به گزارش مشرق، کورش محمدی رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی در پاسخ به نحوه ثبت نام در سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی اظهار کرد: اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به سه مرحله تقسیم میشود. مرحله ثبت نام مودیان در سامانه مودیان، که طبق ماده ۲ قانون است. مرحله عضویت مودیان در سامانه مودیان که شرایط خاص خود را دارد و در نهایت، مرحله صدور صورتحساب است.
اول مهر ماه؛ ثبت نام مودیان آغاز می شود
او در ادامه بیان کرد: برای ثبت نام، مودی به سادگی وارد سایت RCP.TAX.GOV.IR میشود. سپس نام کاربری و رمز عبوری که در گذشته برای ارائه اظهارنامه خود داشته را در سیستم ثبت میکند و وارد فرم درخواست ثبت نام میشود.
محمدی تصریح کرد: در این مرحله، اگر کد ملی مودی با شماره تلفن ثبت شده همخوانی داشته باشد، سیستم اعتبار سنجی او را انجام و مودی در خواست کد فعال سازی میدهد. سپس، این کد برای او پیامک میشود و بعد از وارد کردن کد فعال سازی عملا ثبت نام او آغاز میشود. در نهایت نیز یک نام کاربری و رمز ورود برای کار پوشه مودیان، برای او پیامک میشود.
او افزود: بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور، مودی باید در همان سامانه، وارد کار پوشه مودیان شود. با ورود به کار پوشه، عملا ثبت نام مودی به پایان میرسد. انجام این فرآیند حداکثر، ۵ دقیقه زمان لازم است. ثبت نام اصلی از تاریخ اول مهر ماه امسال آغاز میشود.
عضویت در سامانه، پیش نیاز ثبت نام اصلی است
او تاکید کرد: عضویت در سامانه، پیش نیاز ثبت نام اصلی است و برای آن مهلتی تعیین شده است. به این صورت که؛ مودیان به سه گروه تقسیم میشوند؛ گروه اول تا تاریخ اول آبان، گروه دوم تا تاریخ اول آذر و گروه سوم تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه امسال برای عضویت فرصت دارند.
محمدی ادامه داد: عضویت در سامانه نیز به این معنی است که مودی باید پایانه فروشگاهی استاندارد، حافظه مالیاتی استاندارد، شرکت معتمد مورد نظر و شماره حساب استاندارد خود را در کار پوشه وارد کند و در این صورت است که عضویت مودی تکمیل میشود.
عدم ثبت نام در سامانه، مشمول پرداخت ۲۳ درصد از فروش به عنوان جریمه می شود
او در پایان اشاره کرد: کسانی که در تاریخ مشخص شده ثبت نام نکنند و صورتحساب الکترونیک صادر نکنند، مشمول جرایم ماده ۲۲ میشوند. به عبارت دیگر، به میزان حداقل ۲۳ درصد فروش خود مشمول پرداخت جریمه میشوند.