کد خبر 1276573
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
چای

چای بعد از قهوه محبوب ترین نوشیدنی است که بعضی از ما شیوه صحیح تهیه و میزان مصرف آن را نمی دانیم.

به گزارش مشرق، چای نوشیدنی محبوب  و به ویژه دلچسب روزهای سرد پاییز، طرفداران خودش را دارد و به گفته رئیس سازمان چای کشور، سرانه مصرف چای در کشور ۱.۵ کیلوگرم است. جالب است بدانید تعارف یک استکان چای خوش رنگ و طعم به  نمادی از مهمان‌نوازی ما تبدیل شده است. امروزه چای را با انواع اسانس‌ها فراوری می‌کنند و به شکل فله، بسته بندی و کیسه ای به فروش می‌رسانندو این نوشیدنی فوایدی دارد و هم مضراتی مثل همه  خوراکی‌ها و بنابراین لازم است درباره شیوه صحیح و میزان استفاده از آن بیشتر بدانیم:

 کشورهای چای‌خور کدام اند؟

به غیر از کشور ما، چای نوشیدنی محبوب بسیاری از کشورهای دنیاست. در ترکیه مصرف سرانه چای۸۷/۶کیلوگرم برای هر شخص برآورد شده است .

 چای در ترکیه و کشورهای مجاور از محبوبیت بالایی برخوردار است.در انگلیس سرانه مصرف چای۷۴/۲کیلوگرم برای هر شخص است و چای انگلیسی یکی از معروف‌ترین و محبوب ترین چای ها در سرتاسر دنیاست. مردم انگلستان در بسیاری از ساعات روز نوشیدنی چای را در برنامه خود دارند اما مصرف چای در صبحانه بسیار بیشتر از مواقع دیگر است. انواع  چای انگلیسی مانند «ارل گری»، هم محبوبیت جهانی دارد.

در ایرلند هم سرانه۲۲/۳کیلوگرم برای هر شخص اعلام شده است. بیشترین نوع چای مصرف شده در این  کشور چای سیاه و چای آسام ( دارای کافئین بالا )

 است. چای در ایرلند به صورت داغ و گاهی به همراه شیر و شکر سرو می شود. هر فرد روزانه چهار  فنجان چای مصرف می کند. امارات ، کویت  و مراکش هم جزو  کشورهایی هستند که  سرانه مصرف بالا دارند.

 فواید چای

چای فواید زیادی دارد که ما به شش فایده مهم آن اشاره می کنیم :

۱- تسکین استرس و افزایش انرژی به دلیل داشتن کافئین

۲ - جنگ با سرطان به دلیل داشتن پل فنول های ضد سرطان

۳- عملکرد ضد باکتریایی به دلیل وجود تانن و آنتی‌اکسیدان

 ۴- تمرکز  به دلیل داشتن آمینو اسید تیانین

۵-  تنظیم قند خون و تاثیر بر میزان مصرف قند

۶- بهبود عملکرد قلب  به دلیل وجود فلاون های مفید

عوارض مصرف زیاد چای

-   افسردگی و اضطراب

-   مشکل جذب آهن

- سردرد

-  ناراحتی معده

-  یبوست

  چرا نباید چای داغ نوشید ؟

خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می‌نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان مری و نای هستند.

  محتویات چای

برگ چای، دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان‌های فلاونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است.

  تئوفیلین: تئوفیلین آثاری مانند شل کردن عضلات نایژه‌های ریه، افزایش جریان خون کلیه‌ها، افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلات قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و آثار ضد التهابی دارد.

  تانین: پلی فنول تلخ مزه است که اثر آن در بدن آرام بخشی سیستم عصبی مرکزی است.

  تیانین: بیشترین میزان اسید آمینه چای را تیانین تشکیل می‌دهد.

  کاتچین: این ماده ضد سرطان است، موجب کاهش کلسترول خون  می شود و یک آنتی‌بیوتیک و آنتی‌ویروس قوی است و از افزایش فشارخون و قند خون جلوگیری می‌کند.

   فلوراید: فلوراید در استحکام دندان مفید است  و فلووانوئید از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می‌کند.

  روش دم کردن صحیح چای

به ازای هر فنجان چای، یک قاشق چای خوری چای خشک را در قوری می‌ریزیم  و کمی‌آب جوش ۸۰ درجه سانتی‌گراد ( آبی که جوشیده و اجازه داده ایم دمایش کم شود)،  روی آن اضافه می‌کنیم. قوری را مدت ۲ دقیقه کنار می گذاریم و پس از این مدت آب آن را خالی می‌کنیم. سپس قوری را از آب جوش پر  می کنیم ،  ۳  تا  ۵ دقیقه روی سماور می‌گذاریم تا دم بکشد، با این روش  چای عناصر مضر خود را از دست می‌دهد.

زمان دم کشیدن  چای نباید کمتر از ۳۰ ثانیه و طولانی تر از۵  دقیقه شود زیرا پس از آن تانین چای به تدریج آزاد  می شود و اثر محرک کافئین را خنثی و طعم چای را تلخ می‌کند.

  روزانه چقدر چای بنوشیم ؟

 نوشیدن  چای تقریبا به اندازه سه فنجان طی شبانه روز ضرری برای بدن  ندارد و بدون نگرانی می توانید این مقدار را میل کنید. چون چای حاوی کافئین است، زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد استرس یا تپش قلب شود. در نوشیدن چای بیشتر بر مصرف چای کم رنگ تاکید شده چرا که ضرر آن برای بدن کمتر است بنابراین سعی کنید از چای کم رنگ استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 1
    چای انگلیسی؟! اگر درست باشه سعی می کنم دیگه کمتر چای بخوریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس