آمریکا

به گفته مقام‌های آمریکایی، نیروهای این کشور در یک انفجار کنترل شده آخرین پایگاه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در افغانستان واقع در نزدیکی فرودگاه کابل را منهدم کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز جمعه به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد نیروهای ایالات متحده در یک انفجار کنترل شده آخرین پایگاه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان موسوم به «عقاب» واقع در نزدیکی فرودگاه کابل را منهدم کردند.

به نوشته «اسپوتنیک»، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این کار به منظور جلوگیری از استفاده طالبان از تجهیزات و داده‌های به جا مانده در پایگاه انجام شده و انفجار برنامه‌ریزی شده هیچ ارتباطی با حملات روز پنجشنبه اطراف فرودگاه کابل ندارد.

روز جمعه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌اش را متعهد کرد که با شرکای بین‌المللی مشارکت کند تا مشخص شود چه گام‌های بعدی در خصوص تحولات در افغانستان باید برداشته شود.

طبق این گزارش، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن به همراه شرکایش در حال بررسی احتمال به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت قانونی در این کشور آسیای مرکزی است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در پی آغاز این روند، طالبان موفق شدند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل توسط گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و بخش نظامی فرودگاه کابل که تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده و تهدید مواجه است.

روز پنجشنبه در پی دو انفجار انتحاری اطراف فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفت، ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها نفر دیگه کشته شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس