کد خبر 12828
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

دبير چهارمين جشنواره سينما حقيقت گفت: حذف بخش مستند از جشنواره فيلم فجر اتفاق مهمي بود.

به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز، نشست رسانه‌اي چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم مستند سينما حقيقت با حضور شفيع آقامحمديان مديرعامل مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و دبير جشنواره، حسين خورشيدي قائم مقام مديرعامل و شهنام صفاجو مدير روابط عمومي اين مرکز برگزار شد.
صفاجو مدير روابط عمومي چهارمين جشنواره فيلم سينما حقيقت در ابتداي اين نشست آماري از حضور فيلم‌ها ارائه کرد و گفت: تعداد فيلم‌هاي ارسالي به دبيرخانه جشنواره 880 فيلم است که 58 فيلم آن مستند بلند، 197 مستند نيمه بلند و 625 مستند کوتاه است. از اين ميان 269 فيلم توسط تهيه‌کننده دولتي و 611 فيلم از سوي بخش خصوصي به جشنواره ارسال شده است که 494 فيلم آن از تهران و 386 فيلم از شهرستان‌ها بوده است.
وي در ادامه به موضوعات و تفکيک آن‌ها در آثار برگذيده شده پرداخت و اضافه کرد: از ميان آثار رسيده، 22 مستند ديني، 11 مستند انقلاب اسلامي، 9 مستند دفاع، مقاومت و پايداري، 15 فيلم مفاخر و مشاهير، 20 فيلم محيط زيست و طبيعت، 22 فيلم مستند اجتماعي، 18 مستند تاريخ و تمدن، 7 مستند علمي و 16 مستند آزاد توسط هيئت انتخاب پذيرفته شده‌اند.
صفاجو در ادامه گفت: در بخش ويژه پاسداشت سال همت مضاعف و کار مضاعف 5 فيلم و بخش قاب نو مرور فيلم‌هاي مستندسازان استان‌هاي خوزستان، کردستان و يزد 28 فيلم حضور دارند و در مجموع در بخش ملي 181 فيلم به نمايش درمي‌آيد.
در بخش جنبي بين‌المللي جشنواره 6 فيلم شامل 7 تمدن،7 مستند پرتره، 4 مستند زيستگاه من، 4 فيلم مستند و زنان و 8 فيلم در بخش نمايش‌هاي ويژه شرکت کردند که 5 فيلم در بخش مرور فيلم‌هاي مستند بوسني و 4 فيلم به مرور جشنواره مستند مادريد مربوط مي‌شود.مجموعا 88 فيلم در بخش فيلم‌هاي بين‌الملل به نمايش درمي‌آيد. لازم به ذکر است در بخش بين‌المللي 493 فيلم از 68 کشور دنيا متقاضي شرکت در جشنواره بوده‌اند که در مجموع 44 فيلم از 23 کشور دنيا در اين بخش پذيرفته شده‌اند.
وي ادامه داد: همانگونه که در اخبار هم آمده بود در بخش تجليل‌ها از دو فيلمبردار و مستندساز حوزه دفاع مقدس مرتضي شعباني و محمد صدري تجليل به عمل خواهد آمد.
صفاجو همچنين گفت: بهمن حبشي، اکبر حر، جهانگير خسروشاهي، شهاب ملت‌خواه و مريم پوريامين آثار تأليفي و پژوهشي ارائه شده را مورد ارزيابي و داوري قرار خواهند داد. در اين بخش 20 اثر تحقيقي و پژوهشي مکتوب در حوزه مستند مورد قضاوت نهايي قرار خواهد گرفت و سه پژوهشگر برگزيده جوايز نقدي ارزشمندي دريافت خواهند کرد.
در ادامه نشست شفيع آقامحمديان دبير جشنواره سينما حقيقت «يک سال در خدمت دوستان بوديم و تمام تلاش خود را کرديم که هر آنچه در برنامه داشتيم به ثمر برسانيم و پس از اين نيز با برنامه‌ريزي جديدي بايد در جهت استقلال سينماي مستند فعاليت‌هاي ديگري انجام دهيم.
وي ادامه داد: با حمايت حوزه هنري توانستيم دو سالن سينماست براي سينماي مستند اختصاص دهيم که يکي از آنها به نمايش مستندهاي برتر دنيا تعلق دارد و سالن دوم براي نمايش آثار فرهنگي که در داخل يا خارج از ايران تهيه شده‌اند؛ اختصاص داده شده است.
آقامحمديان با توجه به کارهاي پژوهشي در اين حوزه گفت: در حاشيه جشنواره سينما حقيقت دو کتاب تحقيقي و پژوهشي و ترجمه منتشر خواهد شد که توسط محمد تهامي‌نژاد ترجمه شده است.
آقامحمديان از اختصاص سينماي سپيده و فلسطين به جشنواره مستند سينما حقيقت خبر داد و گفت: ما دو سينماي سپيده و فلسطين را براي برگزاري اين جشنواره در نظر گرفتيم، ولي با توجه به اينکه يکي از سالن‌هاي سينما فلسطين به برگزاري نشست‌ها اختصاص داده شده سينما ايران که در مرکز فرهنگي صبا قرار دارد در صورت نياز مورد استفاده قرار خواهيم داد.
شفيع آقامحمديان درباره چرايي عدم برگزاري جشنواره سينما حقيقت در اصفهان گفت: استاندار اصفهان بسيار با شور و علاقه اين مورد را پيگيري مي‌کردند اما پس از مدتي با ارتباطاتي که ما با کارمندان اداره ارشاد اصفهان داشتيم متوجه شديم که برگزاري اين جشنواره بين‌المللي از عهده آن‌ها بر نمي‌آيد.
وي ادامه داد: علاوه بر اينکه من معتقدم جشنواره‌هاي فيلم کوتاه تهران، سينما حقيقت و فيلم فجر بايد در تهران برگزار شوند، چرا که شناسنامه خاص خودشان را دارند.
آقامحمديان همچنين درباره حذف بخش مستند، انيميشن و فيلم کوتاه داستاني از جشنواره فيلم فجر گفت: «ما اين پيشنهاد را قبلا ارائه کرده بوديم که با سرسختي‌هايي نيز مواجه شد اما در نهايت به اين نتيجه رسيدند که سينماي مستند را به مرکز گسترش سينماي مستند بسپارند و به نظر من اتفاق ميموني است عليرغم اينکه ممکن است مخالفت‌هايي هم با آن وجود داشته باشد اما در حيطه کار ما اين تقسيم‌بندي‌ها توجه، تمرکز و تعامل با مستندسازان را جدي‌تر مي‌کند.
حسين خورشيدي در ادامه اين نشست استقبال فيلمسازان از اين جشنواره را ستود و گفت: 900 اثر در بخش مسابقه ملي و 493 اثر در بخش بين‌المللي حضور دارند که نشان از نشاط و شوري است که در سينماي مستند وجود دارد. 300 فيلم در بخش جنبي که بيش از هزار و 500 دقيقه است نشان مي‌دهد که مجموعه مستند فضاي کاري خوبي دارد و بخش‌هاي مختلف آن چرخه عظيمي را به گردش درمي‌آورد.
او ادامه داد: 150 فيلم در بخش مسابقه ملي داشتيم که معادل 10 هزار دقيقه است و در بخش بين‌المللي 14 هزار دقيقه فيلم به نمايش درمي‌آيد و فرصت خوبي براي مستند دوستاني است که مي‌خواهند با فيلم‌هاي روز مستند دنيا آشنا شوند. در مجموع رشد 65 درصدي در جشنواره اتفاق افتاده است که مرهون تلاش مستندسازان و مسئولان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس