ویژه ها

اقدامات منطقه ای سپاه قدس هم امنیت را برای مردم ایران و مردم منطقه به ارمغان آورد و هم زمینه بسیار مناسبی برای تبادلات تجاری و اقتصادی فراهم کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** امین زاده: «نیروهای نظامی» دیپلماسی منطقه ای ایران را به قهقرا برده اند

«محسن امین‌زاده» معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«بعد از دولت اصلاحاتعملا دیپلماسی منطقه‌ای از وزارت خارجه خارج شده و این وضع تاکنون نیز تداوم داشته است...نقش دولت و وزارت امور خارجه در دیپلماسی منطقه‌ای از سال ۱۳۸۴ به حداقل رسید و عملا این بخش اساسی از دیپلماسی ایران در حوزه‌های نظامی و امنیتی در دولت احمدی‌نژاد به قهقرا رفت و در دولت روحانی هم به جایگاه طبیعی و کلیدی خود در وزارت خارجه بازنگشت»

امین زاده در ادامه گفت:«نیروهای نظامی با توجه به هویت رزمندگی و آمادگی ذاتی برای مقابله دایمی با دشمن، در جایگاه نظامی خود صلاحیت و خلاقیت و شجاعت کنش دیپلماسی حرفه‌ای خردمندانه را نداشته و ندارند... عملا سال‌هاست که وزارت خارجه از دیپلماسی بحران‌های منطقه‌ای حذف شده است و نهادهایی هم که دیپلماسی منطقه‌ای را در دست دارند، صلاحیت و موقعیت مدیریت خلاقانه، شجاعانه و خردمندانه دیپلماسی را ندارد».

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد:«متاسفانه برای من هنوز روشن نیست که در دولت جدید آیا ایران به دنبال دیپلماسی خردمندانه، قدرتمندانه و شجاعانه است یا همچنان سیاست خارجی ایران گرفتار منازعات بخش‌های مختلف کشور باقی خواهد ماند. اکنون وزیر خارجه شخصیتی است که سابقه فعالیت در سپاه قدس داشته و سال‌هاست که لباس نظامی را کنار گذاشته و دیپلماسی را تجربه کرده است».

امین زاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«در همه جهان وظیفه نهادهای اطلاعاتی و نظامی ارایه اطلاعات روزآمد و کلیدی به وزارت امور خارجه برای ایفای نقش راهبردی دیپلماسی است. نقشی که در دیپلماسی منطقه‌ای از سال ۱۳۸۴ به کلی به هم ریخته و عملا این ماموریت‌های اصلی از کار وزارت امور خارجه تقریبا به‌طور کامل حذف شده و به نهادهای دیگری سپرده شده است».

سردرگرمی اصلاح طلبان و بحران «بی‌بزرگ‌تری»/ رجایی: وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می‌شدند

امین زاده پیش از این مدعی شده بود که «اقدامات سپاه در منطقه فاقد دیپلماسی است». وی در اظهارنظری دیگر گفته بود «نظامی ها نباید در سیاست منطقه ای ایران دخالت کنند».

دولت اصلاحات- در زمان حضور امین زاده در کسوت معاون وزیر خارجه- به واسطه برخی قول و قرارهای پنهان، به آمریکا در مقابله با طالبان کمک کرد اما به جای تشکر و دست‌خوش، اتهام عضویت در محور شرارت را دریافت کرد.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر اسبق ایران در افغانستان چندی پیش گفته بود:«در دولت اصلاحات وزارت خارجه در ظاهر در دست کمال خرازی بود اما عملاً در دست محسن امین‌زاده بود یعنی وزیر سایه امین‌زاده بود...امین‌زاده به‌دنبال این بود که از فرصت سیاست خارجی و مسأله طالبان و درگیری افغانستان، ایران را در مسیر نرمالیزاسیون (به‌تعبیر آمریکایی‌ها!) جلو ببرد، به همین خاطر بود که ایشان به ظرفیت‌های نهضتی ما کاملاً بی‌توجه بود و اصلاً اعتقادی نداشت، چه در پاکستان، چه در افغانستان و چه در هر جای دیگری».

چندی پیش  «سید حمید حسینی» عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته بود:«نقش سردار سلیمانی در زمینه بسترسازی و توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بسیار بی بدیل بوده است...قطعا نقش  شهید سلیمانی در اخراج داعش از عراق بر کسی پوشیده نیست و این اقدام بزرگترین عامل برای بازگرداندن ثبات اقتصاد به عراق بوده  است و بر این اساس عراق نیز به یک بازار بسیار بزرگ برای کالاهای ایران تبدیل شده است».

حسینی در ادامه گفت: «ایران و عراق در ۱۶ نقطه تماس مرزی دارند و این مرزها از بالاترین نقطه سردشت با مرز مشترک، گمرک و بازارچه مرزی آغاز می شود و تا پایین ترین نقاط مرزی یعنی شلمچه ادامه دارد... فراهم سازی این زیر ساخت ها، فکر کردن و رایزنی با دولت  عراق  برای بازگشایی این مرزها و همچنین رایزنی با پلیس ایران و مرزبانی ایران برای گشایش این مرزها؛ نگاه بلند مدت سیستماتیک لازم داشته است...فراهم سازی زیرساخت های مرزی و گشایش نقاط مختلف مرزی بین ایران و عراق نیازمند یک فکر و نگاه بلند مدت بود که نقش اصلی در ایجاد این ارتباطات و زیرساخت ها را سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت».

اقدامات منطقه ای سپاه قدس هم امنیت را برای مردم ایران و مردم منطقه به ارمغان آورد و هم زمینه بسیار مناسبی برای تبادلات تجاری و اقتصادی فراهم کرد.

** رجایی: وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می شدند

«غلامعلی رجایی» فعال اصلاح طلب که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی و همچنین مشاور «محمدعلی نجفی» در شهرداری تهران بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«از دست دادن چهره‌های شاخصی چون آقایان زنگنه و ظریف به منزله خسارت برای کشور است، چراکه این افراد کارآمدی خود را اثبات کرده بودند و قطعا تصمیم در جایگزینی این افراد در جهت تبدیل به احسن کردن نیز نبوده است. برخی از این افراد منتخب در کابینه ممکن است موفق شوند و برخی دیگر با توجه به نداشتن مدیریت کلان ممکن است نتوانند به توفیقات لازم دست یابند. اما باید به خاطر داشت که در مسابقات هیچ‌گاه اسب‌های برنده تعویض نمی‌شوند و این رویکرد که حتی یک نفر از دولت قبلی در این کابینه دیده نمی‌شود یک خطای آشکار است».

رجایی در ادامه گفت:«برخی از اصولگرایان از همین حالا پشیمان هستند و حضور برخی وزرا در کابینه سبب گلایه و اعتراض خود افرادی شده است که زمانی در ستاد فعالیت داشتند. اوضاع به این شکل نخواهد ماند و به تدریج با روشن شدن علائم ناکارآمدی بعضی از وزرا صدای مجلس و حامیان بلند می‌شود».

سردرگرمی اصلاح طلبان و بحران «بی‌بزرگ‌تری»/ رجایی: وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می‌شدند

جریان اصلاح طلب همچنان مشغول تقدیس و قهرمان سازی از «ژنرال های خودخوانده» است. بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی و عضو ارشد ستاد انتخاباتی «میرحسین موسوی» در سال ۸۸، از سال ۵۹  تا ۱۴۰۰ به استثنای ۸ سال، یا وزیر بوده و یا معاون وزیر.

زنگنه همان وزیری است که خسارت بیش از ۱۴ میلیارد دلاری کرسنت را به کشور تحمیل کرد. حذف کارت سوخت در دوره وزارت زنگنه با حساب ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان به کشور خسارت زد. علاوه بر این جریمه قرارداد صادرات گاز به ترکیه و همچنین بدهی و جریمه قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در دوره وزارت زنگنه در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار به کشور خسارت زد.

همچنین لغو قرارداد خط لوله صلح از هند و پاکستان در دوره وزارت زنگنه سالیانه ۸ میلیارد دلار خسارت وارد کرد که در مجموع در دولت تدبیر و امید این خسارت بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

خسارت ۷ میلیارد دلاری عدم پیگیری و اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به کویت- علیرغم درخواست کویت- و قرارداد خسارت بار توتال و تبعات زیان بار مخالفت زنگنه با ساخت پالایشگاه و تاکید بر عدم خودکفایی در تولید بنزین و موارد متعدد دیگر را نیز باید به فهرست بلند بالای خسارت های وزارت زنگنه به کشور اضافه کرد.

آیا با این حساب شخصی همچون زنگنه شایستگی حضور در دولت رئیسی را داشت؟!

ظریف نیز در حوزه دیپلماسی منطقه ای، ارتباط با شرق، نوع رابطه با غرب، دیپلماسی اقتصادی، عزت پاسپورت ایرانی و شأن پاسپورت دیپلماتیک ایران و...به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نداد.

روزنامه شرق در مطلبی با اعتراف به کارنامه غیرقابل دفاع ظریف در وزارت خارجه در مطلبی به قلم یک دیپلمات سابق نوشته بود: «ظریف...سازمان و ساختار وزارت خارجه را در ‌نهایت بی‌توجهی، بدون هرگونه مطالعه اولیه و با وجود مخالفت اکثر قریب‌به‌اتفاق کارشناسان و مدیران و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به هم ریخت. اقدامی پرهزینه، بی‌نتیجه که متعاقبا به آن اعتراف و درصدد اصلاح آن برآمد. در عرض چند سال چهار بار دست به تعویض «معاون اداری- مالی» زد که در سازمان وزارت خارجه به دلیل اهمیت این پست در حفظ ساختارها از آن به‌عنوان «معاون ثابت اداری- مالی» یاد شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود: «کار کارشناسی را با این استدلال «که من خودم از همه کارشناس‌ترم» در صندوقچه گذاشت که نتیجه محتوم آن بی‌انگیزه‌شدن بدنه کارآمد و مجیزگویی اقلیت بی‌هنر و بی‌سواد کارشناسان بود که تیر خلاص آن نیز در جلسه بررسی تغییر ساختار معادل‌سازی سازمان عریض و تخصصی تحت امر خود با بیست‌وچند نفر دانشجو بود... روابط دوجانبه با کشورها و به‌خصوص همسایگان را آگاهانه‌ یا به دلیل سابقه طولانی کار در عرصه «روابط بین‌الملل» تعطیل کرد و به تعبیر مخالفانش سیاست خارجی کشور را به زلف برجام گره زد...و از  «دو ابراولویت اقتصادی و همسایگان»  سخن گفت که در عرصه عمل به اندازه سر سوزنی اجرائی نشد ».

** سردرگرمی اصلاح طلبان و بحران «بی‌بزرگ‌تری»

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «جریان اعتدال و بحران بی‌بزرگ‌تری» نوشت:«به گفته ناظران سیاسی، اکبر هاشمی رفسنجانی گذشته از شخصیت حقیقی خود، یک شخصیت حقوقی و سیاسی داشت که در عرصه سیاست کشور به ویژه برای جریان اصلاحات، از چپ سنتی تا راست مدرن، نقش‌آفرین بود و در بزنگاه‌های حساس آنها را دور هم جمع کرد. حلقه گمشده‌ای که شاید اگر در روزهای انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشت، اصلاحات علیرغم همه شرایط موجود، میدان را ترک نمی‌کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«البته دور از ذهن نیست که چهره‌های اصلاح‌طلب در میان همه شخصیت‌های شاخص جبهه خود کسی را هم‌سطح هاشمی رفسنجانی ندانند و با این استدلال انتخاب این جایگزین را به فرداها بیندازند، اما این سردرگمی در شرایط کنونی دو جریان اصلاحات و اعتدال، بیش از همه به ضرر چه کسی خواهد بود؟ سرانجام علی لاریجانی به واسطه مشی سیاسی خاص خود که به اعتقاد کارشناسان به هاشمی رفسنجانی قرابت دارد بر مسند او خواهد نشست، یا حسن روحانی به واسطه دو دوره ریاست‌جمهوری و اینکه هنوز در میان برخی سیاسیون نفوذ دارد جای خالی پدر معنوی اعتدالیون را پر خواهد کرد؟».

سردرگرمی اصلاح طلبان و بحران «بی‌بزرگ‌تری»/ رجایی: وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می‌شدند

جریان اصلاح طلب همچنان در شوک شکست بزرگ انتخاباتی است. در انتخابات ریاست جمهوری 1400 علیرغم فراخوان گسترده اشخاصی همچون خاتمی، کروبی، تاجزاده و بهزاد نبوی و با وجود تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاحات(موسوم به ناسا) در نهایت نامزد اصلی این جریان تنها حدود 2 میلیون و چهارصدهزار رای کسب کرد.

علاوه بر این جریان اصلاح طلب در انتخابات شورای شهر تهران نیز با نتیجه 21 بر هیچ شکست خورد. این در حالی بود که خاتمی برای «لیست جمهور»- تابلوی جدید لیست امید- فراخوان داد و به مردم توصیه کرد که «زیر میز» بزنند.

اما در نهایت مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند و جریان اصلاح طلب را از دولت و شورای شهر و شهرداری تهران اخراج کردند.

طیف اصلاح طلب در اسفند 98 نیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی شکست سنگینی را متحمل شد.

جریان اصلاح طلب در سالهای اخیر در سه انتخابات شکست خورد. در حقیقت این طیف به کارنامه خود باخت. کارنامه ای غیرقابل دفاع که مصداق بارز ناکارآمدی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    35 5
    مغز اینها آنچنان زنگ زده و فسیل شده ست که با هیچ روغن و ضد زنگی هم به حرکت و تفکر در نمی آد. اونی هنوز به ظریف و زنگنه اعتقاد داره بایست بعنوان نمونه فسیل های زنده در موزه نگهداری کنن
    • NL ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      15 2
      لطفا به اینها نگید اصلاح طلب.اصلاح واژه شریفی است اینها شیطان طلب هستند و پادوی شیطان بزرگ.منظورشون از دیپلوماسی خردمندانه یعنی هرچی آمریکا و غرب بگه بگیم چشم!
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      13 0
      ظاهراً افرادی همچون امین زاده که روزگاری سمتی در وزارت امورخارجه را غصب کرده بودند و در آرزوی رسیدن به جایگاه وزارت می سوخته اند، اینک که مطمئن شده اند که کسی از ایشان برای تصدی آن مقام دعوت نخواهد کرد، ناامیدانه برای خویش موقعیت خیالی تعریف کرده اند و در باره آن وزارتخانه نظریه می دهند!
    • حجت MD ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      11 1
      اگر منظور از دیپلماسی ذلت باشد اقای امین زاده درست گفتند
    • حجت MD ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      5 1
      اگر هیچکدام از وزرای روحانی عوض نمی شدند باید این دو عوض می شدند که الحمدلله همه و همه عوض شدند
    • حجت MD ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      8 1
      اگر حرف امثال امین زاده انجام می شد باید شاهد حضور داعش در تهران بودیم انوقت امین زاده چکار می کرد تو کدام سوراخ موش پنهان می شد
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      ////////
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    28 3
    رجایی: وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می‌شدند آره حق با توئه نباید تعویض می شدند بلکه باید مجازات و محاکمه می شدند
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      18 1
      خود من و خانوادم یکی از دلایل اصلی که به جناب رئیسی رأی دادیم این بوده که قیافهٔ امثال زنگنه و ظریف رو دیگه نبینیم!!!!
  • غلیپور IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    22 2
    جای تاسف است که در حکومت اسلامی آنهم به زعامت سیدهای بزرگوار خائنان و خیانت کاران به حکومت و کشور اظهار نظر کنند.
    • ترابیان IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      16 1
      لعنت بر جدو آباد هرچه وطن فروش که ۸ سال کشور را به اندازه ۱۰۰ سال عقب راندند
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    12 1
    میدونید چیه ؟؟؟ همین الان داشتم میخوندم چین چطوری ظرف ۲۵ سال از یک کشور ضعیف به ابرقدرت اقتصادی تبدیل شد کل متنو خوندم و دلیل جالبی هم داشت ، ولی اگه از من این سوالو بپرسم جوابم اینه : چین بر خلاف ایران ، آمریکا دوستان رو اخراج و عاشقان آمریکا رو خفه کرد و در نتیجه موفف شد تو چین نمیگن دنیا یعنی آمریکا تو چین دنیا یعنی ۲۱۰ کشور یعنی کل کره زمین اگه ما هم همینکارو کنیم موفقیم اگه نه ۱۰۰ سال دیگه هم عقبیم ممنون از درج پیامم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    9 1
    ظاهرا ايشان در اين مملكت زندگي نميكند و نتيجه عملكرد آقايان را نديده است!
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    11 1
    اسبهای برنده تعویض نمیشوند ولی الاغ های بازنده باید حتما تعویض شوند.
  • حامد IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    11 1
    افساد طلبان آدم های حقیر با مغز های نخودی زنگ زده. از شدت شوک وارده در انتخابات 1400 که حتی از آرای باطله هم شکست خوردند دچار توهم شده اند.
  • SE ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    12 2
    خسارت ظریف و زنگنه بر کشور بیش از حد تحمل ملت است لذا از این شوخی های خشم برانگیز نفرمائید
  • DE ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    9 2
    برای نابودی ایران و ایجاد بی ثباتی کامل در ایران وزرایی همچون ظریف و زنگنه نباید تعویض می‌شدند.
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    12 1
    بله نباید تعویض می شدند باید محاکمه می شدند
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    5 1
    طفلکی ظریف و زنگنه، گناه داشتند بموقع بایستی تعویضشان می کردند. چون کرم و پودر هم موثر نبود و دچار سوختگی می شدند.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 16
    بنویسیم ظریف بخوانیم امیر کبیر زمان سالها طول خواهد کشید یکی مثل ظریف پیدا کنیم افسوس که قدرش را ندونستیم
    • DE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      4 0
      اتفاقا ما میخواستیم بنویسیم ظریف بعد فکرش رو کردیم افراد بیسواد و بی مطالعه ای مانند تو و امثالهم قدرت خواندن واقعیات را ندارند لذا ننوشیم گذاشتیم تاریخ بنویسه برای آیندگان که چه گروهی ۳۲ سال مردم ایران را در مقابل وادادن به غرب گروگان گرفتند مخصوصا این ۸ سال اخیر و بالاخص برجامچای که ۸ سال قفل زد بر همه تلاش و کوشش و پیشرفت و تولید ۸۵ میلیون ایرانی. و بیلیاردها تومان و هزاران میلیارد دلار به کشور ضرر زد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      6 1
      حرف رایگان نزن خدا رو شکر امثال تو تو این مملکت هیچ ... نیستید
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 1
      چشم، فقط بفرمایید جواسیس اطراف ظریف کبیر رو چی بنامیم؟!!! اگه نوشتیم زنگنه اینو چی بخونیم؟!!! راستی نوشتیم روحانی این یکی دیگه کی هست؟ حتما ناصرالدین شاه!!!!!! خخخخخ آخه رفتار شاهانه شان به کمتر از شاه و امپراتور نمی خوره! خداوند ما را از خواب غفلت بیدار کنه تا امثال شیخ رو بر سرنوشت مان حاکم نکنیم. بلند بگو آمین
  • محمدایوب IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    8 1
    ظریف ورنگنه نباید تعویض میشدند؟؟ بوی گندشون عالم را برداشته
  • NL ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 1
    لطفا به اینها نگید اصلاح طلب.اصلاح واژه شریفی است اینها شیطان طلب هستند و پادوی شیطان بزرگ.منظورشون از دیپلوماسی خردمندانه یعنی هرچی آمریکا و غرب بگه بگیم چشم!
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    6 1
    زنگنه ۳۰ سال وزیر بوده به سال هم بخواهید حساب کنید وقت بازنشستگی شه / بعد قحط الرجال که نیست اگه این ها نباشند کار اداره کشور لنگ شود / مضافا اینکه خیلی عملکرد این حضرات خوب!!! بوده که دوباره مردم علاقه داشته باشند قیافهداینها رو زیارت کنند ؛))) / از اون گذشته اینها باید حالا حالاها پاسخ بی تدبیری هاشون رو بدهند مخصوصا ی زنگنه که باید بابت پرونده فساد کرسنت پاسخگو باشد
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 1
    آقای رجایی زنگنه وظایف از آن وزرایی هستند که‌ بايد محاکمه‌ بشوند اگر این‌ها قسر دربروند ظلم‌ به‌ حق مردم‌ است‌
  • شاهد IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    7 1
    واقعا این افتضاح طلب ها فازشون چیه .یا واقعا احمق هستند یا اینکه خودشونو به حماقت می زنند.
  • پیروزه IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    5 1
    به نظرم با این اشتباهاتی که اقای زنگنه انجام داد نه تنها باید عزل می شد حتی باید برچسب خاین به کشور در نظر گرفت طرف دلش خوشه مشاور های هم داشته
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 1
    اقای رفسنجانی بهزاد نبوی ومیرحسین موسوی خدماتشون به غرب در دوران جنگ ومهره چینی این حضرات برای خوشایند انگلیس از هیچ کاری فرو گذار نکردند حالا هم نوچه های انها همچون روزنامه های ارمان شرق اعتماد از رسانه های پیشرو برای خوش خدمتی به غرب از هیچ کاری فروگذار نمیکنند
  • MD ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 1
    میرزا آقان خان نوری هم حیف شد گذاشتنش کنار
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 1
    زنگنه!! چطور روش میشه بگه زنگنه نباید میرفته! فاجعه بود به معنای واقعی کلمه! توتال پاشد رفت بدون اینکه هیچ خسارتی بده!!! کلا قرار داد های دولت قبل مرامی بسته میشد!
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 1
    گوشه ای از ادبیات ادمهای مدعی ارزشگرایی : بندگان خدا شما که با هم وطن خود نمی توانید سازش کنید و توانایی همزیستی با مومنین را ندارید با چه کسانی می توانید سازش کنید ؟ این افرادی که شما به انها فحش می دهید همه اهل نماز و روزه و جهاد و شهادت هستند .شما اهل چی هستید ؟ ایا یک رکعت نماز خواندید ؟؟؟؟؟نماز صبح چند رکعت است ؟؟ ایا می دانید امام اول شما کیست و چه اخلاقی داشت ؟ از اصول و فروع دین خبر دارید ؟ از معاد و روز قیامت چی ؟ ایا عقلانیت در مکتب شما جایی دارد ؟ اگر دارد چرا حتی یک جمله عاقلانه حرف حساب نمی زنید تا جواب انرا بشنوید ؟ چرا خودتان را مدیون روز قیامت می کنید ؟ جهنم مفتی برای چی ؟ حالا گوشه ای از حرف های شما .خوب بشنوید و در انها تفکر کنید /////// مغز اینها آنچنان زنگ زده و فسیل شده ست + اینها شیطان طلب هستند+ خائنان و خیانت کاران + چین بر خلاف ایران ، آمریکا دوستان رو اخراج و عاشقان آمریکا رو خفه کرد + افساد طلبان آدم های حقیر با مغز های نخودی زنگ زده. + پادوی شیطان بزرگ +
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      تقصیر چیه وقتی دوستان خودتون ده برابر بدتر حرف میزنند
    • DE ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      بیشتر از طلحه و زبیر و ابن ملجم مرادی نماز نخواندند و شمشیر برای دفاع اسدام نزدند. با جنگ آیات و احکام به حمایت مفسدین و رانتخواران و نوکران غرب دویدن نخ نما شده اگر تو قرآن را یک بار از حفظی ما چند بار از حفظ هستیم . مسلمانی به عمل است نه به ادعا
  • شریف زاده IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 1
    آقای زنگنه که به عنوان زنرال نام برده می شد. حقا زنرال بود بابت خسارتی که در کرسنت و حذف کارت سوخت و ...... به کشور تحمیل کرد. و آقای خندان بناگوشی که با برجام بی فرجام دست کمی از زنرال نفتی به مملکت خسارت نزد. بنظرم عاقلانه ترین کار محاکمه و گرفتن حقوق پایمال شده کشور از این آقایان است.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    این افساد طلبان واقعا حرفهایی می زنکد و کارهایی می کنند که به فکر شیطان هم نمی رسند اینها مصداق آیه شریفه صم بکم عمی فهم لایرجعون هستند به قول برره ایها اینها نمهن اینا نفهمن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    تعویض ظریف و زنگنه یعنی جلوگیری از خسارت محض یعنی پر کردن سوراخ یعنی جلوگیری از نفوذ یعنی جلوگیری از برباد رفتن حیثیت و عزت بعید می دانم این دو و کلید ساز اعظم عاقبت بخیر شوند مانند ...
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    بعضی از افراد که عنوان فعالان اصلاح طلبی یدک می کشند. تو مغزشون خالیه
  • محمدایوب IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    رجایی ظریف وزنگنه نباید تعویض می شدند بیچاره فکر می‌کنه آنها پوشک بچه هستن که کثیف نشده عوض نکنن.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    حداقل نمک روی زخم نریز
  • رضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    چه. رویی دارند این غربزدهای به قول خودشان. اصلاح طلب خدار و. شکر همه چی رو شد مردم کاسه کوزهاشو ن رو ریختن بهم دمشون گداشتن رو کولشون ر فتند سالها باید. خرابکاریهاشونون رو جبران کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس