصی ارسال می‌شود، هموطنان نباید به شماره‌های متفرقه اهمیت دهند و لینک را باز کنند همچنین در وهله بعد ویروس‌یابهای مطمئن وجود دارند که می‌توانند بدافزارها را شناسایی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس