کد خبر 1268619
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
ابراز نگرانی ناتو از رشد پرشتاب قدرت هسته‌ای چین

دبیرکل ناتو با افزایش نگرانی از آنچه «رشد بدون محدودیت» قدرت چین در حوزه تسلیحات هسته‌ای خواند، بر ضرورت پیوستن چین به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتد پرس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز دوشنبه در سخنرانی خود در هفدهمین اجلاس سالانه ناتو در حوزه کنترل تسلیحات، خلع‌سلاح [هسته‌ای] و عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی خواستار افزایش فشارها بر چین برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای شد.

دبیرکل ناتو در خصوص توسعه سلاح‌های هسته‌ای چین مدعی شد: «زرادخانه  هسته‌ای چین به سرعت در حال رشد است؛ با کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر و سامانه‌های پیچیده‌تر برای شلیک. علاوه بر این، چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوی موشکی است که می‌تواند قابلیت‌های هسته‌ای این کشور را به میزان چشمگیری افزایش دهد.»

وی ادامه داد: «همه این اتفاقات بدون هیچ محدودیت یا مانعی در حال رخ دادن است و هیچ شفافیتی وجود ندارد.»

استولتنبرگ تأکید کرد: «ما نیاز داریم که در آینده کشورهای بیشتری، به‌ویژه چین، در مذاکرات کنترل تسلیحات شرکت کنند. چین به عنوان یک قدرت جهانی،  مسئولیتی جهانی در زمینه کنترل تسلیحات دارد. در این صورت، پکن نیز از مزایای کاهش تعداد [کلاهک‌های هسته‌ای]، افزایش شفافیت و افزایش پیش‌بینی پذیری بهره‌مند خواهد شد. این‌ موارد اساس ثبات بین‌المللی هستند.»

دبیرکل ناتو در حالی از افزایش قدرت هسته‌ای چین ابراز نگرانی کرده و خواستار محدودیت آن شده است که بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته از سوی بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا، کشورهای عضو ناتو مجموعاً بیش از ۶۰۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند، در حالی که این رقم برای چین ۳۵۰ کلاهک است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 0
    ناتو و آمریکا غلط کردند با اذنابشون خود آمریکای بیشرف ۹۷ نیروگاه اتمی داره و ۸۰۰ ماهواره بعد واسه بقیه سوسه میاد
  • US ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    چین باید بیشتر ازمجوع ناتو بمب اتم بسازه تاقدرتش را ابرقدرتهای دیگر کاملا درک کنند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    ما هم باید برای بقای خود باید بمب اتمی داشته باشیم وگرنه چند سال دیگر خواهیم دید که عربستان و امارات هم بمب اتم دارد و آنوقت دیگر دیر خواهد شد البته داشتن بمب به منزله استفاده برای کشتار غیرنظامیان نیست بلکه قدرت بازدارنده میباشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس