کد خبر 1280360
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: به تازگی گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار تعویض دوربین‌های مجموعه کارگاهی «تسا»ی کرج شد که در آن‌جا قطعات مربوط به سانتریفیوژها تولید می‌شود. ولی این درخواست با مخالفت ایران مواجه شده است. در این خصوص تکاتی را می‌توان ذکر کرد:

۱- بعد از دو حمله خرابکارانه رژیم صهیونیستی در کمتر از یک سال به تأسیسات مونتاژ سانتریفیوژ، ایران با مخالفت با این درخواست، ضمن احتیاط بیشتر نسبت به مکان‌هایی با حساسیت بالا، بی‌اعتمادی خود به بازرسی‌های آژانس را نیز ابراز می‌کند.

۲- ایران با این مخالفت نشان می‌دهد که تفاهم صورت‌گرفته با آژانس، یک تفاهم سیاسی ذیل مذاکرات وین است. بنابراین آژانس نمی‌تواند برای خود اختیارات حقوقی خاصی در خصوص این توافق، مانند تعمیم آن به هر مجموعه مد نظر و بازرسی‌های سرزده از آن، قائل باشد.

۳- در تفاهم ایران و آژانس، از عبارت «تجهیزات مشخص‌شده» درباره سرویس فنی دوربین‌ها استفاده گردید تا معین گردد صرفاً چه مکان‌هایی تحت تعویض کارت حافظه دوربین‌ها قرار می‌گیرد و مجتمع تسای کرج از این امر مستثنا بوده است.

۴- این اقدام ایران از جهت افزایش ابهام طرف مقابل نسبت به برنامه هسته‌ای کشور نیز می‌تواند نیاز دولت‌های غربی به نظارت‌های آژانس را افزایش داده و اهرم فشار بیشتری در مذاکرات در اختیار تیم ایرانی قرار دهد.

۵- نکته دیگر اینکه دو نوع دوربین در این مجتمع وجود دارد که یک نوع دوربین‌های نظارتی پادمانی است که وجود دارد و دوربین‌هایی که آژانس بر آن اصرار دارد، دوربین‌های پروتکلی است که با توجه به توقف اجرای پروتکل الحاقی، نصب دوباره آن‌ها که در حمله خرابکارانه مورد ضربه قرار گرفته‌اند، امکان‌پذیر نیست.

 در عین حال با وجود نکات مذکور، این پرسش مطرح است که در شرایطی که طبق نظارت‌های پادمانی صرفاً در اماکنی که مواد هسته‌ای وجود دارد، آژانس می‌تواند دوربین نصب کند، چرا در مجموعه‌ای که تنها مرکز تولید قطعات و مونتاژ است و موادی وجود ندارد، دوربین‌های نظارتی پروتکلی هم‌چنان فعال هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 0
    چرا دوربین نصبه تو این مرکز !!! خوب کاملا مشخص هست عده ای مه میگن انرژی هسته ای میخوایم چیکار و انرژی هسته ای باعث عقب ماندگی شده و بگن ما با دنیا میتونیم صحبت کنیم کار گذاشتن تا دوستان اسرائیلی ناراحت نشن وقتی به راحتی میشه هک کردن تو دنیای امروز پس تمام اطلاعات سایت هم دست عزیزان هست تا بتونن عملیات خرابکاری را خوب انجام بدهن
  • a IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 0
    بهتره نمام جاهایی که اسقاطیل خرابکاری کرده رو از دسترس آژانس دور نگه داریم تا خود تنبیهی باشد برای عمو سام ها
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    وقتی آژانس به وظائف اصلی خود که فراهم نمودن تمهیدات لازم برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است، عمل نمی کند؛ هیچ دلیلی برای همکاری ما با این جاسوس های صهیونیست ها وجود ندارد و باید تمام دوربین ها از هر نوع و در هر سایتی که نصب شده اند در اسرع وقت جمع و نابود شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس