کد خبر 1282530
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
تنش پکن و تایوان به جنگ چین و آمریکا می‎انجامد؟

تنش‎های اخیر میان چین و تایوان واکنش‎ها و تحلیل‎های گوناگونی را مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر تنش‌ها میان تایوان و چین افزایش یافته است.

مقام‎های تایوان اعلام کردند که از جمعه پیش تاکنون ۱۵۵ هواپیمای جنگی چین وارد حریم هوایی تایوان شده‎اند.

به گفته مقام‎های تایوانی، در ۹ ماه گذشته و از شروع سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون هواپیماهای چینی بیش از ۵۰۰ بار حریم هوایی تایوان را نقض کرده‎اند.

بیشتر بخوانید:

چین با ۵۲ جنگنده وارد حریم هوایی تایوان شد

به گزارش «گاردین»، پیش از اینکه جنگ به منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام برسد و واشنگتن برای درگیر شدن در این مبارزه با فشار روبرو شود، سیاستگذاران آمریکایی باید با واقعیت سرد و سختی روبرو شوند که جنگ با چین بر سر تایوان با یک شکست نظامی تقریباً قطعی روبرو است و درگیر شدن در این جنگ یک قمار بزرگ است.

به صراحت می‌توان گفت که آمریکا باید از وارد شدن در جنگی بدون پیروزی با پکن امتناع کند؛ لازم است از قبل گفته شود: اگر چین سرانجام تهدید چند دهه‌ای خود را برای کنترل تایوان عملی کند، هیچ انتخاب قابل قبولی برای واشنگتن وجود نخواهد داشت؛ آمریکا در این موضوع هر نوع مداخله‌ای را انجام دهد، یک نتیجه مخرب را برای خود به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

واکنش پنتاگون به تحرکات نظامی چین در نزدیکی تایوان

حال و هوای غالب در واشنگتن در میان مقام‎ها و سران افکار عمومی این است که اگر چین تلاش کند وارد درگیری با تایوان شود، در این درگیری‌ها مداخله کنند.

«کاتلین هیکس»، معاون وزیر دفاع آمریکا اخیرا در سخنانی در مرکز مطالعات استراتژیک ادعا کرد که اگر پکن به تایوان حمله کند، آمریکا توانایی قابل توجهی در منطقه دارد تا در هرگونه درگیری دخالت کند.

«هیکس» نمی‌داند که آمریکا واقعاً چقدر نیروی مستقر در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام دارد یا نمی‌داند که ظرفیت چین در سواحل این کشور تا چه حد است اما در هر صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که آمریکا بتواند کاری در این زمینه از پیش ببرد.

در اوایل سال جاری، سناتور «ریک اسکات» و «گای رشنتالر» قانون پیشگیری از تهاجم تایوان را معرفی کردند که به رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد از نیروی نظامی برای دفاع از تایوان در برابر حمله مستقیم استفاده کند.

در صورت وقوع همچین حمله‎ای، فشار زیادی برای پیگیری سریع چنین لایحه‌ای و صدور مجوز برای بایدن برای مداخله وجود خواهد داشت؛ دولت آمریکا باید در برابر این وسوسه مقاومت کنند.

هیچ سناریوی منطقی‌ ای وجود ندارد که در آن آمریکا بتواند پس از جنگ با چین به مکان بهتر و امن تری برسد.

محتمل‌ترین نتیجه شکست نیروهای آمریکا خواهد بود که در نهایت چین با وجود دخالت آمریکا موفق می‌شود به قیمت سرنگونی تعداد زیادی از هواپیماهای آمریکایی، غرق شدن کشتی‌ها و کشته شدن هزاران پرسنل نظامی آمریکا به پیروزی برسد.

اما بدترین حالت این است که یک جنگ معمولی از کنترل خارج شده و به تبادل آتش از نوع بمب‌های هسته‌ای تبدیل شود.

بیشتر آمریکایی‌ها ممکن است از آن رضایت نخواهند داشت، اما این بهترین گزینه‌ است: آمریکا از شرکت در جنگ مستقیم علیه چین به نمایندگی از تایوان خودداری کند.

تنها راهی که آمریکا در این موضوع می‌تواند به امنیت خودش آسیب برساند این است که به خود اجازه دهد وارد جنگی شود که احتمالاً در آن بازنده خواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس