کد خبر 1278266
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸
نوشیدنی الکترولیتی چیست؟

الکترولیت‌ ها نقش‌های مهم بسیاری در بدن ایفا می‌کنند، اما آیا ما برای افزایش سطح الکترولیت‌ها در بدن و تقویت عملکردهای بدن به استفاده از نوشیدنی‌ های الکترولیتی نیاز داریم؟

به گزارش مشرق، الکترولیت‌ ها وظایف مهمی را بر عهده دارند که حفظ تعادل آب‌ها در بدن یکی از آنها است.

حفظ سطح pH در محدوده متعادل و کمک به ورود و خروج مواد مغذی از سلول‌ها نیز جزو دیگر عملکردهای الکترولیت‌ها هستند.

این مواد معدنی همچنین به عضله‌ها، عصب‌ها و اندام‌های بدن کمک می‌کنند تا عملکرد درستی داشته باشند.

آیا به نوشیدنی‌ های الکترولیتی نیاز دارید؟

اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به اندازه کافی آب بنوشید (یعنی تا حدی که رنگ ادرار همیشه زرد کم‌رنگ باشد)، ضرورتی ندارد که به‌طور منظم از نوشیدنی‌ های الکترولیتی استفاده کنید چون سطح الکترولیت‌ها در بدن شما در محدوده متعادل قرار گرفته است.

سدیم از طریق مصرف نمک وارد بدن می‌شود و میوه‌ها و سبزیجات هم دارای مقادیر مناسبی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند.

مقدار آبی که روزانه دریافت می‌کنید باید با میزان آبی که از بدن به‌واسطه تعریق، ادرار و سایر مایعات خارج می‌شود، برابری داشته باشد.

اگر میزان آب دفع‌شده از میزان آب دریافت‌شده بیشتر باشد، بدن دچار کم‌ آبی می‌شود و تعادل الکترولیت‌های بدن هم از بین می‌رود.

علائم کم‌ آبی بدن شامل این موارد است؛ تیرگی ادرار، تشنگی شدید، خستگی، سرگیجه و نیاز به دفع ادرار با فواصل زمانی زیاد البته این احتمال هم وجود دارد که کسی در نوشیدن آب زیاده‌روی کند و درنتیجه میزان سدیم موجود در بدن را رقیق کند که به آن «هیپوناترمی» یا کم‌ سدیم شدن خون می‌گویند.

اگر در هر کدام از موقعیت‌های زیر قرار بگیرید یا دچار مشکلات زیر شوید، استفاده از نوشیدنی‌های الکترولیتی می‌تواند به تامین دوباره آب بدن و الکترولیت‌های ازدست‌رفته کمک کند:

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید
انجام فعالیت‌های ورزشی شدید و سنگین
استفراغ
اسهال

نوشیدنی‌ های الکترولیتی چه هستند؟

نوشیدنی‌ های الکترولیتی حاوی آب، الکترولیت‌ها (معمولا سدیم و پتاسیم) و قندها هستند. هدف اصلی استفاده از نوشیدنی‌ های الکترولیتی، کمک به تامین آب ازدست‌رفته بدن است و به همین دلیل هم بیشتر حجم آنها را آب تشکیل می‌دهد.

مقادیر متفاوتی از قندها و الکترولیت‌ها نیز براساس کاربرد محصول مورد نظر به آن اضافه می‌شوند. بعضی از نوشیدنی‌ های الکترولیتی برای بازسازی بدن پس از فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند، درحالی که بعضی از آنها برای اوقاتی مناسب هستند که کسی دچار استفراغ یا اسهال شده باشد.

بهترین نوشیدنی‌ های الکترولیتی کدامند؟

۱. آب لوله‌ کشی

اگرچه آب لوله‌کشی دارای مواد معدنی افزوده مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم است، اما قند ندارد و سدیم موجود در آن هم برای بازسازی ذخایر بدن کافی نیست.

۲. آب معدنی

آب معدنی که به‌صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسد، حاوی الکترولیت‌های بیشتری نسبت به آب لوله‌کشی است اما هیچ قندی ندارد بنابراین بهترین گزینه برای دریافت الکترولیت‌ها محسوب نمی‌شود.

۳. آب نارگیل

آب نارگیل سرشار از پتاسیم است و همچنین سدیم هم دارد، اما میزان قندها در آب نارگیل بسیار کم است. مطالعات نشان داده‌اند که آب نارگیل بهتر از آب ساده و هم‌تراز با نوشیدنی‌های ورزشی رایج به تامین آب و الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند.

۴. نوشیدنی‌ های خانگی

شما در خانه می‌توانید یک نوشیدنی خانگی و طبیعی تهیه کنید که تعادل مناسبی از آب و الکترولیت‌ها داشته باشد. برای این کار به آب معدنی، آب لیموترش تازه، زنجبیل، نمک و شربت آگاو نیاز دارید.

منبع: سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تندیس IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    در داروخانه ها پودرهای بسته بندی شده کوچکی هست به نام او آر اس که حاوی الکترولیتهای لازم برای بدن است و انرا براحتی در اب حل کرده و مینوشند و در نتیجه کمبود هریک از املاح از دست رفته بدن جبران میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس