کد خبر 1264419
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
در فرودگاه کابل چه می گذرد؟

تخلیه افراد از فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد این در حالی است که دو انفجار اخیر در اطراف این فرودگاه جان ده ها نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی را گرفت.

به گزارش مشرق، تلاش‌های دولت آمریکا در افغانستان برای تخلیه شهروندانش طی روزهای اخیر شتاب گرفته است و اکنون پس از یک شروع آشفته و ناپیوسته در حال ادامه است. 

به گزارش «سی ان ان»، کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت دستکم ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر با ۳۷ پرواز نظامی آمریکا و ۸ هزار و ۹۰۰ نفر نیز با پروازهای ائتلاف از افغانستان تخلیه شده اند. 

پنتاگون می گوید که کمی بیش از ۵ هزار نفر در فرودگاه کابل منتظر سوار شدن به پروازها هستند که اکنون هر ۴۵ دقیقه یکبار پرواز می‌کنند. 

علاوه بر این، ۲ مقام دفاعی آمریکا به سی ان ان گفتند که اولین سربازان آمریکایی خروج از کشور را آغاز کرده اند.

برای کمک به درک وضعیت موجود، خبرنامه «وات مترز» با سام کیلی، خبرنگار بین المللی سی ان ان، که در جریان تلاش‌های تخلیه در فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل حضور دارد، مصاحبه کرده است. 

خبرنگار: شما یکشنبه وارد افغانستان شدید؛ وقتی برای اولین بار روی زمین فرود آمدید چه تصوری داشتید؟ 

کیلی: تعداد بسیار زیادی از مردم در داخل و بیرون از فرودگاه وجود داشت و در واقع در آن روز، اگرچه ما آن زمان دقیقاً نمی‌دانستیم، اما ۷ نفر در میان ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند؛ تعدادی از آن‌ها در نزدیکی کمپ نظامی انگلیس کشته شدند.

خبرنگار: آیا می‌بینید که هواپیماها دائماً از فرودگاه کابل وارد و خارج می‌شوند؟ 

کیلی: بله. معمولا هواپیماهای ترابری سی-۱۷ را در رفت و آمد به فرودگاه می‌بینیم؛ برخی از هواپیماهای ناتو هم تردد می‌کنند؛ تعداد هواپیماهای غیر نظامی بسیار کم است. 

خبرنگار: افرادی که می‌بینید و در واقع به فرودگاه می‌رسند، خیالشان راحت شده است؟ وضعیت روحی آن‌ها چگونه است؟

کیلی: این کاملاً واضح است که تقریباً همه افراد به دلیل نیاز به خروج از کشور دارند؛ آن‌ها به این دلیل که مجبورند کشور، خانواده و دوستان خود را ترک کنند، قطعا در وضعیت بد روحی قرار دارند.

خبرنگار: آیا افرادی که با آن‌ها صحبت کرده اید ایده‌ای دارند که به کجا می‌روند یا تمرکز آن‌ها فقط بر خروج از افغانستان است؟

کیلی: در وهله اول تمرکز افراد برای خروج از افغانستان است اما آن‌ها به طور کلی، مدارک لازم را برای خروج به دلیل ارتباط خود با یکی از شرکای ائتلاف آمریکایی دارند.

اگر ویزای آمریکا دارید، پس می‌دانید که به آمریکا می‌روید؛ اگر برای هلند ویزا گرفته اید، آنجا خواهید رفت؛ بنابراین این افراد که با خارجی‌ها کار می‌کرده اند می‌دانند به کجا می‌روند.

سپس شما افرادی را می‌بینید که به نوعی روزنامه نگار یا هنرمند یا فعال هستند؛ آن‌ها اغلب ترجیح خود را برای رفتن به اروپا، کانادا و آمریکا ابراز می‌کنند.

خبرنگار: سرانجام، از زمان ورودتان، چه چیزی شما را بیشتر شگفت زده کرده است؟

کیلی: غافلگیر شدن من بسیار دشوار است؛ من ۳۰ سال است که این کار را انجام می‌دهم. 

من اولین بار درست قبل از جنگ منطقه تورا بورا به افغانستان آمدم، زمانی که القاعده بیرون رانده شد؛ و اکنون من در حال دیدن بیرون رانده شدن ائتلاف آمریکایی و جایگزینی آن‌ها با طالبان هستم. 

این دومین تخلیه بزرگ در طول تاریخ است.

اولین تخلیه از نظر بزرگی مربوط به تخلیه اتباع هندی از کویت در زمان حمله رژیم صدام به کویت بود؛ اعداد نجومی هستند.

این در حالی است که طی حملات اخیر داعش به اطراف فرودگاه کابل بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    2 0
    الفرار ... عموسام !
  • محمدایوب IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 0
    این سله درپیتی ها که همنوعانشان را جلوی دسته عزاداری ها سر می بریدند. وامصیبتا سر میدادند. و با زدن هشتک خشتک پاره میکردند. الان کدام گوری هستند. کور شدند. یا آن بی شرف های فمنیست. آیا زنان افغان زن وادم نیستند. حیوانها. اینها که کشته میشوند. انسان هستند. حرامیان چشم باز کنید اینها انسان هستند. فقط چشمشان. آبی نیست.
  • محمد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 0
    داعش رو خود آمریکاییها حمایت کردن تا قدرت بگیرن. چند تا امریکایی هم کشته شدن برای بهانه و رد گم کردن واستفاده ابزاری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس