طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران نهایی می‌شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اهمیت احصای یک تصویر روشن از دارایی ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری ها در شهر تهران، گفت: طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران نهایی می‌شود.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه امروز جمعیت در مناطق شهری افزایش چشمگیری یافته و هر روز نیز بر حجم آن اضافه می‌شود، اظهار داشت: با توجه به این افزایش جمعیت و به دنبال آن انباشت دارایی‌ها و زیرساخت‌ها حساس، حیاتی و مهم در شهرها، تامین امنیت شهرها و تقویت تاب‌آوری و پایداری زیر ساخت‌های شهری برای تداوم خدمت‌رسانی به شهروندان در جهت ارتقای کیفیت زیستی شهرنشینی به ویژه در مواقع بحران، اهمیتی دوچندان یافته است.

وی ادامه داد: با درک این موضوع، اهمیت رعایت ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل در شهرها به ویژه در شهری مانند تهران، به سبب جایگاه ویژه سیاسی، اجتماعی، ملی و بین المللی بیش از پیش است.

طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران نهایی می‌شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اهمیت احصای یک تصویر روشن از دارایی‌ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری ها در شهر تهران، تاکید کرد: دستیبابی به چنین ارزیابی منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران است که با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.

دومنظوره‌سازی بوستان‌های حاشیه تهران برای ارتقای آمادگی پایتخت در شرایط اضطراری

سردار جلالی با اشاره به لزوم تهیه طرح واکنش اضطراری برای شهر تهران، خاطرنشان کرد: امروزه همه کلانشهرها به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته در برابر بحران‌ها و مخاطرات احتمالی از طرح‌های انتقال جمعیت برخوردار هستند که نمونه آنها را بارها در تخلیه شهرهای آمریکا در مواقع وقوع طوفان‌ها دیده‌ایم. لذا کلانشهر تهران نیز باید شرایط اسکان اضطراری حداقل سه میلیون نفر از جمعیت خود را در شعاع ۶۰ کیلومتری فراهم کند که در این میان استفاده دو منظوره از فضاهای باز شهری در پارک‌ها و بوستانها، یک راهبرد اساسی است.

اهمیت حفاظت از تاسیسات زیرسطحی و کانالهای مشترک انرژی شهری

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت حفاظت از تاسیسات زیرسطحی و کانالهای مشترک انرژی در شهرها تصریح کرد: اقدامات انجام شده در شهرهای مشهد، اصفهان و همچنین برخی بزرگراه‌های تهران، نمونه‌های خوب و موفقی در زمینه حفاظت از این زیرساخت‌ها است که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.

توسعه هوشمندسازی تهران با رعایت الزامات پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به توسعه هوشمندسازی شهرها در جهان و حرکت به سمت شهرهای هوشمند، خاطرنشان کرد: به مدد فناوری، شهرهای هوشمند به افزایش رفاه و کیفیت زندگی کمک شایانی توجهی خواهند داشت، ولی باید در کنار فرصت‌ها به تهدیدات آن نیز اشراف داشت. تهدیدات سایبری و خطر نفوذ و اشراف بخشی از موارد است که باید به آن توجه جدی داشت.

تهیه طرح پاسخ به حوادث در مجتمع‌های بزرگ مقیاس

سردار جلالی ادامه داد: با توجه به توسعه و گسترش مجتمع‌های بزرگ مقیاس تجاری، مسکونی و اداری در شهر تهران، تهیه طرح پاسخ به حوادث در ابتدای طراحی تا بهره‌برداری از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به ظهور و بروز تهدیدات نوین (CBRNE) در شهرها بر اهمیت آمادگی و تجهیز مدیریت شهری برای مقابله با چنین حوادث و بحران‌هایی تاکید کرد و افزود: در این زمینه، تجهیزات مقابله با حوادث زیستی، شیمیایی و پرتویی در اختیار ۵ ایستگاه آتش‌نشانی در تهران قرار گرفته است که امیدواریم این روند، تا دستیابی به سطح قابل قبول تعداد ایستگاه‌های مجهز ادامه یابد.

تهران برای مدیریت بحران نیازمند فرماندهی واحد شهری است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اهمیت وجود فرمانده واحد شهری در بحث دفاع غیرنظامی در شهرها، متذکر شد: باید برای اداره یک حادثه در یک شهر، از جایگاهی قوی‌تر از مدیریت استفاده کنیم که همان فرماندهی است. از همین رو ما در سند پدافند شهری، فرمانده واحد را برای مقابله با حوادث و تهدیدات در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌های حیاتی شهری نیز باید از یک مرکز واحد کنترل و فرماندهی شوند.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیازمند تفویض اختیار به شهردار تهران از سوی وزیر کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار ویژه شهردار تهران قرار گرفته و در هیئت دولت مطرح و حصول نتیجه منجر شود.

ابلاغ ساختار پدافند غیرعامل در شهرداری تهران

بحث ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در شهرداری که از سوی شهردار سابق تهران ابلاغ شده است نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره در دیدار بود که شهردار تهران بر اهمیت توجه به موضوع پدافند غیرعامل با توجه به حوزه تخصصی هریک از معاونین مدیریت شهری تهران تاکید کرد.

زاکانی همچنین به تشریح اقدامات شهرداری تهران برای استفاده دو منظوره از بوستانهای شهری و اراضی جنگلی حریم تهران پرداخت و گفت: توجه ویژه به سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران و یکپارچه سازی آن در شهرداری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

توانمندسازی مردم به ویژه در مراکز مسکونی، تجاری به ویژه در مناطق آسیب پذیر از جمله دیگر تاکیدات شهردار تهران در این جلسه بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس