کد خبر 1267886
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

تاسیس شرکت برای رسمیت بخشیدن به شراکت افراد و قانونی شدن فعالیت‌های تجاری آنها است. اهمیت این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که افراد بخواهند کسب‌وکار خود را توسعه دهند. استفاده از وام‌های بانکی و انواع تسهیلات دولتی و نیز حضور در مزایدات و مناقصات منوط به ثبت قانونی شرکت است. با ثبت شرکت، شخصیت حقیقی شما به شخصیت حقوقی تبدیل می‌شود و اعتبار قانونی پیدا می‌کنید. همچنین بستن قراردادهای بزرگ و حضور در پروژه‌های مهم تنها با طی کردن این روند امکان‌پذیر خواهد شد. در این مقاله، به مرور نکته‌هایی اساسی می‌پردازیم که پیش از ثبت شرکت باید آنها را بدانید.
۷ نکته حیاتی پیش از ثبت شرکت

مزایای ثبت شرکت در ایران چیست؟

ثبت قانونی شرکت به فعالیت‌های اقتصادی اعتبار می‌بخشد. مشتریان شما تنها زمانی می‌توانند به شما اعتماد کنند و با خیال راحت با شما همکاری نمایند که از رسمی بودن فعالیت‌هایتان اطمینان داشته باشند. از سوی دیگر، برای داشتن شراکت موفق با دیگران نیازمند رسمیت قانونی آن هستید. نحوه تقسیم سود و شیوه پرداخت زیان‌های احتمالی از جمله مواردی هستند که در اساسنامه و صورت‌جلسات شرکت مشخص می‌شوند و می‌توان در صورت بروز اختلاف به آنها رجوع کرد. به این نکته نیز باید اشاره کرد که سرمایه‌گذاران به کمپانی‌ها بیشتر از افراد اعتماد دارند. همچنین داشتن شناسه ملی و کد اقتصادی برای عقد قراردادهای بزرگ الزامی است.

تاسیس قانونی شرکت چه معایبی دارد؟

یکی از مهم‌ترین معایبی که برای ثبت شرکت‌های تجاری برمی‌شمارند، الزام پرداخت مالیات است. البته سازمان امور مالیاتی کشور مبلغ آن را بر اساس سود سالیانه کمپانی محاسبه می‌کند و اگر مجموعۀ شما درآمد زیادی نداشته باشد، میزان مالیات شما نیز اندک خواهد بود. مالیات در ایران بر اساس اطلاعات مندرج در دفاتر تجاری محاسبه می‌شود. بنابراین، پر کردن دقیق این دفاتر و ارائه به‌موقع آنها ضروری است. حتی در شرایطی که مجموعه‌ای فعالیتی نداشته باشد نیز باید هر ساله دفاتر سفید و خالی خود را تحویل دهد. در واقع، پلمب دفاتر تجاری طبق قانون الزامی است و شرکت‌ها باید فعالیت یا عدم فعالیت خود را به صورت رسمی اعلام نمایند.

چند نوع شرکت تجاری در ایران وجود دارد؟

در قانون تجارت ایران هفت نوع شرکت تجاری تعریف شده است: سهامی (خاص و عام)، با مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، و تعاونی. انتخاب نوع شرکت به زمینه فعالیت شما و برنامه کاری آینده‌تان بستگی دارد. شما طبق قانون می‌توانید هر یک از این کمپانی‌ها را هر کجای کشور که مایلید تاسیس نمایید. بر اساس تازه‌ترین آمارها، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص بیشترین متقاضی را در سال‌های اخیر داشته‌اند. دلیل اصلی این اقبال نیز به شرایط آسان‌تر ثبت آنها برمی‌گردد. دو شریک با مجموع صد هزار تومان سرمایه می‌توانند شرکتی با مسئولیت محدود تاسیس نمایند. در صورتی که ثبت دیگر انواع شرکت‌ها به سرمایه اولیه و تعداد اعضای بیشتری نیاز دارد.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت چه مواردی هستند؟

در قوانین کشور برای راه‌اندازی شرکت‌های گوناگون مدارک مستقلی در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که برخی مدارک برای تاسیس انواع کمپانی‌ها یکسان هستند، اما شیوه تنظیم رسمی آنها با یکدیگر متفاوت است. همچنین آماده کردن این مدارک به دانش حقوقی و تجربه نیاز دارد و وجود نقص در پرونده شما موجب بازگشت آن می‌شود. در سال‌های اخیر، با فراهم شدن امکان ثبت آنلاین شرکت دیگر ضرورتی برای مراجعه حضوری متقاضیان وجود ندارد و تمام مدارک را می‌توان به صورت اینترنتی تکمیل کرد و ارسال نمود. مدارک شناسایی شرکا، اظهارنامه، اساس‌نامه، صورت‌جلسه مجمع عمومی و هیئت‌مدیره، مجوز فعالیت و گواهی تامین سرمایه مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت در ایران هستند.

نحوه ثبت شرکت در ایران به چه ترتیب است؟

مسیر ثبت شرکت در ایران دارای پیچیدگی‌هایی است که بی‌توجهی به آنها ممکن است طی کردن آن را طولانی و دشوار کند. با دنبال کردن گام به گام مراحل تاسیس شرکت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. گفتنی است که این مراحل برای تمامی افراد در سراسر کشور یکسان است. نام‌گذاری کمپانی، تعیین موضوع فعالیت، تکمیل مدارک، پرداخت هزینه‌ها و ارسال آنها در پاکت مخصوص پستی به اداره ثبت شرکت‌ها ترتیب انجام امور هستند. باید یادآور شد که تنظیم اساس‌نامه و صورت‌جلسات معمولاً پرزحمت‌ترین مرحله کار هستند. ثبت نهایی شرکت نیز با درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به پایان می‌رسد.

ثبت قانونی شرکت چقدر هزینه دارد؟

بیشتر هزینه‌های ثبت کمپانی در ایران به حساب اداره‌های دولتی واریز می‌شوند. پاکت مخصوص پست، هزینه ابطال تمبر سرمایه و چاپ آگهی در روزنامه رسمی نیز تعرفه‌های مشخصی در سراسر کشور دارند. کمترین هزینه ثبت شرکت با در نظر گرفتن حداقل اعضا و حداقل سرمایه طبق برآورد موسسه آسان‌ثبت در سال جاری عبارت است از:

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۰ در تهران: ۲.۴۰۰.۰۰۰ تومان (هجده میلیون ریال)

مجموع هزینه‌های تاسیس شرکت با مسئولیت محدود در دیگر نقاط ایران در سال جاری: ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال)

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۰ در تهران: ۲.۰۵۰.۰۰۰ تومان (هجده میلیون ریال)

مجموع هزینه‌های تاسیس شرکت سهامی خاص در دیگر نقاط کشور در سال چهارصد: ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال)

تاسیس شرکت چقدر زمان می‌برد؟

ثبت شرکت در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. مراحل تاسیس قانونی کمپانی‌های تجاری باید به ترتیب طی شوند. تمامی مدارک پس از تکمیل و بازبینی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شوند. کارشناسان این اداره به بررسی دقیق آنها می‌پردازند و اگر اشکالی مشاهده کنند، مدارک را برای اصلاح بازمی‌گردانند. این فرایند پس از تایید بازرسان این اداره و صدور گواهی آگهی شرکت به انجام می‌رسد. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این مسیر قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت ندارد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس