دیدار

رئیس‌جمهور ترکیه به همتای آلمانی خود گفت که ترکیه ظرفیت تحمل بار مهاجرت جدید را ندارد و خواستار حمایت آلمان و اتحادیه اروپا از کشورهای همسایه افغانستان که پذیرای مهاجران این کشور هستند، شد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی امروز (سه‌شنبه) خود با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» همتای آلمانی خود گفت که ترکیه ظرفیت تحمل بار مهاجرت جدید را ندارد.

بر اساس بیانیه مدیریت ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه، مسائل منطقه‌ای به ویژه روابط ترکیه و آلمان، افغانستان و مهاجرت در این گفت‌وگو مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش روزنامه «حریت» ترکیه، اردوغان با اشاره به اینکه برخی از کشورهای اروپایی این مسئله را فقط به امنیت مرزها کاهش داده‌اند، تاکید کرد که ترکیه ظرفیت رسیدگی به بار مهاجرت جدید را ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه و آلمان به عنوان متحدان ناتو در جریان روند خروج از افغانستان همبستگی و هماهنگی «تحسین‌برانگیزی» از خود نشان دادند، گفت که در دوره بحرانی که افغانستان در حال گذراندن آن است باید همین درک را حفظ کرد.

اردوغان در خصوص موضوع ارائه کمک‌های بشردوستانه لازم به افغانستان توسط سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های کمک‌رسان هم گفت که هیچ کسی نمی‌خواهد تجربه‌ای مشابه موج مهاجران سوری در سال ۲۰۱۵ را تجربه کند و آلمان و اتحادیه اروپا باید از کشورهای همسایه که بار مهاجرت افغان‌ها را از این طریق به دوش می‌کشند، حمایت کنند.

اردوغان پیش‌تر در تماس تلفنی با «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «با تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت جدیدی در منطقه به وجود آمده و تعامل با طالبان باید در زمان تحویل کمک‌های بشردوستانه ادامه یابد. در غیر این صورت فشار مهاجرت، که قبلاً به سطوح بالا رسیده، حتی بیشتر افزایش می‌یابد».

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم در واکنش به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد که آنکارا دیگر توان پذیرش پناهجو از افغانستان را ندارد.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد در صورتیکه مهاجرت از افغانستان به یک بحران تبدیل شود، کشورهای اروپایی و منطقه متحمل آسیب خواهند شد.

طبق گزارش رویترز، ترکیه در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری است که بزرگترین جمعیت پناهجویان جهان محسوب می‌شود و همچنین ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان را نیز پذیرش کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    6 20
    کشور منفعت طلب
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 2
      دقیقا" کشور منفعت طلب و متقلب !
  • علی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    6 11
    پول باشه ترکیه مهاجران قاره آفریقا و مکزیک هم اسکان میده ،همانطور با پولهای قطر عربستان و امارات داعش را ساپورت مالی کرد
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    7 11
    اما می‌تواند در کشور های دیگر دخالت کند و گند بزند.
    • حسام IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      6 7
      ترکیه در هر کجا دخالت کرده بعد مدتی صلح پایدار برقرار شده و مهمتر از اون ترکیه همیشه به نفع مسلمونا رفتار میکنه چه زمان عثمانیش چه الانش... برعکی برخی کشورهای مدعیرهبری جهان اسلام که در حقیقت عامل اسلام انگلیسی هستند
    • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 7
      ترکیه به نفع مسلمانان است از ترانزیت تروریسم تا قاچاق سوخت و کشتار و ویرانی عراق و سوریه پیداست ،صلح گروههای تروریستی با حکومت و مردم کشورهای مورد تعدی شده خوب شعاری است
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 6
      بله ترکیه زمان خلافت خونریز وحشی عثمانی سربازان خونخوار ینی چری رو تربیت کرده بود هزاران بار وحشی تر جنایتکار تر از تروریست های داعش امروزی بودند در واقع ترکیه و عثمانی ها پدرخوانده داعش هستند ترانزیت دواعش با دقت فراوان از ترکیه انجام می‌شد، ترکیه باعث شعله ور شدن جنگ در سوریه شد ترکیه بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در منطقه است، ترکیه سالها پیش اسرائیل را به رسمیت پذیرفت ترکیه عضو ارتش ناتوی غربی یا همان ارتش صلیبی است باید منافع غربی ها و صلیبیون و صهیونیست ها را در منطقه تامین کند !
  • ای کاش ما هم IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    5 4
    دوستان عزیز ! باورکنین کار درست رو همون ترکیه داره می کنه. امیدوارم ما هم در مرزها باید دیوار بکشیم و جلوی اینهمه مهاجر جنایتکار قاتل قاچاقچی بزه کار معتاد و مواد فروش و موبایل قاپ زن رو بگیرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم . مشهد ما رو نابود کردند رفت! میاد از محله های فقیر نشین زن ایرانی میگیره تا رابط مواد پیدا کنه. یکی تو رو خدا برای مشهد کاری کنه!!! اصلا مسئولین ما انگار خودشون رو به خواب زدن. تو رو خدا بیاین یه گزارش از جرایم اینها از مشهد تهیه کنید !!!! کی میشه مسئولین ما هم بدون هیچ مماشات بگن ما هم بار اضافی جنایات تازه نمی خواهیم !!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 5
      سلام.یعنی نژاد ایرانی گراها(!) (نه ایرانی ها مسلمان و خدا دوست و ایمان دار). خیلی درست هستن؟! کی الان داره بیشترین ضربه چه از طریق نفوذی ها چه از قتل ها دسته جمعی به مامیزنه! جزء کومله،دمکرات، نژادگرها شرق و غرب کشور(تروریست ها ) منافقین و سلطنت طلب ها و .. کی که مردم ما رو داره به انواع اقسام فسادها میبره؟! . وقتی میخواید انتقاد کنید،درست حرف بزنید! بگید،خلافکارهاشون رو دیپورت کنید.(زیاد نگران نباشید،یک روز نوبت شما هم میشه که اواره بشید .. بدتر از این حرف ها رو بشنوید.. چوب خدا صدا نداره ) در ضمن عزیز کمتر فیلم هندی بازی کنه! ترکیه نونش و سودش در بدبخت کردن کشورهای دیگه است! درست مثل اربابش که همیشه میزنه کشورهای دیگه رو نابود میکنه و ثروتشون و نسلشون رو نابود میکنه و نخبگان رو میدزد و .. میبره کشور خودش. فکر کردی اگر امریکا و ترکیه و .. باقی خلافکارها،جنگ نکن! باقی خواهند ماند؟! .. نو نگاه لیبرال(یا همون ثروتمند و قدرتمند ..) اینکه اونا با نابود کردن و به وجود اوردن جوی خون! و نسل کشی اون کاخ و .. رو میسازن.! شما اگر دل سوزی و اگر راست میگی،برو جلو ویروس تمام امریکایی و غربی کرونا رو بگیره،که داره نسل به نسل انسان رو میکشه ... چون ارزو انسان بی خدا و کافر و مشرک و منافق، جزء نابودی بشر نیست! همه میدون این ویروس رو کی ساخته! منتها خودش رو به اون راه میزن..!
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 3
      بله من هم با شما هم رای و موافقم دوست و هم میهن گرامی ، با وجود اینکه از رجب آقا ترکیه خوشم نمیاد و مخالف سیاست های صهیونیستی اردوغان هستم ولی بابت دیوار کشی مرزی فقط به منافع ملی ترکیه توجه و برنامه ریزی کرده ! ترکیه پناهنده فقیر و بیسواد و غیر متخصص نمی‌خواهد فقط دنبال جذب سرمایه داران جذب متخصص ها هست اجازه نمی‌دهد هر کسی بدون حساب و کتاب وارد کشورش بشه کار کارگر ترکیه ای رو تصاحب کنه و هزاران مشکل امنیتی دیگر برای ترکیه تولید کند .. مسئولین ایران هم باید همین گونه به منافع ملی ایران نگاه کنند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ..
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 6
    سلام.به به بازم،جمع نژادگراها و قوم گراها و تفکرات پوسیده و احمقانه جمع شده! .. لازم به ذکر من یه پیشنهاد دارم! خیلی ساده است! الان بیشتر جمیعت مهاجر ترکیه سوری هستن! پاشون از سوریه بکشن بیرون! تروریست کمتر بفرسته اونجا(سوریه).. مردمشون هم قشنگ بر میکردن سوریه و اونا هم راحت میشن.! اما نمی تونه،چون ارباب نمیزاره..! کلی اب و دون بهش داده و بزکش کرده برای چنین روزهای که ارباب نیست! که نوکری ارباب کنه ..!
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      5 0
      من که متوجه نشدم چی نوشتی چی گفتی ؟ خودت این متن رو بخون ببین متوجه میشی چی نوشتی ؟
    • سعید RO ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 0
      خخخخخخ..مردمممممم از خنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس