کد خبر 1272571
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کاخ سفید: دیپلماسی هنوز هم بهترین گزینه برای ایران است

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه درباره مسائل مختلفی از جمله تعامل واشنگتن با تهران، احتمال دیدار رؤسای جمهور آمریکا و چین و همچنین گزارش‌ها درباره رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور صحبت کرد.

به گزارش مشرق، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با حضور نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مهم روز پاسخ داد.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های ضدونقیض مبنی بر مخالفت «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین با پیشنهاد «جو بایدن» همتای آمریکایی خود برای دیدار، گفت: «مقامات آمریکایی و چینی در مورد دیدار بایدن و شی مذاکره می‌کنند».

نشریه «فایننشال تایمز» پیش از این به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود در جریان گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای هفته گذشته بین رؤسای جمهور آمریکا و چین، شی ضمن نپذیرفتن پیشنهاد بایدن برای دیدار، تاکید کرده بود واشنگتن ابتدا باید لحن خصمانه علیه پکن را کنار بگذارد.

با این حال بایدن بامداد چهارشنبه در گفت‌وگوهای کوتاهی با خبرنگاران گفت این گزارش که رئیس‌جمهور چین پیشنهاد هفته قبل وی برای دیدار را رد کرده، نادرست است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره مسائل مطرح‌شده در کتاب جدیدی درخصوص تماس‌های محرمانه «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده با همتای چینی خود، توضیح داد: «گزارش تماس‌های ژنرال میلی با چین تأیید نشده و محتوای آن محدود است».

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به برخی درخواست‌ها برای برکناری میلی نیز اظهار داشت: «بایدن ژنرال میلی را به خوبی می‌شناسد و به رهبری و وفاداری او به قانون اساسی اطمینان دارد».

کتاب جدیدی در آمریکا نشان می‌دهد که مارک میلی در پی نگرانی از آغاز جنگی با چین در پی تنش‌زایی رئیس جمهور پیشین آمریکا، با همتای چینی خود تماس گرفته تا کاهش تنش انجام دهد.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره آینده تعاملات آمریکا با ایران و سرنوشت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نیز گفت: «بایدن هنوز معتقد است که راه دیپلماتیک با ایران بهترین گزینه است».

پیش از این، ‌ رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که او در پاریس با مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده مذاکرات برجام «رایزنی‌های مفیدی» کرده است.

رایزنی‌های تازه واشنگتن با مقام‌های اتحادیه اروپا و نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان در شرایطی انجام شده که به رغم خروج آمریکا از این توافق و عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات‌شان، آنها طی سال‌های اخیر همواره از ایران خواسته‌اند به صورت کامل تعهدات برجامی را انجام دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    شما کاره ای نیستید که گزینه تعریف کنید. چرا آمریکا نمیخواد این واقعیت تلخ (از منظر خودشون) رو بپذیره دیگه جهان تک قطبی با محوریت آمریکا تمام شد؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • پیروزه IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    امریکایها کم اوردند خوبه همین طور ادامه بده امپراطوری امریکا رو به زوال است وقتی قدرت داشته باشی دیگران مجبورند با احترام با شما بر خورد کنند.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      احسنت !!! ببخشید یه قرن حاکم بود از 1900 تا 2000!!! یعنی قرن دیگه هم ملتها میخوان خاک تو سر باشن و هی باج سبیل بدن به یانکی ها ؟ بسته دیگه وقتش منقضی شده ! و واقعا رو به زواله.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      آفرین دقيقأ همینطوره ، یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه، یادتون باشه!!!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    نخیر، بهترین گزینه برای ایران سیاست قطعی است و لا غیر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس