چرا دولت «بِنِت» پرونده مبادله اسرا را کنار گذاشت؟

دولت نفتالی بنت به دلیل آنکه نتوانست به خواسته‌های جاه طلبانه‌اش برسد، پرونده مبادله اسرا را کنار گذاشته است و با متهم کردن مقاومت می‌خواهد افکار عمومی را فریب دهد.

به گزارش مشرق، پرونده مبادله اسیران فلسطینی با ۴ سرباز ارتش رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۱۴ به دست مقاومت افتاده‌اند، از همان سال تاکنون یکی از موضوعات داغ عرصه فلسطین بوده است و صهیونیست‌ها با یک دوگانگی اجتماعی سیاسی روبرو بوده‌اند.

آنها از یک سو با مطالبات صهیونیست‌های ساکن فلسطین اشغالی روبرو هستند که خواستار آزادی هرچه سریعتر سربازان این رژیم هستند و از سوی دیگر در عرصه سیاسی نمی‌خواهند هزینه‌ای را که مقاومت بر آنها تحمیل کرده، بپذیرند.

پس از عملیات «شمشیر قدس» که در ماه می ۲۰۲۱ انجام شد، فرآیند مبادله اسرا پیچیده‌تر شد و به دلیل شروطی که مقاومت پس از این عملیات برای رژیم صهیونیستی قرار داد و زیاده خواهی‌هایی که صهیونیست‌ها به دنبال آن بودند، گره دیگری بر این پرونده افزوده شد.

مطالبات اجتماعی

خانواده ۴ اسیر ارتش رژیم صهیونیستی در کنار نهادهای اجتماعی و برخی سازمان‌های مردم نهاد و حقوقی از همان سال ۲۰۱۴ تاکنون این مطالبه را از کابینه‌های رژیم صهیونیستی داشته‌اند که به گونه‌ای عمل کنند که سربازان صهیونیست در نزد مقاومت هر چه زودتر به خانه‌های خود بازگردند.

این مجموعه خواستار این بودند که دولت‌های رژیم صهیونیستی هزینه‌های مادی و معنوی مربوط به آزادی این اسیران را بپذیرند و هرچه سریعتر شرایط آزادی آنها را فراهم کنند. این مطالبه پس از گذشت بیش از ۷ سال از اسارت سربازان ارتش رژیم صهیونیستی، هنوز عملی نشده و در دوره‌های مختلف تبدیل به جریان‌های اجتماعی علیه دولت‌های رژیم صهیونیستی شده است.

در هر اعتراضی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در میان ساکنان صهیونیست فلسطین اشغالی علیه دولت های رژیم صهیونیستی صورت گرفته، مسئله آزادی اسیران به عنوان یک مطالبه و یک خواسته اجابت نشده اجتماعی مطرح شده و به مرور پر رنگ‌تر از قبل شده است. حالا در هر تجمع اعتراضی یکی از موضوعات اصلی این تجمعات، درخواست آزادی اسیران ارتش رژیم صهیونیستی است.

تناقض مطالبه اجتماعی با تصمیم‌های سیاسی

در مقابل مطالبه اجتماعی نامبرده در فوق که هر روز هم در حال توسعه یافتن بین صهیونیست‌ها است یک عدم خواست سیاسی در عرصه سیاسی وجود دارد. سیاست‌بازان رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه برای اجابت به خواسته اجتماعی ساکنان صهیونیست فلسطین اشغالی باید هزینه گزافی پرداخت کنند، تاکنون حاضر نشده‌اند این خواسته اجتماعی را جامه عمل بپوشانند.

فهرست اسیران فلسطینی ارائه شده از سوی گروه‌های مقاومت شامل تعدادی بالغ بر هزار اسیر فلسطینی است. این هزینه فقط شامل تعداد اسیران فلسطینی نیست بلکه برخی اسامی در فهرست ارائه شده از سوی مقاومت برای صهیونیست‌ها مسئله ساز شده است.

در فهرست مقاومت اسامی کسانی چون احمد سعدات، مروان برغوثی و مبارزان ناشناخته‌ای وجود دارد که صهیونیست‌ها آزادی آنها را خطری برای خود در آینده می‌دانند. علاوه بر اینکه طی یک ماه گذشته اسامی ۶ اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع نیز به این زندان اضافه شده است.

گرچه صهیونیست‌ها سابقه مبادله اسرا در چنین مقیاسی را طی دهه‌های گذشته چه با حزب‌الله لبنان و چه با گروه‌های مقاومت فلسطینی دارند اما به نظر می‌رسد این بار نمی‌خواهند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند. یا دست کم به راحتی نمی‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

شرایط کنونی پرونده مبادله اسرا

در شرایط کنونی مقاومت فلسطین، همچون ۷ سال گذشته شرایط خود را برای مبادله اسرا مطرح کرده است و تغییری در شروط مقاومت به وجود نیامده است. شروط مقاومت شامل این است که باید در ازای تحویل ۴ سرباز ارتش رژیم صهیونیستی، فهرستی شامل بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی آزاد شوند که در بین آنها علاوه بر تمامی اسیران زن فلسطینی و کودکان زیر سن قانونی، اسامی رهبران گروه‌های مختلف فلسطینی نیز قرار دارد.

اما شرط دوم مقاومت مهمتر از فهرست ارائه شده است که این شرط با به کارگیری تجربه مبادله اسرا در گذشته اضافه شده است و آن اینکه رژیم صهیونیستی نباید هیچ یک از اسیرانی را که در این مبادله آزاد می شوند، دوباره دستگیر کند. رژیم صهیونیستی بخش قابل توجهی از اسیرانی را که طی مبادلات اسیر در دوره‌های گذشته آزاد کرد، پس از آن با حیله بازداشت کرده است. به ویژه شخصیت‌های شاخص و مبارزانی که هر یک منشأ حرکتی علیه رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

عملیات «شمشیر قدس» و حیله رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا

پس از عملیات «شمشیر قدس» - که با ابتکار عمل مقاومت انجام شده، در بازداندگی مقاومت گرفتار شد- رژیم صهیونیستی تلاش کرد شرایط توافقنامه آتش بس و بازسازی نوار غزه پس از جنگ نامبرده را با پرونده مبادله اسرا گره بزند. صهیونیست‌ها – که خود درخواست آتش بس را ارائه کرده بودند- با یک فرار رو به جلو، بازسازی نوار غزه را منوط به آزادی اسیران خود کردند. این حیله صهیونیست‌ها با وجود آنکه بسیار مورد تأکید قرار گرفت اما با جدیت مقاومت و استمرار شرایط بازدارندگی به زمین خورد و صهیونیست ناچار به قبول شروط مقاومت شدند.

رژیم صهیونیستی که از زمان پایان جنگ با بهانه جویی و مانع تراشی‌های متعدد اجازه ورود کالاهای زیرساختی برای بازسازی نوار غزه را نمی‌داد طی یک ماه گذشته بدون آنکه رسماً آغاز این کار را اعلام کند، شروع به وارد کردن مصالح ساختمانی و کالاهای زیرساختی به نوار غزه کرده است. آنها هر از چند گاهی تهدید می‌کنند که استمرار ورود این کالاها را قطع خواهند کرد اما این تنها بلوفی است که خود آنها هم می‌دانند که توان اجرای آن را ندارند.

حالا صهیونیست‌ها به شروط مقاومت تن داده‌اند و بازسازی غزه هرچند با روندی کُند اما در حال انجام است. یعنی صهیونیست‌ها نتوانستند مکر خود را اجرا کنند و می‌دانند که برای آزادی اسیرانی که در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است، هزینه سنگینی بپردازند. اعلام رسمی این موضع برای آنها سخت است اما به نظر می‌رسد همچون بازسازی غزه، نرم و بدون اعلام رسمی آن  نیز مجبور هستند، آنرا اجرا کنند تا به پیچیدگی‌های بیشتری نرسند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس