کد خبر 1282416
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
لهستان کاردار سفارت بلاروس را احضار کرد

وزارت امور خارجه لهستان، کاردار بلاروس در ورشو را به خاطر عدم ممانعت از عبور پناهجویان از مرزهای دو کشور، احضار کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه لهستان روز جمعه کاردار سفارت بلاروس در ورشو را به‌خاطر اختلاف بر سر پذیرش پناهجویان، احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور امور خارجه لهستان «الکساندر چاسنوسکی» کاردار سفارت بلاروس را جهت اعتراض به افزایش عبور پناهجویان از مرزهای دو کشور، احضار کرده است.

دولت لهستان مدعی است بلاروس حجم بالایی از پناهجویان را از مرزهای مشترک دو کشور عبور می‌دهد. به ادعای ورشو، این اقدام به قصد تلافی اقدام لهستان برای پذیرش تابعیت یک ورزشکار بلاروسی انجام شده است.

معاون وزیر کشور لهستان چندی پیش، بلاروس با به استفاده از پناهجویان به عنوان سلاحی در برابر اتحادیه اروپا متهم کرد.

اتحادیه اروپا نیز با احضار نماینده بلاروس، این کشور را به ایجاد بحران پناهجویان در پاسخ به تحریم‌های بروکسل متهم کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی» ادعاهای ورشو و بروکسل در حالی مطرح شده‌اند که هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل لهستان را به ممانعت غیرقانونی از عبور از مرزها و نگه‌داشتن آن‌ها در شرایط دشوار و بدون آب و غذا متهم کرده است.

به گفته این سازمان، عدم فراهم کردن آب و غذا، سرپناه و دارو برای این پناهجویان و بازگرداندن آن‌ها به بلاروس در حالی صورت گرفته است که لهستان به‌عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا درخصوص پذیرش پناهجویان مسئولیت دارد.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل در این زمینه آمده است: «لهستان به‌طور بی‌رحمانه‌ای این گروه از افراد را در مرزهای خود، به مدت چند هفته در شرایطی وحشتناک نگه‌داشته است».

چندی پیش یک گارد مرزی لهستان به رویترز گفت، ظرف دو روز، دو گروه ۷۱ و ۶۲ نفره از پناهجویان را که اغلب عراقی هستند، بازداشت شده‌اند.

روابط بلاروس با آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی سالیان گذشته همواره سرد بوده و غربی‌ها بارها این کشور را به دلیل روابط نزدیک با روسیه مورد شماتت قرار داده‌اند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در بلاروس که طبق اعلام مقام‌های رسمی این کشور با اکثریت آرا به نفع لوکاشنکو به پایان رسید، اعتراضاتی در بلاروس انجام شد و مخالفان لوکاشنکو او را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به دنبال تشدید دخالت‌های آمریکا و کشورهای غربی در امور بلاروس و افزایش تحریم‌ها علیه این کشور در پیام تبریک تولد به الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس که ۶۷ ساله شده است، گفت: دوستان ما در بلاروس همیشه می‌توانند روی حمایت روسیه حساب کنند. به همکاری خود برای تقویت روابط ادامه خواهیم داد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس