انتقال سوخت به لبنان

سفیر سابق ایران در لبنان بابیان اینکه ایران در ماجرای سوخت به لبنان ثابت کرد در مواقع سختی دست مردم کشورهای منطقه را می‌گیرد گفت: اگر میقاتی بیش از اندازه به آغوش ریاض بغلتند با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

منافع ایران، لبنان و سوریه در تقویت و گسترش روابط است

- ظرفیت‌هایی که در روابط میان ایران، لبنان و سوریه وجود دارد، به نحوی است که منافع هر سه کشور در تقویت و گسترش این روابط است و هم بیروت، هم دمشق و هم تهران با آگاهی نسبت به این مساله، در جست‌وجوی راه‌هایی برای تقویت روابط و گسترش مبادلات هستند.

بیشتر بخوانید:

عطوان: ایران بهترین راه‌حل پایدار برای بحران لبنان است

- از طرفی، وجه مشترک دیگری که میان سه کشور وجود دارد، مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس و مقابله با سیاست‌های این رژیم در منطقه است. این مقابله نیاز به هماهنگی‌هایی دارد و طبیعی است که مرتبا گفت‌وگوهایی میان مقام‌های ایران و سوریه و لبنان در جریان باشد.

اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است

- دولت جدید از ابتدا وعده داده بود، اولویتش در سیاست خارجی تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود و طبیعی است که آقای امیرعبداللهیان زمانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، بر اساس اولویت دولت سیزدهم، کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایگان را انتخاب کنند.

- تقویت روابط دوجانبه با کشورهای منطقه، نیاز به گفت‌وگوهای مداوم دارد و ایران می‌خواهد تصویر جدیدی از روابط با همسایگان در این گفت‌وگوها ترسیم کند.

ایران می‌خواهد سهم بیشتری را از بازارهای کشورهای منطقه به خود اختصاص دهد

- از همان ابتدای آغاز به کار دولت آقای رییسی، عنوان شد که تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهره‌گیری از توان دیپلماتیک کشور در گسترش روابط تجاری با کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای همسایه از اولویت‌های دولت خواهد بود.

- ایران می‌خواهد از بازارهای کشورهای منطقه سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد و از همین‌روست که این‌گونه سفرهای منطقه‌ای را نظیر سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه شاهد هستیم.

ایران با انتقال سوخت نشان داد که دوست واقعی مردم لبنان کیست

- ایران با اقدامی که در همکاری با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام داد و سوخت را از طریق سوریه به این کشور ارسال کرد، نشان داد که دوست واقعی مردم لبنان کیست.

- ایران ثابت کرد که در مواقع سختی و نیاز دست مردم کشورهای منطقه را می‌گیرد و این ماجرا روشن کرد، کدام احزاب درد مردم را دارند و کدام احزاب صرفا به منافع سیاسی خود فکر می‌کنند.

- کسانی که مخالف تقویت روابط اقتصادی ایران و لبنان هستند، از جمله آقای سعد حریری و سمیر جعجع نشان دادند که نمی‌خواهند مشکلات مردم لبنان حل شود و اظهاراتی که در این باره مطرح می‌کنند و وعده‌هایی که می‌دهند فریبی بیش نیست.

نمی‌توان حزب‌الله را مجزا از دولت و حاکمیت لبنان در نظر گرفت

- باید این موضوع را در نظر داشته باشید که حزب‌الله لبنان هم بخشی از دولت این کشور را تشکیل می‌دهد و هم ائتلاف مقاومت، اکثریت پارلمان لبنان را در اختیار دارد.

- نمی‌توان حزب‌الله را مجزا از دولت و حاکمیت لبنان در نظر گرفت و روابط با این گروه را مجزا تحلیل کرد. این رابطه تفکیک‌پذیر نیست و رابطه‌ای میان دولت لبنان و دولت جمهوری اسلامی ایران است.

میقاتی نباید به آغوش ریاض بغلتد

- نجیب میقاتی یک تکنوکرات است که در عرصه تجارت نیز فعالیت‌هایی جدی دارد. طبیعی است برای اینکه در ادامه کار دولت خود با مخالفت عربستان سعودی مواجه نشود، برخی مواضع را اتخاذ کند.

- میقاتی باید توجه داشته باشد که اگر این موضع‌گیری‌ها زیاد تکرار شود یا آنها بیش از اندازه به آغوش ریاض بغلتند، در آینده سیاسی خود و جلب اقبال مردمی در انتخابات با مشکل مواجه خواهد شد.

دولت سوریه مشتاق گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است

- ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در روابط تهران و دمشق وجود دارد که هنوز از آنها بهره‌برداری نشده است.

- مشارکت در بازسازی سوریه و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور نظیر ساخت نیروگاه، پالایشگاه، خودروسازی و ساخت مسکن از جمله مواردی است که جمهوری اسلامی می‌تواند خدمات زیادی به سوریه ارایه داده و در ازای این خدمات به پیشرفت اقتصادی خود نیز کمک کند. به خصوص اینکه دولت سوریه هم مشتاق است که این همکاری‌ها گسترش یابد.

سوری‌ها دوست و دشمن واقعی و دوست زمان سختی خود را شناخته‌اند

- کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در گذشته نیز روابط گسترده‌ای با سوریه داشتند و هنگامی که این کشور دچار بحران شد با یک اشاره عربستان سعودی از سوریه خارج شدند.

- سوری‌ها هم دوست و دشمن واقعی و دوست زمان سختی خود را شناخته‌اند و در همکاری‌ها این موضوع را در نظر می‌گیرند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس