ارتش چین

مقام‌های ارشد نظامی چین از کنترل کامل منطقه همزمان با تردد ناوهای آمریکا در تنگه تایوان خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری روز یکشنبه از آماده باش کامل ارتش چین همزمان با تردد ناوهای آمریکا در منطقه رزمایش تایوان با این کشور خبر دادند.

به نوشته روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» ارتش چین کنترل کاملی بر وضعیت منطقه دارد و فعالیت های تحریک آمیز آمریکا نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. سخنگوی وزارت دفاع چین در این زمینه گفت، فرماندهی بخش شرقی ارتش چین با پایش اوضاع تردد  دو ناو آمریکایی هنگام عبور از تنگه تایوان روز جمعه ردیابی و نظارت کرد.

رسانه ها گزارش دادند که این هشتمین باری است که ایالات متحده کشتی‌های جنگی را از طریق تنگه تایوان عازم منطقه کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ایالات متحده بارهاچنین اقدامات تحریک آمیزی را انجام داده و این ثابت می‌کند که ایالات متحده بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات است و بزرگترین خطرات امنیتی را در تنگه تایوان ایجاد می‌کند. ما به شدت با این امر مخالف و محکوم می‌کنیم.

این مقام نظامی چین گفت، ایالات متحده باید از تحریکات دست بردارد و از اصل چین واحد پیروی کند. ارتش چین در تمام مدت آماده باش است تا قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی محفاظت کند.

بر اساس این گزارش، در روز تردد کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه تایوان ارتش چین چندین رزمایش نظامی را نزدیک منطقه برگزار کرد. سخنگوی فرماندهی ارتش چین در بیانیه ای اعلام کرد که فرماندهی شرق چین نیروهای خود را شامل کشتی‌های جنگی، بمب افکن و جنگنده ‌هارا  روز جمعه در دریای چین  شرقی مستقر کرد. وی گفت، این امر با هدف افزایش توانمندی‌های رزمی یروهای فرماندهی انجام شد

درهمین زمینه نیز یک هواپیمای جنگی ضد زیردریایی «وای-۸» و دو بالگرد «زی -۸» روز جمعه وارد جزیره تایوان در منطقه شناسایی پدافند هوایی جنوب غربی این جزیره شدند.

یک کارشناس نظامی چین به گلوبال تایمز گفت، همه این فعالیتها نشان می‌دهد که ارتش چین  بر تنگه‌های تایوان و همچنین سایر مناطق در آستانه چین کنترل کامل دارد. «شی هانگ»، سردبیر مجله چینی  ویژه امور دریایی گفت، چین تمرینات زیادی را برگزار کرده  و این نشان می دهد که چین به طور کامل قادر است از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت کند.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۹ به طور رسمی تحت سه اعلامیه مشترک واشنگتن با پکن، سیاست «چین واحد» را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا نیز بارها  به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند، اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس