انگلیس: درباره ثبات افغانستان با ایران اشتراک منافع داریم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که در نخستین تماس تلفنی با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود درباره منافع مشترک در افغانستان تبادل نظر کرده است.

به گزارش مشرق، «دومینیک راب» روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: امروز اولین گفت‌وگوی تلفنی را با وزیر امور خارجه جدید ایران داشتم و درباره منافع مشترک‌مان در افغانستان با ثبات گفت‌وگو کردیم.

آمریکا و متحدانش ۳۱ اوت گذشته با خروج نیروهای خود از افغانستان به ۲۰ سال اشغال‌گری در این کشور پایان دادند. انگلیس در تلاش است تا برخی از اتباع این کشور را که در افغانستان جا مانده‌اند از طریق کشورهای همسایه خارج کند. سفارت انگلیس در تهران به شهروندان انگلیسی که از افغانستان گریخته‌اند توصیه کرده که با بخش کنسولی سفارت تماس بگیرند.

 وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از پیام خود به گفت‌وگو درباره سایر مسائل روابط دوجانبه میان ایران و انگلیس پرداخت. او بدون اشاره به بدعهدی کشورش و سایر طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی اضافه کرد که از طرف ایرانی خواسته تا به مذاکرات وین در خصوص احیای برجام بازگردد.

پیشتر اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه با اشاره به این تماس تلفنی اعلام کرد که حسین امیر عبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابراز تاسف از آثار سیاست‌های نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی در قبال  افغانستان، تحقق امنیت و ثبات در این کشور را در گرو استقرار دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام، اقبال به گفت وگو و عدم خشونت، توجه به مردم و نیز مقابله عملی با تروریسم دانست.

وزیر امور خارجه با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از حدود ٤ میلیون اتباع افغانستانی در خلال بیش از  ۴ دهه گذشته، بر ضرورت ایفای مسئولیت مشترک بین المللی پایدار در مواجهه با موج‌های جدید پناهجویان و نیز مقابله با عرضه مواد مخدر تاکید کرد.

امیر عبداللهیان همچنین بر آمادگی ایران برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد.

وی در پاسخ به همتای انگلیسی بر انتظار جمهوری اسلامی ایران در لغو تمامی تحریم‌های غیر قانونی تاکید کرد و گفت: دولت سیزدهم به رغم آنکه در ابتدای کار در حال مشورت های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است، تصریح کرده که به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند، اقبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    شما غلط کردین، ما با ان گلیس هیچ منافع مشترکی نداریم!!
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    با تظاهر به دوستی و محبت و توجه، میخواد سر ایران را کلاه بگذاره. چطور انگل لیس یهو مهربون شده؟!!!!! ؟؟!!!!! ؟؟!!!!! ؟؟!!!!
    • US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      آقا این اسم "انگل لیس" عجب درسته. عین جنسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس