کد خبر 1267732
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵
سبک زندگی نمایه افسردگی نمایه

طبق تحقیقات جدید، افسردگی و بیماری ام اس با هم مرتبط هستند و وجود همزمان این دو، احتمال مرگ را تا پنج برابر بیشتر از کسانی است که هیچ کدام از این شرایط را ندارند افزایش می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، دکتر «رافائل پالادینو»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره می‌گوید: «هنوز به طور کامل درک نشده است که چرا این ترکیب اینقدر کُشنده است، اما عوامل متعددی ممکن است نقش داشته باشند. به عنوان مثال افسردگی با التهاب و سایر تغییرات مغزی همراه است که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «افراد مبتلا به اختلالات روانی ممکن است عوامل خطرساز قلبی عروقی خود را مدیریت نکنند و افسردگی با رفتارهای ضعیف‌تری برای سلامت مانند رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی کم مرتبط است که می‌تواند بر بیماری ام اس و سایر جنبه‌های سلامتی تأثیر منفی بگذارد.»

بیماری ام اس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن علیه سیستم عصبی مرکزی، که از مغز، نخاع و اعصاب بینایی تشکیل شده است، فعالیت می‌کند. علائم از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است شامل بی حسی، خستگی، مشکلات مثانه، مشکلات راه رفتن و مشکلات تفکر و حافظه باشد. به گفته پالادینو، تقریباً ۲۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس نیز از افسردگی رنج می‌برند.

در این مطالعه، محققان پرونده‌های پزشکی نزدیک به ۸۵۰۰۰ فرد مبتلا به ام اس و فاقد این بیماری را بررسی کردند. آنها افراد مبتلا به بیماری عروقی یا فوت شده را در یک دوره ۱۰ ساله ردیابی کردند. در آغاز مطالعه، ۲۱ درصد از افراد مبتلا به ام اس و ۹ درصد از افرادی که بدون ام اس بودند افسرده بودند.

افراد مبتلا به ام اس و افسردگی در ۱۰ سال بعد، در مقایسه با افرادی که این مشکلات را نداشتند، بیش از پنج برابر در معرض مرگ به هر دلیلی بودند.

همچنان نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که دارای هر دو بیماری هستند نیز بیش از سه برابر افرادی که هیچ کدام از این شرایط را ندارند، به بیماری عروقی مبتلا می‌شوند.

داشتن سابقه ام اس یا افسردگی نیز بر خطر مرگ در ۱۰ سال بعد تأثیر گذاشته بود. این مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به ام اس بدون افسردگی هستند تقریباً چهار برابر بیشتر از افرادی که هیچ کدام از این بیماری‌ها را ندارند جان خود را از دست می‌دهند و افراد مبتلا به افسردگی بدون ام اس تقریباً دو برابر بیشتر در معرض مرگ هستند.

به گفته محققان، «هنوز زود است که بگوییم آیا درمان افسردگی در افراد مبتلا به ام اس به بهبود فاکتورهای پرخطر عروقی مانند التهاب در مغز و کاهش احتمال مرگ کمک می‌کند یا نه.»

به گفته پالادینو: «آگاهی از علائم افسردگی در بیماری ام اس و حمایت خانواده در این زمینه بسیار مهم است.»

علائم شایع افسردگی ممکن است شامل احساس غم و اندوه، اشک ریختن؛ تحریک پذیری؛ از دست دادن علاقه به فعالیت‌های عادی؛ اختلال خواب؛ خستگی؛ تغییر در اشتها؛ احساس گناه؛ مشکل در فکر کردن و دائم به فکر مرگ بودن باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    طبق تحقیقات جدید ام اس و افسردگی با هم در ارتباط اند !! خخخخخ خب هر آدمی بفهمه ام اس داره ، افسرده میشه دیگه اینکه احتیاج به تحقیقات نداشت هههه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس