کد خبر 1266288
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: خروج آمریکا از افغانستان همچون یک ارتش شکست‌خورده و ناکام، واکنش‌های منفی داخلی و خارجی بسیاری نسبت به رویکرد میلیتاریستی و تهاجمی در سیاست خارجی آمریکا داشته است. با توجه به تجربه افغانستان به نظر می‌رسد سه نوع اقدام در سیاست خارجی آتی آمریکا، به مرور از دستور کار خارج شود.

۱- صدور دموکراسی

با وجود به اینکه هر دو حزب اصلی سعی دارند هم‌چنان بر پایبندی آمریکا به رهبری «جهان آزاد» یا کشورهای لیبرال‌دمکراتیک تأکید کنند، ولی به مرور مسئولیت ترویج «حقوق بشر و دمکراسی» را از دوش پنتاگون برداشته و به بیانیه‌های وزارت خارجه و تحریم‌های وزارت خزانه‌داری محدود خواهند کرد.

۲- دولت‌سازی

تجربه‌های ناموفق «تغییر رژیم» در عراق، افغانستان و لیبی برای آمریکا که چیزی جز هرج‌ومرج بر جای نگذاشت، سیاست‌گذاران را به سوی «تغییر رفتار» سوق داده است. البته گزینه استفاده از تهدید و حتی حمله نظامی برای تغییر رفتار بر جای خواهد بود. ولی سعی خواهد شد از آستانه سقوط دولت فراتر نرود، چنان‌چه در سوریه بقای دولت را پذیرفتند و یا مجبور به پذیرش آن شدند.

۳- همکاری نظامی چندجانبه

از یک افسر آمریکایی در افغانستان درباره همکاری با ناتو نقل شده که «آنها وانمود می‌کنند که می‌جنگند و ما وانمود می‌کنیم که به آنها گوش می‌دهیم». تجربه ناکارآمد این همکاری در مقابله با یورش طالبان، احتمال همکاری‌های نظامی آمریکا و اروپا را در موارد مشابه مانند عملیات‌های ضدتروریستی کاهش خواهد داد و این با ایده «استقلال راهبردی» که فرانسه سعی دارد پرچمدار آن باشد نیز مطابقت دارد.

 زمینه‌های خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق نشان می‌دهد کمبود منابع، چه از منظر قدرت سخت مانند نیروها و ادوات نظامی و یا منابع مالی و چه از منظر قدرت نرم مانند پشتیبانی افکار عمومی و رسانه‌ها، بر مصادیق هدف‌گذاری سیاست خارجی آمریکا مؤثر خواهد بود و کاخ سفید در آینده بیشتر بر حفاظت از متحدان کلاسیکش تمرکز خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    جالب بود و دقیق !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس