شوک بزرگ فرار از زندان رژیم صهیونیستی/ پیام فرار ۶ اسیر فلسطینی

فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی شوک بزرگی را به مقامات سیاسی این رژیم و نیز فرماندهان نظامی و امنیتی آن وارد ساخت.

به گزارش مشرق، اخیراً خبری در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی منتشر شد که محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در شوکی عمیق فرو برد. «۶ اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی فرار کردند». انتشار تیتر خبری مذکور کافی بود تا مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی و امنیتی آن دچار بهت و حیرت فزاینده شوند.

فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی در حالی اتفاق افتاد که تدابیر امنیتی سخت گیرانه ای در این زندان علیه فلسطینیان در نظر گرفته شده بود. ۶ اسیر فلسطینی از طریق حفر تونل توانستند از بند صهیونیست‌ها بگریزند. در میان اسرایی که موفق به فرار شده‌اند، نام «زکریا زبیدی» فرمانده سابق «کتائب شهدا الاقصی» از اردوگاه «جنین» دیده می‌شود. علاوه بر الزبیدی، مناضل یعقوب، محمد قاسم عارضه، یعقوب محمود قدری، ایهم فؤاد و محمود عبد الله دیگر اسرایی هستند که موفق به فرار از زندان رژیم صهیونیستی شده‌اند. ۵ اسیر فلسطینی مذکور به جنبش جهاد اسلامی گرایش دارند.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های زندان جلبوع

سایت امنیتی رژیم صهیونیستی موسوم به «والا» در خصوص این عملیات می‌نویسد که این عملیات از چندین ماه پیش تصمیم‌گیری و اجرا شده بود و اسرا در زمان موعود از طریق شکافی که زیر دستشویی موجود در اتاق خودشان حفر کرده بودند، موفق به خروج از زندان شدند، تونلی که در نهایت آنها را پشت دیوار زندان می‌رساند.

سایت مذکور در ادامه به استحکام بالای زندان جلبوع اشاره می‌کند که به‌علت همین استحکام آن را گاوصندوق می‌نامیدند. بر اساس این گزارش زندان مذکور در نزدیکی شهر بیسان در شمال فلسطین اشغالی قرار دارد و به‌زبان عبری نام «کسیفت» بر آن گذاشته شده است که به‌معنی گاوصندوق آهنی و کوچک رمزدار است. این نام‌گذاری برای نشان دادن میزان بالای تدابیر امنیتی و پیچیدگی ساخت این زندان است.

رژیم صهیونیستی این زندان را در جریان انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۱۴ افتتاح کرده آن را بر اساس تقسیم‌بندی‌های امنیتی خود به خطرناک‌ترین اسرای فلسطینی اختصاص داد. تمامی افراد محبوس شده در این زندان از رهبران مقاومت فلسطین و مجریان عملیات‌های شهادت‌طلبانه هستند که حکم‌های سنگین حبس دریافت کرده‌اند.

اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی ساخت این زندان را به یک شرکت ایرلندی متخصص در این زمینه سپرد تا زندانی بسیار محکم احداث شود. بر اساس اعلام منابع آگاه، این زندان متفاوت از سایر زندان‌های اسرائیل است و میزان بتون آرمه به‌کار گرفته شده در سطح این زندان دو برابر حجم معمول در سایر زندان‌های اسرائیل است، علاوه بر این‌که زیر این طبقه بتنی نیز یک طبقه فولادی از موادی قرار دارد که در تولید مخزن مستحکم (تانک) مرکاوا از آن استفاده می‌شود.

زندان جلبوع همچنین مجهز به سیستم نظارت ۲۴ ساعته و سگ‌های پلیس و حسگرهای قوی و سامانه‌های نظارتی و دوربین‌های مدرن است و نیروهای امنیتی زندان به‌صورت روزانه اقدام به بازرسی از زندان و اتاق‌های اسرا و تمامی لوازم آنها می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد، علاوه بر اینکه آمارگیری از زندانیان صبح‌ها و شب‌ها انجام می‌شود.

نگاهی به تصاویر زندان جلبوع نشان می‌دهد که این زندان بیشتر شبیه یک قلعه است؛ قلعه‌ای که از بتن و فولاد ساخته شده است. در عین حال، برج‌های بلند دیدبانی نیز در طول ۲۴ ساعت محوطه داخلی و بیرونی زندان را تحت نظر دارند.

افزون بر این، صهیونیست‌ها در خارج از زندان جلبوع نیز تدابیر امنیتی ویژه ای را اتخاذ کرده‌اند تا بدین ترتیب اسرای فلسطینی راهی برای فرار از زندان نداشته باشند. علاوه بر نصب دوربین‌های مدار بسته گران قیمت، یکی دیگر از تدابیر صهیونیست‌ها برای جلوگیری از فرار اسرای فلسطینی ایجاد دیوار حائل میان محدوده زندان با مناطق دیگر است.

واکنش‌ها

فرار اسرای فلسطینی واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. در همین ارتباط، جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که عملیات فرار اسرا از زندان، یک عملیات قهرمانانه است که ضربه‌ای بزرگ به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی و سیلی محکمی به ارتش و ساختار سیاسی رژیم اشغالگر صهیونیستی است. این جنبش اعلام کرد که همزمان شدن این عملیات قهرمانانه با ضربه محکمی که دشمن صهیونیستی در مرز غزه دریافت کرد، شکست و ناتوانی این رژیم را بیش از پیش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، فوزی برهوم سخنگوی حماس نیز تاکید کرد که فرار ۶ نفر از اسرا علیرغم تمامی موانع امنیتی، اقدامی شجاعانه و قهرمانه است. این پیروزی چالشی حقیقی را در برابر نهادهای امنیتی صهیونیستی قرار داد که خود را شکست‌ناپذیر می‌دانستند. وی تاکید کرد که این پیروزی ثابت کرد که دشمن صهیونیستی علیرغم تمامی امکاناتی که در اختیار دارد، هرگز پیروز نخواهد شد. سخنگوی حماس بیان کرد که این عملیات قهرمانانه ثابت کرد که مبارزه ملت فلسطین برای آزادی حتی در داخل زندان هم ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.

صهیونیست‌ها پس از فرار اسرای فلسطینی اقدامات زیادی را جهت یافتن آنها انجام دادند که هیچیک به نتیجه نرسید. از جمله اینکه آنها ۲۰۰ نقطه ایست و بازرسی در نقاط مختلف اراضی اشغالی ایجاد کردند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی همچنین پس از فرار اسرای فلسطینی، دیگر اسرای زندان جلبوع را به مکانی دیگر منتقل کرد.

شوک بزرگ فرار از زندان رژیم صهیونیستی/ پیام فرار ۶ اسیر فلسطینی

فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی بیش از هر چیزی ضعف آشکار امنیتی این رژیم را نشان داد. خود صهیونیست‌ها نیز اذعان کردند که اسرای فلسطینی از طریق حفر تونل موفق به فرار از زندان جلبوع شده‌اند. این بدان معناست که اسرای فلسطینی مدت زمان زیادی را صرف حفر تونل کرده‌اند تا بتوانند به بیرون از زندان دسترسی داشته باشند. گفته می‌شود که آنها عملیات حفر تونل را از ۴ ماه پیش کلید زدند. با این حال، در طول تمام این مدت، مسئولان رژیم صهیونیستی نتوانستند به عملیات حفر تونل پی ببرند.

علیرغم اینکه اسرای فلسطینی مدت زیادی را مشغول حفر تونل در زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی بودند، اما مقامات امنیتی و اطلاعاتی نتوانستند به عملیات حفر تونل پی ببرند عدم اطلاع و آگاهی مسئولان و مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از حفر تونل در زندان جلبوع خود به تنهایی گواه بر یک شکست بزرگ امنیتی و اطلاعاتی برای این رژیم است.

شوک بزرگ فرار از زندان رژیم صهیونیستی/ پیام فرار ۶ اسیر فلسطینی

علیرغم تمامی تدابیر ذکر شده ۶ اسیر فلسطینی در نهایت موفق شدند با حفر تونل از زندان فرار کنند. بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی از این حادثه به عنوان یک رسوایی بزرگ برای رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند.

به عنوان نمونه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی نوشت: «بسیاری از مؤسسات امنیتی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کنند که این یک شکست تاریخی برای اسرائیل و هم سطح با شکست ارتش آن در جنگ سال ۱۹۷۳ است. موفقیت این عملیات منجر به تحریک گروه‌های مسلح فعال در نوار غزه برای اجرای عملیات نظامی علیه تل آویو خواهد شد».

عطوان در ادامه مطلب خود آورده است: «از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی تأکید کردند که ناکامی‌های عملیاتی و اطلاعاتی منجر به موفقیت چشمگیر در عملیات فرار اسرای فلسطینی از زندان شد و شکست تل آویو کاملاً آشکار شده است. منابع صهیونیستی خود اذعان دارند که فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان‌های آنها ناکارآمدی سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی تل آویو را بیش از پیش به نمایش گذاشت. این یک رسوایی بزرگ برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود».

فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی اعتبار امنیتی و اطلاعاتی این رژیم را به طور کامل زیر سوال برد بر اساس آنچه که گفته شد، فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان رژیم صهیونیستی اعتبار امنیتی و اطلاعاتی این رژیم را به طور کامل زیر سوال برد. نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که این اتفاق درست چندی پس از انصراف ایالات متحده آمریکا از خرید سامانه موشکی گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی رخ داد.

بنابراین، فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی دومین ضربه امنیتی به این رژیم پس از انصراف آمریکایی‌ها از خریداری سامانه گنبد آهنین بود. بسیاری از رسانه‌های خارجی، پی بردن آمریکایی‌ها به ضعف‌ها و شکاف‌های مفرط سامانه موشکی گنبد آهنین را عامل اصلی تجدید نظر واشنگتن در تصمیم خود برای خریداری این سامانه، اعلام کردند. به هر حال، آنچه که در حال حاضر واضح به نظر می‌رسد این است که صهیونیست‌ها مدتهاست که ضربات امنیتی و اطلاعاتی را یکی پس از دیگری متحمل می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    خدا کنه گیر نیفتن. یعنی الان کجان. خیلی مثل فیلمه
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    3 0
    واقعا در حد معجزه است
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 10
    هر وقت از خوشحالي فرار 6 هموطن فلسطيني بيرون آمديد يك فكري به حال تلفات بالاي 600 نفر كرونايي كشور هاي ديگر مثل ايران هم بكنيد.
    • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 2
      قبل از اون باید یک فکری به حال مغز زنگ زده تو باید کرد.
  • كريم IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    واقعا حيرت آور است. بايد نام اين پديده، جزء يكي از عجايب دنيا ثبت و ضبط بشود. اين موضوع نشاندهنده عمق ناتواني رژيم صهيونيستي را به نمايش گذاشت.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    وقتی خدا بخواهد راه باز میشود، ظلم و زور زدوده میشود و پیروزی نزدیک تر خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس