به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، خلبان پهلوانی به روز رسانی دانش امنیت هواپیمایی ، شناخت ضرورت ها برای ارتقای امنیت و ایمنی هواپیمایی، تلاش برای بالابردن فرهنگ امنیت در صنعت، ایجاد همگرایی برای رفع شکاف ها و اختلالات موجود با توجه به پیچیدگی های ساختار صنعت هواپیمایی، ایجاد بستر مناسب و همگرایی میان تمامی بخشهای مرتبط با امنیت هوایی کشور را اهداف این همایش اعلام کرد.
وی با تشریح اهمیت و تبیین امنیت هوایی در صنعت هوانوردی گفت: پیچیدگی در این صنعت در تبادل امنیت هوایی تمام کشورهای دنیا مهم است.
پهلوانی اظهار داشت: این سازمان از ساختار سازمان ملل متحد است و وظیفه اصلی آن تهیه و تدوین دستورالعمل ها، رویه ها و نیز تغییر و به روز رسانی آن بر اساس نیازهای تازه به منظور ایجاد فضای ایمن برای مسافرت های داخلی کشورها است.
پهلوانی اظهار داشت : سازمان های هواپیمایی کشورهای جهان در جایگاه سازمان های ملی، تابع ایکائو هستند و شاکله تمامی مصوبه های ایکائو ایجاد فضای مناسب امنیتی است.
معاون وزیر راه وشهرسازی ؛ مجمع عمومی، شوراها و نیز کمیسیون های هوانوردی را سه رکن اصلی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) برشمرد که تهیه و تنظیم
شاخص ها بر عهده کمیسیون های این سازمان است و در ادامه افزود: یکی از برنامه های ایکائو ، تهیه و تدوین دستورالعمل ها ( انکس ها ) بعد از دهه 1974 است که تاکنون 12 بار به روز رسانی شده و محور آن موارد امنیتی پرواز است که در سند اجرایی به شماره 8973 موارد اجرایی به همه کشورهایی که عضو این سازمان هستند به منظور اجرا ارسال شده است.
خلبان پهلوانی رعایت اصول مدون این شاخص ها را برقراری ایمنی پرواز در بعد حفاظتی و امنیتی دانست و اظهار داشت: با رعایت این اصول در آینده با حداقل ضایعات و پیامد روبرو خواهیم بود چرا که شالوده ای از مجموعه هرم سازمان ملل متحد، سازمان جهانی ایکائو به عنوان مدیریت مجموعه و سازمان های هواپیمایی کشورهای جهان به عنوان متولیان این امر در هر کشور است.
وی رعایت اصول ذکر شده در اسناد بین المللی را نیازمند همت جمعی و زمینه ای برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی اصلی در زمینه تامین فضای مناسب امنیتی است، این سند متضمن پیش بینی های متعدد و تقویت ساختار عوامل در نظر گرفته شده، است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به بازرسی های جهانی از بخش امنیت هوایی اشاره کرد و گفت: قبل از بازرسی های جهانی، بازرسان داخلی به شناسایی نقاط منفی و رفع نواقص در این بخش، پرداختند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: صرفنظر از برنامه های پیش بینی شده در دستورالعمل ها ( انکس های) ایکائو و به منظور شکل گیری فضای صنعت هواپیمایی ایمن، لازم است برنامه امنیت هواپیمایی کشوری در کشور اسلامی ایران تهیه و تدوین شود ، قابل اجرا باشد و هر سازمان مرتبط با این برنامه اعم از پروازی ، عملیاتی و حفاظتی برنامه های خود را منطبق کنند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این زمینه نقش اساسی و حساس در همگرایی تمامی بخش های درگیر امنیت هوایی مختلف خواهد داشت.
خلبان پهلوانی در ادامه یادآور شد : با توجه به محدودیت های موجود و نیز سرعت عمل پیش بینی شده که که به تازگی به روزرسانی شده است، لازم است تمامی بخش های مرتبط با بحث امنیت هواپیمایی کشور با رعایت اصول مدون، بر اساس چارچوب ها و نیز با در نظر گیری توانمندی ها و امکانات ، زمینه برقراری این امنیت را فراهم آورند.
وی از همکاری های مجموعه حراست سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور تشکر و قدر دانی کرد و حراست را متولی آغاز برنامه مربوط به بحث ایمنی و امنیت و بسترسازی های آن دانست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین همایش سراسری امنیت هوایی بر تدوین برنامه ملی امنیت هواپیمایی کشوری در این سازمان تاکید کرد.