نگرانی شبه نظامیان قسد از تکرار تجربه افغانستان و خروج آمریکا؛ آمادگی برای گفت‌وگو با دمشق/ اختصاصی

در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و ترس از خروج احتمالی واشنگتن از سوریه، شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا برای گفت‌وگو با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند.

به گزارش مشرق، طرف‌های سیاسی و نظامی وابسته به آنچه که «شورای سوریه دموکراتیک» خوانده می شود و مورد حمایت آمریکا در شرق رودخانه فرات در سوریه هستند، از تکرار سرنوشت مشابه متحدان آمریکا در افغانستان بعد از خروج از این کشور که به مدت بیش از ۲۰ سال تحت سیطره آمریکا بود، برای خود نگران هستند.

نگرانی از خروج آمریکا از سوریه

منابعی محلی در شرق فرات در اظهاراتی که باید جدی گرفته شود، به خبرگزاری تسنیم گفتند که بین فرماندهان و عناصر موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، شاخه نظامی «شورای سوریه دموکراتیک» (مسد) درباره تکرار سرنوشت مشابه متحدان آمریکا در افغانستان نگرانی‌هایی وجود دارد.

در همین ارتباط، به منظور روشن شدن حقیقت مسئله، به سراغ «ریاض درار»، رئیس شورای مذکور رفته و به صورت تلفنی با او مصاحبه‌ای انجام شد. لازم به ذکر است که این شورا مورد حمایت آمریکا و ارتش این کشور است.

درار با تأیید این مسئله گفت که نیروهای سیاسی و نظامی در منطقه نگرانی‌های واقعی و رو به رشدی در این ارتباط دارند به ویژه بعد از آنکه ارتش آمریکا از افغانستان عقب نشینی کرد.

این مسئول سوریه‌ای گفت: «شورای سوریه دموکراتیک و بازوی نظامی آن، معروف به نیروهای دموکراتیک سوریه امیدوارند که به دولت سوریه در دمشق به توافقی از طریق گفت‌وگوی مفید و جدی برسند.»

ادعای شبه نظامیان: هیچ پیش شرطی نداریم/ آمریکا مانع گفت‌وگوهای ما نمی‌شود

ریاض درار ادامه داد: «آن‌ها در هر دور جدید از گفت‌وگوها با دولت سوریه شروطی اعلام نمی‌کنند بلکه به برخی از اصولی که در مشارکت حقیقی با دمشق و اینکه دولت سوریه قدرت را به تنهایی قبضه نکند، پایبند هستند. علاوه بر این، خواهان اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که خواهان دستیابی به راه حل سیاسی در کشور است.»

رئیس شورای سوریه دموکراتیک ضمن دعوت از دمشق برای گفت‌وگوی واقعی گفت: «این شورا و نیروهای دموکراتیک سوریه آماده گفت‌وگو با دولت سوریه بر اساس قواعد نتیجه‌بخش هستند و مخالف گفت‌وگو صرفاً برای گفت‌وگو هستند.»

وی ادامه داد: ‌«آن‌ها از زمان آغاز دیدارها با دولت سوریه در سال ۲۰۱۸ کمیته‌هایی به منظور بررسی همه مواردی که نیاز به بررسی عمیق دارد، تشکیل داده‌اند.»

درار افزود: «تکرار گفت‌وگوها با دمشق در گرو موافقت و پاسخ دولت سوریه است و آن‌ها در این راستا آماده گفت‌وگو در هر زمانی هستند، زیرا خواهان  راه حل سوری -سوری هستند که بر اساس گفت‌وگوی سیاسی و نه نیروی نظامی مبتنی باشد».

رئیس شورای موسوم به شورای سوریه دموکراتیک مدعی شد که آمریکا مانع گفت‌وگوها بین دمشق و نیروهای دموکراتیک سوریه نیست؛ حال آنکه تحولات و اتفاق در میدان خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

دولت سوریه می‌گوید نیروهای دموکراتیک سوریه مزدور آمریکایی‌ها هستند و از آن‌ها در هر دور از گفت‌وگوها دستور می‌گیرند؛ گفت‌وگوها و مذاکراتی که واشنگتن تلاش می‌کند آن را به رغم اینکه به توافق‌هایی در مسائل گذشته رسیده، به شکست بکشاند.

عواقب خروج آمریکا از سوریه از زبان متحد واشنگتن

درار در مورد نتایج و پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان در سوریه نیز گفت که این مسئله، در صورتی که یکی از نیروهای حامی برخی از این گروه‌ها در سوریه خارج شود، احتمال دارد به «نتایج وحشتناکی» منجر شود.

رئیس شورای سوریه دموکراتیک در پایان گفت:‌ «نیروهای دموکراتیک سوریه از نیت واشنگتن در ارتباط با خروج یا عدم خروج از سوریه اطلاعی ندارند و هیچ کس نمی تواند در خصوص اینکه قسد از خروج آمریکایی‌ها نگران است، مبالغه کند؛ چرا که آمریکایی‌ها یک روزی از سوریه خارج خواهند شد ولی شورا و نیروهای دموکراتیک سوریه از واشنگتن و مسکو به عنوان نیروهای تضمین کننده، قبل از خروج از سوریه توافق و تفاهمی می‌خواهند تا در راه حل سیاسی مشارکت کنند؛ چرا که بدون آن، اوضاع سوریه بدتر خواهد شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    42 2
    تا جایی که تونستن غارت کردن و کشتنو و خیانت کردن حالا که میبینن اوضاع خیطه حرف از راه حل سیاسی میزنن و خواهان مشارکت در قدرتن
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 1
    بدون پیش شرط با دولت سوریه مذاکره کنید و اشغالگران ترک و امریکایی را بیرون کنید.آزادی ادلب و عفرین کار یک هفته است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس