سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: مهمترین اقدام در خصوص تنظیم بازار این است که یارانه کالاهای اساسی یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای نظارت مؤثر دولت بر بازار کالاهای اساسی و تنظیم بهینه بازار، اظهار داشت: نخستین و مهمترین اقدام در خصوص تنظیم بازار این است که یارانه کالاهای اساسی یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

وی در توضیح این نکته اظهار داشت:‌ یارانه اختصاص یافته به کالاهای اساسی، خودش محل فساد و رانت بوده و تا زمانی که ساختار مدیریت بازار و اختصاص یارانه به این صورت باشد، ستاد تنظیم بازار راه به جایی نمی‌برد و برخوردهای مقطعی هم فایده‌ای نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه واردکننده باید تبدیل به یارانه برای مصرف‌کننده شود و در انتهای زنجیره مصرف به سرپرستان خانوار تعلق گیرد و اینکه گفته می‌شود اختصاص یارانه به مصرف‌کننده منجر به تورم می‌شود، با هیچکدام از اصول علمی اثبات نشده است؛ یارانه فقط زمانی می‌تواند تورم‌زا شود که با سوء تدبیر دولت‌ها به شیوه مناسبی اختصاص نیابد.

آزادیخواه همچنین با تأکید بر لزوم نظارت هوشمند دولت بر بازار برای کنترل آن اظهار داشت:‌ وضعیت کنونی نظارت بر بازار و شبکه توزیع، باید بازنگری شود؛ در دنیا فروشگاه‌های بزرگ با سامانه‌های هوشمندی مثل سامانه تجارت و انبارها متصل هستند و با هم کار می‌کنند، ولی در کشور ما به دلیل وجود نظام سنتی توزیع، دائم با مشکل مواجه هستیم لذا دولت باید به سمت شبکه‌سازی هوشمند برود.

بی‌انگیزگی دولت قبل در اتصال سامانه‌های هوشمند و سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی

وی در همین رابطه بر ضرورت اتصال سامانه‌های مختلف الکترونیک از قبیل سامانه جامع تجارت به سامانه «بازارگاه» به یکدیگر تأکید کرد و گفت: به دلیل عدم اتصال این سامانه‌ها در دولت قبل، عرضه کالاها اساسی با قیمت مناسب و در زمان مناسب صورت نگرفت و برای مردم مشکلات بسیاری ایجاد کرد؛ به عنوان مثال در حوزه نهاده‌های دامی، سامانه گمرک به سامانه بازارگاه متصل نبود و همین باعث بروز مشکلات بسیاری شد و علتش هم این بود که چون دولت انگیزه کافی نداشت، این موضوع باعث سوء استفاده‌های فراوان از ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات کاذب و بهم ریختگی بازار شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با «انتقال بازرگانی» دولتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی در اواخر دولت گذشته، گفت: انتظار داریم در این دولت با جدیت این موضوع دنبال شود که بازرگانی دولتی در زیرمجموعه جهاد کشاورزی و با اتصال سامانه‌های هوشمند به یکدیگر کار کند و البته اتصال این سامانه‌ها نیز کمتر از یک ماه زمان می‌برد که با بهره‌گیری از توان جوانان نخبه و متخصص این کار صورت می‌گیرد.

وی در پایان بهره‌گیری از ظرفیت اتاق اصناف را در مدیریت بهتر بازار مؤثر خواند و گفت: دولت نمی‌تواند به تنهایی همه بازار را کنترل کند، بنابراین اتحادیه‌های صنفی چون از بدنه مردم هستند باید محور بازرسی و کنترل بازار باشند و دولت نیز دائما نظارت و رصد کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    محاکمه ی روحانی و تیمش اعم از وزرا و مدیران و مشاورانش خواسته ی مردم است ، چرا مجلس و قوه قضاییه اقدامی نمی کنند و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس