سازمان ملل

همزمان با عملیات نجات جان پناهجویان از سوی ترکیه، رئیس دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد با توجه به وضعیت افغانستان گفت که جامعه بین‌المللی باید با ترکیه، ایران و پاکستان همکاری کند.

به گزارش مشرق،   در حالیکه ترکیه اعلام کرده که دستکم ۱۷۶ پناهجو را که توسط گارد ساحلی یونان به حریم آبی ترکیه رانده شده بودند، نجات داده است، یک مقام ارشد سازمان ملل ضمن تقدیر از ترکیه در زمینه امور پناهجویان خواستار کمکهای جهانی به ایران و پاکستان برای کمک به روند اسکان پناهجویان شد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» گارد ساحلی ترکیه ۷۹ پناهجو را در سواحل جنوب غربی استان موگلا نجات داد. ۵۹ پناهجو نیز در سواحل استان ازمیر در غرب ترکیه، ۳۵ نفر در «بالیکسیر» و سه نفر دیگر در استان «آیدین» نجات یافتند. پس از بررسی‌های معمول، این  پناهجویان به دفاتر مهاجرت استانی فرستاده شدند.

ترکیه بارها اقدام غیرقانونی یونان در بیرون راندن  پناهجویان را محکوم کرده و گفته است که با به خطر انداختن جان مهاجران آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزشهای بشردوستانه و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

ترکیه یک نقطه انتقال مهم برای پناهجویانی است که می خواهند برای شروع زندگی جدید وارد اروپا شوند، به ویژه کسانی که از جنگ  می‌گریزند.   گفته می‌شود که ترکیه که بیش از هر کشوری در جهان میزبان پناهنده است و اینک ۴ میلیون پناهجو در این کشور هستند.

رئیس دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد نیز از سیاست‌های ترکیه که به مهاجران و پناهندگان امکان دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های اجتماعی را می‌دهد، قدردانی کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «فیلیپو گراندی» رئیس دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت که ترکیه محل اقامت تقریبا ۴ میلیون پناهنده از جمله ۳.۷ میلیون سوری است، در حالی که اکثریت بقیه را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

گراندی پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، «سلیمان صویلو» وزیر کشور و «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه  گفت که ترکیه کشوری است که در سالهای اخیر میزبان بیشترین تعداد پناهندگان بوده است.

وی گفت که جامعه بین‌المللی و سازمان‌ها باید کمک‌های لازم را به موقع به ترکیه تحویل دهند.

گراندی در مورد وضعیت سوریه گفت راه حل سیاسی در این کشور به معنای شرایطی است که به پناهندگان اجازه می دهد به خانه‌های خود بازگردند.

وی گفت تلاش ها برای برقراری صلح در سوریه ادامه خواهد داشت و موسسات بشردوستانه تا زمانی که همه شرایط لازم برای بازگشت پناهندگان به خانه‌های خود فراهم نشود، به مردم آسیب دیده کمک خواهند کرد.

وی گفت که از مجموع ۳.۵ میلیون آواره در افغانستان نیز ۵۰۰ هزار نفر به دلیل درگیری‌ها در این کشور آواره شده اند و برخی از آنها بی سرپناه هستند با نزدیک شدن به فصل زمستان به کمک‌های بشردوستانه بیشتری  نیاز خواهند داشت.

وی گفت که ما به عنوان نهادهای بشردوستانه مذاکرات خود را با طالبان برای دسترسی به کمک‌ها در مناطق خاص ادامه می دهیم.

گراندی با تأکید بر اینکه برخی از آوارگان در افغانستان ممکن است از کشورهای دیگر درخواست پناهندگی کنند، در این مورد گفت که جامعه بین‌المللی باید به ویژه کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان کمک کند.

وی گفت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که روز دوشنبه برگزار می‌شود، خواستار ارائه کمک به افغانستان خواهد شد.

مردم افغانستان در ۵۰ سال گذشته با حملات اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ و نیروهای آمریکایی در ۲۰۰۱ متحمل آسیب‌های قابل توجهی شده اند. طالبان پس از به دست گرفتن کنترل کابل در ۱۵ اوت، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد را مجبور به ترک کشور کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • BE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    اگه سازمان ملل واقعا می خواد با ایران همکاری کنه جدی هست....اول..از همه برای لغو تحریم ها به ایران کمک کنه چون مردم ایران تحت فشار هستن همه جوره از لحاظ سلامتی و اقتصادی....دوم..در داخل خاک افغانستان با هماهنگی طالبان شهرک های ایجاد کنه..نیروی های امنیتی یونیفل سازمان ملل که حافظ صلح هست رو هم اطراف داخلش قرار بده....راه عملی علمیش این هست....نه اینکه به ایران بندازه...میلیون ها افغانی رو 43سال....بعد آمدن طالبان سر حکومت.. باز چند میلیون دیگه بخواد بفرسته مهاجر افغانی...بعد بگه ما هم با ماشبن میام بازدید میکنیم چند بسته دارو... یه..مقدار هم پول قسطی براتون واریز می کنیم..صبر کنید بقیش میاد...کی....عمو 43سال شد....مگه ایران انبار مهاجر هست.......واسه دیر پرداخت شدن پول حق نمایندگی ایران در سازمان ملل....چه جنجال ها که نکرد سازمان ملل...آی لغو می کنیم حق رای گیری شما رو فعلان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس