کد خبر 1279262
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
سرزنش سیاست‌ خارجی آمریکا از کوبا تا افغانستان

مروری بر رسانه‌های اسپانیولی‌زبان نشان می‌دهد که سیاست‌ خارجی ایالات متحده آمریکا در کشورهای مختلف مورد سرزنش مردم و نخبگان این کشورها قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، مروری بر چند رسانه‌ اسپانیولی‌زبان نشان می‌دهد که سیاست‌ خارجی ایالات متحده آمریکا در کشورهای مختلف از جمله در قبال کوبا و افغانستان مورد سرزنش مردم و نخبگان این کشورها قرار گرفته است.

سیاست مشابه بایدن و ترامپ در قبال کوبا مایه شرمساری است

خبرگزاری پرنسا لاتینا کشور کوبا در تحلیلی از زبان برایان بکر، فعال آمریکایی نوشته است: مایه شرمساری است که رئیس‌جمهور کشورش، جو بایدن، تا به امروز همان سیاست ارتجاعی سلف خود، دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، را در قبال کوبا ادامه می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در دولت باراک اوبامای دموکرات که بایدن معاون او بود، سیاستی برای گشایش دیپلماتیک بین دو کشور آغاز شد، اما توسط ترامپ لغو گردید.

این فعال آمریکایی می‌افزاید: ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود (۲۰۲۱-۲۰۱۷) ۲۴۳ اقدام علیه کوبا اعمال کرد که عبارتند از نوعی تحریم جمعی که برای محرومیت مردم کوبا از غذا، دارو و آنچه برای زندگی در جوامع مدرن لازم است.

وی ادامه می‌دهد: تاکتیک مجازات جمعی علیه یک ملت از روش نازی‌ها در جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵) الهام گرفته شده و در دادگاه بین‌المللی نورنبرگ (۱۹۴۵-۱۹۴۶) به‌عنوان جنایت علیه بشریت محکوم شد.

بکر می‌افزاید: همه دنیا به‌استثنای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، تأکید دارند که محاصره کوبا فوراً پایان یابد و مردم کوبا باید اجازه داشته باشند در اقتصاد جهانی مشارکت کند.

افغانستان و اشتباهات راهبردی آمریکا

خبرگزاری پاگینا سیته کشور بولیوی در تحلیلی با موضوع افغانستان و اشتباهات راهبردی آمریکا در این کشور، نوشت: ارتش افغانستان که در ۲۰ سال گذشته توسط ایالات متحده تجهیز شده بود، متلاشی شد.

ایالات متحده قدرت اصلی دخیل در اتفاقات اخیر این کشور است. در جایی که طولانی‌ترین جنگ تاریخش اتفاق افتاد، جایی که هزاران نفر جان خود را از دست دادند و روزانه میلیون‌ها دلار هزینه شد.

ایالات متحده در جنگ‌های سوریه، عراق و افغانستان حضور مستقیم داشت و از نیروها و ابزار زیادی استفاده کرد. اما اکنون بدون هیچ شکوه و عظمتی از همه این سناریوها کنار می‌رود.

ایران خواستار روابط عمیق‌تر با عراق است

خبرگزاری پرنسا لاتینا کشور کوبا نیز در تحلیلی با اشاره به روابط گسترده تاریخی ایران و عراق، نوشت: ایران علی‌رغم علاقه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به تنش در عراق، خواستار گسترش روابط با این کشور است.

رئیسی، رئیس جمهور ایران اخیرا در دیدار با الکاظمی، نخست وزیر عراق، بر این موضوع تاکید کرده است. یکی از نتایج اصلی این دیدار، گفت‌وگو برای لغو روادید برای شهروندان دو کشور بود.

رئیس جمهور ایران در این دیدار تصریح کرده است که ما از دیدار با هیأت عالی‌رتبه از کشور دوست و برادر عراق بسیار خوشحالیم. روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خوبی بین ما وجود دارد، اما می‌توانیم به روابط گسترده‌تری برسیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس