علیرغم همه اختلافات داخلی اسرائیل خواهان یک راهکاری سیاسی برای برنامه هسته ای ایران است

خبرگزاری آناتولی با پرداختن به نظرات تحلیل گران اسرائیلی، مطرح کرد که با وجود اختلافات داخلی در اسرایئل، مقامات ارشد این رژیم در نهایت یک راهکار سیاسی برای برنامه هسته ای ایران را ترجیح می دهند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره موضع فعلی رژیم صهیونیستی در قبال توافق هسته ای که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود و حالا دولت جو بایدن تصمیم دارد از طریق مذاکرات وین به این توافق بازگردد، نوشت: محافل سیاسی در اسرائیل با بازگشت آمریکا به مذاکرات هسته ای با ایران مخالفند اما دولت فعلی آن، برخلاف دولت پیشین، ترجیح می دهد بدون جار و جنجال زیاد موضعش را بیان کند. این محافل سیاسی از طرف دیگر، مشکلی با یک راهکار سیاسی ندارند، مادامی که متوقف کردن پروژه های هسته ای و موشکی ایران و فعالیت هایش در منطقه را تضمین کند.

این در حالی است که رهبری ایران در فتوایی تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای راه حرام اعلام کرده اند. مقامات ایرانی هم بر اساس این فتوا تاکید کرده اند استفاده از تسلیحات اتمی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.

علاوه بر این، ایران پس از انجام شدن توافق هسته ای با قدرت های جهانی(آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس) در سال ۲۰۱۵، در قبال لغو تحریم های بین المللی و تحریم های آمریکا، نسبت به ایجاد محدودیت هایی در برنامه هسته ای اش متعهد شده بود که این مستلزم یکی از سخت ترین و دقیق ترین بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران و نظارت بازرسان این نهاد بین‌المللی بر فعالیت برنامه هسته ای ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش های فصلی خود عدم انحراف برنامه هسته ای ایران از تعهدات هسته ای اش در برجام را تایید کرده بود.

با این وجود، برنامه هسته ای ایران پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای، باری دیگر به عنوان یک چالش مطرح شد.   چراکه، در پی خروج یک جانبه دولت آمریکا از توافق، وضع دوباره تحریم های آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در زمینه عمل به تعهداتشان نسبت به پیدا کردن راهکاری عملی برای عادی سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم ها، ایران اعلام کرد در چند گام تعیین شده، تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد. مقامات ایران بارها تاکید کرده اند، اقدامات انجام شده بازگشت پذیرند و به محض بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و لغو قابل راستی آزمایی تحریم ها، این اقدامات به حالت قبل بازگردانده می شوند.

خبرگزاری آناتولی در ادامه نوشت: تحلیل گران اسرائیلی مطرح می کنند که نیاز دولت فعلی رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به یکدیگر، دو طرف را به سمت و سویی سوق داده است که توافق را به درگیری ترجیح دهند. این موضوع در نخستین دیدار نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن بازتاب داده شد. در حالی که بنت از بروز دادن هرگونه نشانه ای که بازگشت آمریکا به یک توافق با ایران را می پذیرد، اجتناب می کرد، بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل عنوان کرده بود، این رژیم می تواند یک توافق جدید با ایران را با شروطی معین بپذیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: گانتز در گفت و گویی با نشریه فارن پالیسی درباره مذاکرات بازگشت به توافق هسته ای گفته بود، «آمریکا الان دارد به سمتی می رود که برنامه هسته ای ایران را داخل جعبه بازگرداند. من این را می پذیرم. او با اظهار این که در صورت شکست خوردن مذاکرات، اسرائیل مایل است یک «طرح B» با دوام به رهبری آمریکا را بررسی کند که شامل فشار گسترده اقتصادی بر ایران باشد، گفت که اقدام نظامی اسرائیل هم یکی از گزینه هاست.

گزارش آناتولی می افزاید: در حالی که بنت درباره گفته های گانتز اظهار نظری نکرد، جناح راست اسرائیل اظهارات گانتز را تسلیم در قبال ایران ارزیابی کرد. آمنون لورد، یکی از تحلیل گران روزنامه اسرائیل هایوم که به داشتن روابط نزدیک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل شناخته می شود، در این باره می گوید، «اظهارات گانتز مبنی بر این که اسرائیل می تواند با یک توافق هسته ای جدید هم زیستی کند، نشان می دهد دولت [رژیم صهیونیستی] دیگر یک سیاست مستقل در قبال مسئله هسته ای در ایران ندارد».

آناتولی همچنین مطرح می کند: به گفته لورد، «این ها حرف هایی تاسف بارند، مخصوصا در سایه مذاکرات با ایران درباره نظارت بین‌المللی بر تاسیسات هسته ای آن. به طور کلی، ایرانی ها با وجود دوربین های متعدد در تاسیسات هسته ای شان موافقت کرده اند اما کارت حافظه ها را به ناظران تحویل نخواهند داد تا چیزی که ضبط شده، نشان داده شود».

این خبرگزاری ترکیه ای می افزاید: محمد مجادله، یکی از تحلیل گران کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، اشاره کرد که گانتز نگرش ارتش اسرائیل را در آن اظهارات خود مطرح کرده بود. مجادله با تاکید بر این که محافل نظامی و سیاسی در اسرائیل حامی یک توافق با ایران و قدرت های جهانی هستند، مطرح کرد که  «این یک توافق خوب برای اسرائیل است. این یعنی، توافق در برگیرنده موضوع توسعه کلاهک موشک ها و موشک های بالستیک و ممانعت از غنی سازی اورانیوم است. اسرائیل بر این باور است که چنین توافقی مانع دستیابی ایران به یک سلاح اتمی خواهد شد».

خوش بینی مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به مطرح شدن برنامه موشکی و دفاعی ایران در مذاکرات وین و گنجانده شدن آن در توافق هسته ای یا توافقی جداگانه که دولت آمریکا از آن به عنوان «توافقی طولانی مدت تر و مستحکم تر» یاد کرده است، در حالی است که مقامات ایران چه در دولت دوازدهم و چه در دولت فعلی، تاکید کرده اند مذاکرات وین صرفا به منظور احیای توافق هسته ای از طریق بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران انجام می شود و ایران هیچ گونه قصدی برای مذاکره در مورد برنامه دفاعی اش ندارد.

این گزارش می افزاید: مجادله با بیان این که اظهارات گانتز بازتاب موضع ارتش اسرائیل است، گفت که بدنه سیاسی دولت این رژیم نخواهد توانست چنین چیزی را آشکارا بیان کند، چون در این صورت، آن ها از سوی نتانیاهو و جناح راست که از نظرشان توافقی بین المللی با ایران اشتباه راهبردیست که به اسرائیل آسیب خواهد زد، مورد انتقاد قرار خواهند گرفت. این تحلیل گر اسرائیلی با گفتن این که نتانیاهو از نقد تند گانتز می پرهیزد، چون او را متحدی بالقوه در آینده می بیند، افزود: برای گانتز راحت تر است که چنین اظهاراتی داشته باشد، چون می داند اگر در آینده دولتی تشکیل دهد، نتانیاهو به او احتیاج خواهد داشت و بیش از این انتقادی وارد نخواهد کرد».

آناتولی علاوه بر این می نویسد: مجادله همچنین مطرح کرد، «فکر نمی کنم اظهارات گانتز در بر دارنده نمودی سیاسی باشند. علاوه بر این، در دولت اختلافاتی بر سر این موضوع وجود دارد. دسته ای که حامی یک توافق با ایران هستند که شامل وزیر امور خارجه، وزیر جنگ، وزیر بهداشت و وزیر حمل و نقل اسرائیل هستند». او با گفتن این که طرف دیگری متشکل از نخست وزیر، وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد و دارایی مخالف هرگونه توافق با ایران هستند، افزود، «پشت درهای بسته، موافقت نشان داده می شود. این یعنی، دولت فعلی کاری را که نتانیاهو کرد، به راه انداختن کارزاری داخلی و جهانی علیه توافق هسته ای، نمی کند».

 گزارش آناتولی به نقل از این تحلیل گر رژیم صهیونیستی می افزاید: آمریکا قول داده بود با دقت به موضع اسرائیل در قبال توافق هسته ای گوش کند، اما پشت درهای بسته. بایدن برای بنت روشن کرد که خواهان یک توافق با ایران است. مسئله این نیست که توافقی انجام خواهد شد یا نه، بلکه این است که چطور انجام خواهد شد، مفادش چه خواهد بود و چطور اجرا خواهد شد. مسئله این است که چقدر نه تنها برنامه هسته ای، بلکه برنامه موشک های بالستیک و فعالیت های ایران در منطقه را محدود خواهد کرد یا نه.

این گزارش در ادامه نوشت: آموس هارِل یک تحلیل گر نظامی روزنامه هاآرتص می گوید، «سیاست آمریکا عذاب آور است اما اسرائیل دارد به تدریج آن را قبول می کند». او با اشاره به دیدارهای اخیر مقامات ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی افزود، «در برخی از مذاکرات، اسرائیلی ها به آمریکایی ها پیشنهاد کردند که لحنشان را تندتر کرده و در صورت تداوم توسعه برنامه هسته ای ایران، یک تهدید نظامی واقعی علیه این کشور ایجاد کنند اما دولت آمریکا علیرغم دوستی صمیمانه و روابط خوبش با اسرائیل، علاقه ای به آن نشان نداد».

آناتولی در پایان به نقل از این تحلیل گر اسرائیلی ادامه داد: در حال حاضر، برخلاف چیزی که مقامات ارشد اسرائیلی می گویند، یک گزینه مستقل نظامی علیه ایران روی میز نیست».

خبرگزاری آناتولی با پرداختن به نظرات تحلیل گران اسرائیلی، مطرح کرد که با وجود اختلافات داخلی در اسرایئل، مقامات ارشد این رژیم در نهایت یک راهکار سیاسی برای برنامه هسته ای ایران را ترجیح می دهند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    ما هم یک راهکار سیاسی برای منحل شدن رژیم صهیونیستی به زبون خوش رو ترجیح میدیم وگرنه تمام گزینه ها رو و زیر و چهار طرف میز چیده شده داریم شیر یاخط میندازیم کدومشو انتخاب کنیم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس