هشدار مجدد چین به تایوان درباره عبور از هرگونه خط قرمز

یکی از مقامات پکن هشدار داد اگر تایوان گام‌هایی را در راستای استقلال رسمی بردارد، چین دست به اقدامات بسیار جدی و شدید خواهد زد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، چین بر تایوان ادعای مالکیت دارد و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند و در دو سال گذشته فشار نظامی و دیپلماتیک خود بر این جزیره را به منظور رسیدن به هدفش افزایش داده است که این امر باعث خشم تایپه و نگرانی واشنگتن شده است.

ما شیائوگوآنگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در کنفرانسی خبری گفت: چین می‌خواهد نهایت تلاش خود را برای رسیدن به اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز با تایوان انجام دهد؛ اما اگر هر یک از خطوط قرمز در رابطه با استقلال تایوان نقض شوند، اقداماتی جدی انجام خواهد داد.

وی افزود: اگر نیروهای جدایی‌طلب در تایوان به دنبال تحریک استقلال، اعمال زور یا حتی نقض هر یک از خطوط قرمز باشند، ما مجبور خواهیم شد تا اقدامات جدی و شدیدی انجام دهیم.

شورای امور داخلی تایوان اواخر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از پکن خواست تا به طور جدی در مورد کار خود در قبال تایوان تامل کنید و در مورد این وضعیت قضاوت صحیحی داشته باشد.

این شورا بار دیگر درخواست خود برای مذاکره بر مبنای برابری و مساوات را مطرح کرد و گفت، این نهاد به منظور تضمین صلح در سراسر تنگه تایوان و منطقه همچنان سیاست "عدم تحریک" را حفظ کرده است.

تایوان به یکی از عامل‌های کلیدی در روابط مخدوش شده میان چین و آمریکا تبدیل شده است؛ آمریکایی که اگرچه هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد؛ اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحاتی این جزیره محسوب می‌شود.

تایوان تاکید دارد که یک کشور مستقل است و متعهد شده تا از آزادی و دموکراسی خود دفاع کند.

چین مرتبا تایوان را به عنوان حساس‌ترین موضوع در روابطش با آمریکا توصیف می‌کند.

ما شیائوگوآنگ گفت: اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای حامی استقلال و مداخله خارجی احتمالا در ماه‌های آتی شدیدتر و جدی‌تر خواهند شد. سال آتی وضعیت تنگه تایوان پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس