سردار جلالی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از تجهیز ۵۱ شهر کشور به تجهیزات رفع آلودگی شیمیایی و هسته ای خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم رونمایی از سامانه سیار رفع آلودگی‌های پرتوی و شیمیایی که پیش از ظهر امروز با حضور جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد، با بیان اینکه به موازات پیشرفت علمی و تکنولوژی، تهدیدات نیز شاهد تغییر و تحولات بسیاری شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین مأموریت‌های پدافند غیرعامل، ارائه راهبردهای مصون‌سازی و عملیاتی کردن آن است.

وی توضیح داد: در این راستا، حفظ و ارتقاء آمادگی‌های عملیاتی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و ساختارهای مردم‌نهاد از طریق آموزش‌های عمومی و تخصصی، تجهیز، تقویت و توسعه سامانه‌ها و شبکه‌های موردنیاز همچون فرماندهی و کنترل، تشخیص و کشف و شناسایی، رفع آلودگی‌های شیمیایی و پرتوی و بروزرسانی دستورالعمل‌ها و طرح‌ها با تأکید بر ساماندهی تیم‌های عملیاتی و اجرای تمرین‌ها و رزمایش‌ها از جمله راهبردهای مصون سازی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سال گذشته ۵۱ شهر را به دستگاه‌های رفع آلودگی شیمیایی و هسته‌ای تجهیز کردیم و این برنامه همچنان مستمر برای سایر شهرها نیز ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: با توسعه صنایع و تاسیسات هسته‌ای و شیمیایی، آمادگی برای مقابله و رفع آلودگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راهبردهای سازمان پدافند غیرعامل طراحی و بومی‌سازی تجهیزات رفع آلودگی شیمیایی و پرتوی است، افزود: تهدیدات نوین در قالب سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژی و هسته‌ای (CBRNE) امروز به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است و از همین رو لزوم یک نظام واکنش فوری در برابر این حوادث ضروری به نظر می‌رسد.

سردار جلالی با بیان اینکه در زمینه آمادگی در برابر تهدیدات مبتنی بر CBRNE در اختیار داشتن تجهیزات مدرن تشخیص و رفع آلودگی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور در طرح‌ریزی اقدامات پدافندی در استان‌های دارای زیرساخت‌های هسته‌ای اقدامات متعددی انجام داده که ایجاد ظرفیت‌های عملیات پدافندی، درمانی و... از جمله آنهاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در اقدامات پس از حوادث پرتوی و شیمیایی، رفع آلودگی پیش‌بیمارستانی و درمان تکمیلی و تخصصی مصدومین از اهمیت بسیار برخوردار است، تصریح کرد: سامانه سیار رفع آلودگی‌های پرتوی که به دست توانمند متخصصان داخلی به صورت صد در صد بومی ساخته شده است یکی از این تجهیزات مدرن است که می‌تواند در زمینه اقدامات اولیه رفع آلودگی بعد از حوادث پرتوی و شیمیایی بسیار کمک‌کننده باشد.

بنابراین گزارش، «سامانه سیار رفع آلودگی‌های پرتوی و شیمیایی»، امکان استقرار تجهیزات رفع آلودگی در محل بروز حادثه و در نتیجه امکان انجام سریع‌تر اقدامات رفع آلودگی اولیه و کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث پرتوی را فراهم می‌کند.

این سامانه با حمایت و نظارت سازمان پدافند غیرعامل کشور توسط متخصصان کشورمان و به‌صورت صد درصد بومی طراحی و ساخته شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس