بشار اسد دولت سوریه نمایه

خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار گزارشی تأکید کرد که دولت سوریه پیروز جنگ در این کشور است و کشورهای عربی نیز بسیار زود به این نتیجه رسیدند که باید روابط خود را با دمشق از سر بگیرند.

به گزارش مشرق، برخی بر این باور هستند که جنگ در سوریه از سال ۲۰۱۸، با خروج تروریست‌ها از اطراف دمشق  استان درعا، به سود دولت سوریه به پایان رسید و احتمال سرنگونی نظامی دمشق، از بین رفت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه با مقدمه فوق به بررسی علل ازسرگیری روابط کشورهای عربی با دولت سوریه پرداخت و نوشت، اتحادیه عرب از سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعویق درآورد. بسیاری از کشورهای عربی نیز در آغاز جنگ، از گروههای معارض (تروریستی) حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی کردند.

بیشتر بخوانید:

فیصل مقداد: ترکیه باید فورا به اشغالگری در سوریه پایان دهد

به گزارش آناتولی، با این وجود، اما سوریه و نظام حاکم بر آن، از نظر سیاسی و اقتصادی، دز انزوای کامل نبود؛ به نحوی که با وجود تصمیم اتحادیه عرب، برخی از کشورهای عربی شمال آفریقا، عمان، عراق و مصر، در قبال جنگ سوریه اعلام بی‌طرفی کردند و کانال‌های ارتباطی نیز با دولت سوریه داشتند.

بنا بر این گزارش، مداخله نظامی روسیه در سوریه از سال ۲۰۱۵ و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، باعث شد که دولت سوریه باقی بماند و سرنگونی آن از نظر نظامی، کمرنگ شود. لذا، بسیاری از کشورهای عربی «بسیار زود، این واقعیت را درک کردند که عادی‌سازی مجدد روابط خود با نظام حاکم در دمشق، به سودشان است».

آناتولی در ادامه نوشت، مهمترین تحولی که باعث شد موضع کشورهای عربی تغییر کند، در اوایل سال ۲۰۱۷ بود که تروریستها، در جنگ حلب شکست خوردند و در سال ۲۰۱۸ نیز، پس از شکست در نبردهای ریف دمشق و استان درعا، مجبور شدند تسلیم ارتش سوریه شوند و سلاح خود را به آن تحویل دهند.

به گزارش این خبرگزاری، امارات و بحرین نیز در اواخر سال ۲۰۱۸ سفارتهای خود را در دمشق افتتاح کردند. عمان نیز در اکتبر ۲۰۲۰، سفیر خود را به دمشق بازگرداند. گزارشهایی نیز از تلاش عربستان سعودی برای ایجاد کانال ارتباطی مستقیم با دولت سوریه حکایت دارد؛ به نحوی که گفته شد، «خالد الحمیدان» رئیس سرویس اطلاعات عربستان، پس از سفر به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهور و علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرد.

بنا بر این گزارش،  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت که واشنگتن از مذاکرات سوریه و عربستان اطلاع دارد. پیش از این نیز، «محمد رامی رضوان مرتینی» وزیر گردشگری سوریه در ماه مارس گذشته، در یک نشست در ریاض حضور داشت. این نخستین سفر یک مسئول سوری به ریاض از سال ۲۰۱۱ بود.

آناتولی همچنین به سفر وزیر دفاع سوریه پرداخت و نوشت، در این سفر، وزیر دفاع سوریه با رئیس ستاد مشترک اردن و سایر مسئولان این کشور دیدار کرد. اردن نیز حمایت خود را از گروههای تروریستی و معارض قطع کرده است. کما اینکه اجازه داد، گاز مصر از طریق سوریه، به لبنان فرستاده شود.

به گزارش این خبرگزاری، دمشق همچنین در تلاش است روابط خود را با عراق و لبنان به صورت کامل عادی کند. به نحوی که اخیرا یک هیأت رسمی لبنان، به سوریه سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.

آناتولی در حالی این گزارش را منشتر کرده است که دولت ترکیه از آغاز بحران سوریه، از تروریستها و گروههای معارض حمایت همه جانبه‌ای داشته است. ترکیه به بهانه مبارزه با شبه‌نظامیان کُرد در شمال و شمال شرق سوریه، با تروریستهای معارض، دست به عملیاتهای بسیاری زده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه سوریه  دوشنبه هفته جاری، تجاوزات نظامی ترکیه در شمال این کشور را محکوم کرد و از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان خواست تا موضع شفافی در این باره اتخاذ کنند. دمشق تأکید کرد که ترکیه با با اقدامات تجاوزگرانه خود تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را نقض کرده و در بیش از ۱۰ سال گذشته به این سیاست خود ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه سوریه  گفت که نیروهای نظامی این کشور حق پاسخگویی به تجاوزات ترکیه را برای خود محفوظ می‌دانند و طبق قانون اساسی و قوانین بین‌المللی به این اقدامات پاسخ خواهند داد و مقابل آن خواهند ایستاد.

دمشق همچنین ارتش ترکیه را به حمایت از گروههای تروریستی و تجهیز آن‌ها و تسهیل عبور و مرورشان در مناطق شمالی سوریه متهم کرد و افزود: «ترکیه ضمن اشغال اراضی جمهوری عربی سوریه، در حال تغییر بافت جمعیتی و سرقت منابع طبیعی و تخریب زیرساخت‌ها و اموال عمومی و خصوصی اهالی است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    5 2
    حدود ۵ میلیون اواره سوری در ترکیه اقامت دارند و ۴ میلیون سوری معارض و مخالف اسد در مناطق تحت سلطه ترکیه زندگی می کنند . ترکیه با برگرداندن آنها به سوریه ، مشکلات خود را از بین خواهد برد و ۹ میلیون آواره مخالف ، دولت سوریه را تحت فشار قرار خواهد داد .
  • محمد IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 5
    سلطان واقعی منطقه ایرانه که سوریه رو از تو دهن ترکیه عربستان و غرب کشید بیرون، به این میگن ارتش اسلام
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      ارباب پوتین نبود داشتید تو دمشق غزل رو میخوندید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس