حتما شما هم این اصل تربیتی را شنیده‌اید که می‌گوید «بچه چیزی که می‌خواهید نمی‌شود؛ چیزی می‌شود که هستید». باور کنید که این اصل درباره دکوراسیون داخلی منزل‌تان نیز صدق می‌کند. دکوراسیون هر خانه‌ای آینه‌ی تمام نمای ساکنین آن خانه است. از ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها گرفته تا فرهنگ خانوادگی و اجتماعی‌شان. 

دکوراسیون داخلی؛ از تفاوت فرهنگی تا ویژگی‌های شخصیتی!

در ویدئوهای تور خانه گردی چیدانه می‌توانید به خانه‌های ایرانی بروید، زندگی آدم‌ها را از نزدیک تماشا کنید و ببینید که چطور آدم‌ها با روحیات متفاوت تزیینات مختلفی را برای دکوراسیون منزل‌شان انتخاب می‌کنند.

دکوراسیون داخلی؛ از تفاوت فرهنگی تا ویژگی‌های شخصیتی!

فرهنگ ایرانی امروزی، آشپزخانه ایرانی مدرن

ایران قدیم با سنت و قدمت در هم آمیخته‌اند. ایرانی‌ها یک زمانی بیشتر تمایل به سنتی بودن داشتند، اما حالا مدرنیته بیشتر از قبل به چشم می‌خورد.

فکرش را بکنید؛ یک روزی آشپزخانه‌ها چیزی شبیه یک اتاق جدای بدون پنجره بودند. بعدها یک پنجره کوچک داشتند، بعدها تبدیل به آشپزخانه اپن شدند، بعد جزیره و بعد هم آشپزخانه دیواری لاکچری! فکر می‌کنید منشاء این تحولات کجاست؟ فرهنگ جوامع.

همین حالا هم که آشپزخانه‌های جزیره‌ای و لاکچری مد روز هستند، اگر به جزئیات دکوراسیون آشپزخانه‌ها دقت کنید، می‌توانید نشانه‌هایی از فرهنگ و شخصیت آدم‌ها را در چیدمان و دکوراسیون‌شان ببینید.

کسی را می‌شناسم که وقت بازسازی آشپزخانه‌اش تصمیم گرفت جای اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی را که در دو نقطه مقابل هم بودند با هم عوض کند. فکر می‌کنید چرا؟ چون دوست نداشت وقتی که در حال شستشوی ظرف‌هاست از سالن پذیرایی در معرض دید باشد.

به سبک پرده‌هایی که افراد برای پنجره آشپزخانه انتخاب می‌کنند دقت کنید، به نوع لوستر، مدل کاشی‌ها یا تزئینات روی یخچال!

مثلا من روی یخچال آشپزخانه‌ یک وایتبرد مغناطیسی کوچک دارم که گهگاهی نوت‌های ارزشمندی که دوستشان دارم را آن‌جا یادداشت می‌کنم. این وایتبرد حالا بخشی از دکوراسیون داخلی آشپزخانه ما شده است.

شما چطور؟ تاثیر شخصیت‌ شما در کجای  دکوراسیون داخلی منزل‌تان بیشتر به چشم می‌خورد؟

دکوراسیون داخلی، جای سرویس بهداشتی در خانه کجاست؟

تا جایی که من سراغ دارم، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند دستشویی حمام جایی باشند که از نشیمن و پذیرایی فاصله داشته و اصطلاحاً دید نداشته باشند. اگر به خیلی قدیم‌ها برگردیم که اصلا دستشویی را بیرون از خانه و در حیاط می‌ساختند.

حالا شانس آوردیم که شهرنشینی پای دستشویی‌ها را به داخل خانه‌ها باز کرده؛ و امروزه ما به دکوراسیون داخلی سرویس‌های بهداشتی‌مان نیز اهمیت می‌دهیم و همه تلاشمان را برای داشتن یک دستشویی زیبا به کار می‌گیریم.

اما آیا برای همه‌ی خانه‌ها با نقشه‌ها و متراژهای مختلف، دور بودن و دید نداشتن سرویس از سالن پذیرایی امکان‌پذیر است؟ مسلما خیر!

خیلی‌ها این مشکل را با استفاده از انواع پرده و پارتیشن جلوی سرویس بهداشتی برطرف می‌کنند.

ایرانی‌ها نشیمن و پذیرایی خود را چطور دکوراسیون می‌کنند؟

من فکر می‌کنم علی‌رغم گرایش زیاد ایرانی‌ها به مدرنیته، هنوز هم می‌توان آثاری از تمایل آن‌ها به المان‌های سنتی را در خانه‌هایشان جستجو کرد. مثلا استفاده از فرش ایرانی حتی در دکوراسیون داخلی خانه‌های مدرن نیز بسیار به چشم می‌خورد. در موارد زیادی می‌بینیم که افراد علی‌رغم انتخاب سبک مدرن برای دکوراسیون منزل‌شان، ترجیح می‌دهند گوشه‌ی دنجی هم به سبک سنتی و قدیمی داشته باشند. به نظر من این‌ها در بسیاری از موارد ورای تجربه و علاقه‌ی شخصی هستند و به این دلیل اتفاق می‌افتند که افراد بخشی از وجودشان را به آن شکل هویت‌یابی می‌کنند.

دکوراسیون داخلی؛ از تفاوت فرهنگی تا ویژگی‌های شخصیتی!

بیایید به دنبال آثاری از خودمان در دکوراسیون خانه‌هایمان بگردیم. مثلا اگر من نبودم، احتمالا یکی از دیوارهای پذیرایی ما رنگش سبز نبود یا طراحی شومینه طور دیگری بود. اگر همسرم نبود احتمالا تزیینات سقف پذیرایی‌مان کمتر و ساده‌تر بود و ساعت دیواری منزلمان هم ترکیب زیبای چوب و فلز روی دیوار سبز نبود.

ایده‌های ما به جز فرهنگ و شخصیت‌مان، منشا دیگری نیز دارند که به داده‌های ورودی ذهنمان مربوط است. که چه کتاب‌هایی می‌خوانیم، چه فیلم‌هایی تماشا می‌کنیم، به چه سایت‌هایی سرمی‌زنیم و با چه آدم‌های دوست می‌شویم.

بحث دکوراسیون داخلی و سایت شد. به نظر من بهترین و به‌روز ترین ایده های دکوراسیون داخلی را می‌توانید از چیدانه بخوانید. اگر به مباحث معماری و دکوراسیون داخلی علاقه‌مند هستید، مطالب چیدانه را از دست ندهید.

دکوراسیون داخلی؛ از تفاوت فرهنگی تا ویژگی‌های شخصیتی!

اتاق خواب یا خلوت شخصی آدم‌ها

معمولا بعضی‌ها برای هر جای خانه اگر ملاحظات جمعی را لحاظ کنند، اتاق خواب شخصی‌شان را اما تنها بر اساس معیارهای خودشان دکوراسیون می‌کنند. اتاق خواب، خلوت شخصی آدم‌هاست. جایی که در آن احساس آرامش می‌کنند و به خود واقعیشان نزدیک‌تر هستند. از پنهان کردن‌ هدیه‌ای که برای عزیزانمان گرفته‌ایم تا گریه‌های شبانه دوران نوجوانی همه در اتاق خوابمان رخ داده است.

فرهنگ ما به طور کلی اینطور بوده که عشق و دوست داشتن را برای خلوت می‌خواهد. به بیانی دیگر خیلی‌هامان آدم عشق را فریاد بزن نیستیم! جلوی کودکان‌مان را برای دیدن صحنه‌های خشونت‌بار جنگی نمی‌گیریم. اما اگر ببینیم در فیلمی کاراکتر پدرخوانده می‌خواهد دختربچه‌اش را در آغوش بگیرد، آن صحنه را حذف می‌کنیم. این را خودم در سریال آنشرلی دیدم. باور می‌کنید؟ بگذریم.

برسیم به اتاق خوابمان. همان‌جایی که عکس‌های دونفره‌مان را روی دیوار آویزان می‌کنیم. نوشته‌های عاشقانه‌مان را روی آینه می‌چسبانیم و به هم عشق می‌ورزیم.

البته که می‌توان تغییرات زیادی را با تغییر فرهنگ جامعه و خانواده‌ها دید. می‌توان دید که عشق ورزیدن‌ها به همه جا راه پیدا کرده و آدم‌ها عکس‌های دونفره‌شان را در اتاق خواب مخفی نمی‌کنند.

همه این‌ها در دکوراسیون داخلی خانه‌ها به خوبی به چشم می‌خورند. معماری و دکوراسیون رابطه‌ی تنگاتنگی با بسترهای فرهنگی جوامع دارند. در چیدانه می‌توانید با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی در ایران و جهان آشنا شوید و ببینید چگونه فرهنگ‌ها می‌توانند در تولید سبک‌های جدید فعالانه عمل کنند.

در پایان:

ما ایرانی‌ها خیلی‌وقت‌ها خیلی‌چیزها را ایرانیزه می‌کنیم. از تیپ و استایل‌های خیابانی یا درست کردن غذاهای خارجی گرفته تا دکوراسیون داخلی منزل‌مان. اما این لزوما چیز بدی‌ست؟ به نظر من نه. اتفاقا جالب است که بتوانیم چیزهای جدید خلق کنیم. استایل‌های جدید درست کنیم، دیزاین‌های جدید انجام دهیم و غذاهایی با طعم جدید بسازیم.

فرض کنید یک دوست خارجی در کنار درخت کریسمس یک سبزه‌ی عید برای دیزاین قرار دهد. چه حسی به این کار او دارید؟ حالا اگر یک دوست ایرانی بر روی سفره عید نوروز یه درخت کریسمس قرار دهد چطور؟ حس شما نسبت به این کار چیست؟ حس‌های یکسانی را تجربه می‌کنید؟

آیا این کارها با مفهوم اصالت تناقض دارند؟ نمی‌دانم. نظر شما چیست؟

نویسنده: مژگان احمدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس