وزیر خارجه آمریکا قتل خاشقچی را محکوم کرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی قتل جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب را در سومین سالگرد وی محکوم کرد اما به عاملان قتل او اشاره ای نکرد.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما به جمال خاشقچی احترام می گذاریم و بار دیگر قتل فجیع وی را محکوم می کنیم.

بلینکن تصریح کرد ما در کنار مدافعانی هستیم که برای حفاظت از حقوق بشر در سطح جهانی تلاش می کنند و از ممنوعیت خاشقچی و سایر ابزارها برای جلوگیری از سرکوب فراملی در هر نقطه برای جلوگیری از تکرار چنین جنایت وحشتناکی استفاده خواهیم کرد.

همسر جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته است دولت عربستان را به خاطر قتل بی رحمانه این نویسنده پاسخگو بداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست همسر خاشقچی روز جمعه و سه سال بعد از قتل این نویسنده مطرح شده است.

خدیجه چنگیز در سومین سالگرد قتل همسرش به واشنگتن سفر کرده تا در مقابل سفارت عربستان اعتراض کند و در یک مراسم اعتراضی شبانه در مقابل کنگره آمریکا حاضر شود؛ جایی که او پرتره ای از خاشقچی را رونمایی کرده که در روزنامه ها منتشر شده است.

وی نارضایتی خود را از دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در آستانه سالگرد همسرش با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ابراز کرد؛ فردی که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور قتل خاشقچی را داده بود.

همسر خاشقچی در مراسم شبانه ای که توسط گروه های مدافع حقوق بشر سازمان دهی شده بود پرسید: آیا این همان پاسخگویی است که دولت بایدن وعده آن را داده بود؟ ولیعهد عربستان جمال را از من و همه جهان گرفت. آیا او را پاسخگو می دانید یا به چنین قاتلانی پاداش می دهید؟

خاشقچی نویسنده مشهور عرب در یک تبعید خود خواسته در آمریکا بسر می برد. وی نویسنده منتقد ولیعهد عربستان در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود.

این نویسنده مشهور عرب در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به منظور پر کردن اسناد ازدواج با همسرش که تبعه ترکیه است وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. مقامات ترکیه  و آمریکایی گفته اند تیمی از سعودی ها در آنجا منتظر او بودند و بدنش را مثله کردند که هرگز هم بقایای آن پیدا نشد.

روابط عربستان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خوبی پیش رفت اما جو بایدن پس از به قدرت رسیدن به شدت بخاطر پرونده قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به ریاض اعتراض کرد و به دنبال اعتراضات صورت گرفته در آمریکا به نقض حقوق بشر در عربستان روابط فیمابین آنها به سردی گرایید.

این در حالی است که هفته گذشته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به همراه "برت مک گرک" هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به غرب آسیا سفر و با مقامات ارشد عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

این نخستین سفر سالیوان به غرب آسیا به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بالاترین مقام دولت جو بایدن به عربستان سعودی بود.

به نوشته آکسیوس، دیدار سالیوان و محمد بن سلمان در شهر نیوم واقع در حاشیه دریای سرخ برگزار شد؛  شهری که عربستان سعودی پروژه توسعه ۵۰۰ میلیارد دلاری آن را دنبال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس