کد خبر 1299164
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
نفت نمایه

در عین حال که آن را باید نوعی دستور به دستگاه دیپلماسی آمریکا برای تلاش جهت کاهش فروش نفت ایران دانست، مهم‌ترین مخاطب آن را می‌توان پکن قلمداد کرد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: بایدن روز جمعه طی یادداشتی به وزارت خارجه آمریکا نوشته که به اندازه کافی عرضه نفت وجود دارد تا دیگر کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند. طبق این گزارش، کاخ سفید ملزم است هر ۶ ماه یک بار تأیید کند که عرضه کافی نفت در جهان به منظور حفظ تحریم‌های نفتی که از ۲۰۱۲ اِعمال شده، وجود دارد.

 در عین حال که آن را باید نوعی دستور به دستگاه دیپلماسی آمریکا برای تلاش جهت کاهش فروش نفت ایران دانست، مهم‌ترین مخاطب آن را می‌توان پکن قلمداد کرد. زیرا این توصیه در آستانه نشست مجازی بایدن و شی‌جینپینگ در هفته جاری بیان می‌شود و می‌توان آن را پیامی به چین برای همکاری با آمریکا در افزایش فشارها علیه ایران محسوب نمود.

 پیش‌تر سه اندیشکده «شورای آتلانتیک»، «اوراسیا گروپ» و «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در گزارش‌هایی خواستار افزایش فشارها به چین برای کاهش خریدش از ایران شده بودند. طبق گزارش‌ رسانه‌های غربی چین اکنون حدوداً روزانه پانصد هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند.

 این اقدام با دو هدف صورت می‌گیرد که اولاً به ایران گفته شود زمان به نفع آمریکاست و با تأخیر در مذاکرات، فشارهای اقتصادی افزایش خواهد یافت و آمریکا می‌تواند امتیازات بیشتری دریافت کند. ثانیاً تبعات عدم پذیرش خواسته‌های آمریکا در احیای برجام به ایران هشدار داده شود. بدین ترتیب که در صورت فروپاشی برجام، وضعیت خرید نفت از گذشته بدتر خواهد شد.

 در اینکه پکن تحت فشار آمریکا، فروش نفت از ایران را کاهش دهد، تردید وجود دارد. به‌ویژه در شرایطی که آمریکا برای افزایش تقابل با چین حتی به متحدان سنتی‌اش در اتحادیه اروپا نیز پشت کرده است. ولی اینکه کاخ سفید سعی کند با ارائه مشوق‌هایی در زمینه توافق‌های تجاری یا کاهش تنش‌های دیپلماتیک، همراهی پکن را جلب کند، نکته‌ای است که باید در آن بیشتر تأمل کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 3
    ایران نباید صرفا تماشاگر باشه. باید تهدید کننده هم باشه. در مذاکرات به طرف غربی باید گوشزد بشه که تنش با ایران صرفا در سطح اقتصادی باقی نمیمونه و در صورت فشار بر ایران و عدم توافق طرف غربی باید پی تنش نظامی با ایران رو در خلیج فارس و جاهای دیگه به تن بماله. به عبارتی یا حقمون رو میدن یا مگیریم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 5
    به راحتی نفس ایران را تنگ می کنند اما حاکمان حیا ندارند
  • میشناسیم IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 0
    چین اگر عاقلانه عمل کنه نباید زیرفشار یانکی‌ها بره و تن به خواسته این جنایتکاران بده. وإلی فشارهای بیشتر در زمینه تقابل آمریکا با خودِ چین درآینده گریبان خودشان خواهد گرفت. ‌.. ‌‌ ‌
  • منم IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 1
    بایدن زیاد زور نزن کار دست خودت میدی
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • مهدی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    ایران باید چین رو قانع کنه که نفت رو از ایران بخره امریکا اخرین حربه اش عرضه نفت به ارزان ترین قیمت ممکن بود ترامپ باهمه خریتش این حربه مرگبار رو علیه ما اجرا کرد تنها کاری که ایران میکنه الان پتروشیمی میفروشه و صادرات غیرنفتی سرپاست وگرنه اگه میخواست با نفت روزگار برسونه فاتحه اش مثل ونزوئلا خونده میشد خدا عاقبت ما رو بخیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس