پوتین: آمریکا در افغانستان فاجعه به جا گذاشت/ به تجزیه افغانستان علاقه نداریم - کراپ‌شده

رئیس‌جمهور روسیه ضمن فاجعه توصیف کردن وضعیت افغانستان در پی حضور ۲۰ ساله آمریکا و سپس خروج از آن، گفت کشورش علاقه‌ای به تجزیه افغانستان ندارد، زیرا دیگر طرفی نیست که مسکو با آن صحبت کند.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (جمعه) وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور را «فاجعه» توصیف کرد و افزود دموکراسی را نمی‌توان با زور تحمیل کرد.

پوتین که در کنفرانس مجمع اقتصادی شرق سخن می‌گفت، افزود اگر مردم به دموکراسی احتیاج داشته باشند، به شکل طبیعی به آن‌ها می‌رسد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن، از جمله پنج عضو دائمی، باید مسئول نظم در جهان باشند.

وی با این حال، اظهار داشت که سیاست کشورهایی که استانداردهایی را از خارج اعمال می‌کنند هنوز در سایر نقاط جهان ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین که قبلاً گفته بود حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان فقط منجر به «فجایع» شده است، استدلال کرد که روسیه علاقه‌ای به تجزیه این کشور جنوب آسیا ندارد، زیرا دیگر طرفی نیست که مسکو با آن صحبت کند.

وی در ادامه گفت بسیاری از گروه‌های افراطی که در حال حاضر در افغانستان فعالیت می‌کنند، تهدیدی برای همسایگان و متحدان روسیه هستند.

رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت: گروه طالبان یکدست نیست، اگرچه بیشتر از قبایل پشتون تشکیل شده، نمایندگان بسیاری از گروه‌های دیگر، از جمله داعش در افغانستان حضور دارند. بسیاری از مردم از جمله افراد تندرو از زندان آزاد شدند.

وی افزود: هرچه زودتر طالبان به خانواده به اصطلاح مردم متمدن ملحق شوند، ارتباط، نفوذ و پرسشگری راحت‌تر خواهد بود.

پوتین سپس از قدرت‌های جهانی خواست در تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن نیروهای سیاسی در افغانستان، تلاش‌ها را متحد کنند.

امروز همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، گفت مسکو به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان را پس از این مرحله بررسی خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 0
    اقای پوتین رتب خورده منع رتب نمی کند.شما زودتر از انها فاجعه افریده بودید.
  • نه غرب گدا نه شرق گدا IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 0
    شما هم کم بلا نبودید . البته حالا هم در حمایت ایران یکی به نعل میزنی یکی به میخ . رژیم حقوقی دریای خزر چه شد ؟ چه حمایت مثبتی از ایران کردی؟ حدود 500 میگ به صدام دادی تا ایران را نابود کند . تو هم رفیق نبودی
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    شروع فاجعه توسط روس ها انجام شد. روس ها جکومت آنرا با کودتا سرنگون کردند و بعد از مقاومت مردم به افغانستان لشکر کشی کردند صدها هزار افغانی را کشتند و میلیون نفر را اوراه کردند و ویرانه ای تحویل افغانستان دادند که زمینه برای رشد و پیروژی طالبان فراهم شد. امریکا 20 سال قبل به طالبان حمله کرد و حکومت آنها را سرنکون رد. در این مدتها هراران میلیارد در کارهای عمرانی و آموزشی و بهداشتی افغانستان هرینه کرد. اگرچه جادها، مدارس، دانشگاهها، کشاورزی و بیمارستان و پروژه های زیادی اجرا شد که زندگی مردم را متحول کرد ولی فساد بی سابقه مسئولین آن کشور و قبیله گرایی باعث ترک امریکا از افغانستان و ضربه بزرگ به آن شد
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    1 0
    چه کسی سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن، از جمله پنج عضو دائمی، رو مسئول و مدیر کل همه کاره جهان کرده ؟ ( یهود بین المللی ) حاکم بر غرب پیروزمندان جنگ جهانی دوم ! شیاطین جهانی ! مرگ بر آمریکا و مرگ بر صهیونیزم جهانی
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 0
    اقوام پشتون در هر لباسی باشند قومگرا قبیله پرست و تمامیت خواه هستند، هیچگاه دیگر اقوام افغانستان را به رسمیت نپذیرفتند و اجازه مشارکت در قدرت و حکومت نداده و نخواهند داد در چنین شرایطی تنها راه و تنها گزینه برای افغانستان همان تجزیه خواهد بود ... متاسفانه !
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    قیافش شبیه خوکچه س خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس