کد خبر 1274336
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
بلومبرگ: جانسون به دنبال رفع کدورت با فرانسه است

نخست وزیر انگلیس در آستانه سفر به نیویورک، از رابطه لندن-پاریس که به دلیل پیمان آکوس خدشه دار شده؛ تمجید کرد تا آنجا که این اقدام  به منزله تلاش وی برای رفع کدورت با فرانسه تلقی می شود.

به گزارش مشرق، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به دنبال رفع کدورت با فرانسه بعد از پیوستن دولت لندن به توافق آکوس (AUKUS) است.

وی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک است و از آنجا برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن می رود؛ در جمع خبرنگاران گف: ما به رابطه خود با فرانسه افتخار بسیار زیادی می کنیم.

بیشتر بخوانید:

چرا پیمان امنیتی آمریکا و انگلیس با استرالیا ناقض NPT است؟

این اظهارنظر در حالی مطرح شد که دولت پاریس در ادامه نارضایتی از آکوس، قرار ملاقات از پیش تعیین شده وزرای دفاع فرانسه و انگلیس را لغو کرد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به روایت دولت فرانسه: دروغگو و غیرقابل اعتماد

این قرار ملاقات در حالی لغو شد که انگلیس و فرانسه به طور مشترک عملیات های نظامی را در مالی و حوزه دریای بالتیک انجام می دهند و علاوه بر آن، در انجام آزمایش های هسته ای شبیه سازی شده نیز مشارکت می کنند.

همچین فرانسه از بابت مشارکت انگلیس در آکوس، این کشور را فرصت طلب توصیف کرده بود.

توافق آکوس که چهارشنبه گذشته از آن رونمایی شد؛ به همکاری آمریکا، استرالیا و انگلیس در ایندوپاسیفیک منجر می شود و به عنوان پیش درآمد، موجب لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی های فرانسوی از سوی استرالیا شد.

استرالیا قرار است زیردریایی های هسته ای آمریکا و انگلیس را جایگزین زیردریایی های دیزلی-الکتریکی فرانسه کند؛ اقدامی که به رقابت تسلیحاتی در ایندوپاسیفیک منجر خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس