به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: سقوط کابل توسط طالبان، موجب نگرانی بخشی از اقشار اجتماعی به‌ویژه نسل جوان و تحصیل‌کرده این کشور در مناطق شهرنشین، نسبت به آینده افغانستان ایجاد کرده است. تلاش بخش‌هایی از این جمعیت برای هجوم به فرودگاه کابل با هدف گریز از وضعیت کنونی، نمودی از آن است.

 جمعیت افغانستان از 2000 تاکنون از 21/6 میلیون نفر به حدود 39 میلیون رسیده و با روند فعلی تا 2030 به بیش از 45 میلیون خواهد رسید. در جمعیت کنونی، بیش از 40 درصد زیر 14 سال هستند. بیش از 20 درصد بین 15 تا 25 و 30 درصد بین 25 تا 50 سال سن دارند.

 طالبان به دلیل گسترش رسانه‌های اجتماعی و نیازمندی‌های خاص سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند به سهولت روند رشد اجتماعی جوانان و دانشجویان را متوقف سازد. بنابراین به نظر می‌رسد نوعی مصالحه در خصوص تداوم فعالیت زیرساخت‌های علمی و کنش‌گری اجتماعی نسل جوان از جمله زنان، ضروری باشد.

 جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی قابل توجه با جامعه افغانستان، می‌تواند با نگرشی بلندمدت به این مسأله بنگرد. گرچه محتمل است استقرار طالبان روند شهرنشینی مدرن در افغانستان را کُند سازد ولی ایران می‌تواند در تعامل با این گروه، نیازمندی‌های نسل جوان را با توجه به اقتضائات فرهنگی و مذهبی افغانستان مورد توجه قرار دهد.

 سرمایه‌گذاری بر نسل جوان تحصیل‌کرده شهرنشین، یک سرمایه‌گذاری راهبردی بر کادر اجرایی آینده افغانستان است که با اقداماتی مانند اعطای بورس تحصیلی جهت حضور در دانشگاه‌های ایران و اعطای تابعیت و کمک‌های مالی در کنار همراه‌سازی با منافع متقابل دو کشور، می‌تواند برای آینده روابط دوجانبه، مفید واقع شود.

با این وجود، الزامات اساسی این سرمایه‌گذاری اجتماعی، بهبود نوع مواجهه با پناه‌جویان و اتباع افغانستانی، تقویت فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان برای مخاطب افغانستانی و اصلاحات قانونی در این راستاست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    7 1
    پیشنهاد بسیار دقیق و صروری ارایه شده و لازم است مسولین قبل از اینکه خیای دیر شود در این مورد برنامه ریزی کنند.
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    7 6
    کل اگر طیب بودی سر خود دوا نمودی .
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    11 5
    شما عرضه نگه داشتن جوونای نخبه خودمون رو ندارید
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      3 2
      حرف شما صحیح ولی همین که مسئولین متوجه این امر مهم شده اند باید به فال نیک گرفت دوست گرامی
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      والا یکیش من یکیش هم تو نگه مون میداشتن که اینطوری نمیشد
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    5 0
    دقیقا" باید همین سیاست رو پیش گرفت باید مرزهای ایران عزیز کنترل شود تا مهاجرین غیرقانونی افغانی امکان ورود غیر قانونی به ایران رو نداشته باشند و افغانستانی هایی که درخواست مهاجرت به ایران دارند نخبگان، فرهیختگان افغانی گلچین و انتخاب بشوند برای سکونت و اقامت ایران ، چهل سال بیشتر سیاست اشتباهی در امور مهاجرین داشتیم که باعث شد چندین میلیون مهاجر افغانی غیرقانونی که اکثریت حتی سواد ابتدایی هم ندارند مجرد یا ، با زن و بچه بصورت غیرقانونی از مرزهای شرقی میهن وارد کشورمان شده و از امکانات ایران همچون کار و درآمد دانشگاه و تحصیل، بهداشت و درمان ایران بهره‌مند باعث بیکاری کارگر ایرانی و هزاران مشکل و گرفتاری برای ایرانیان تولید کردند و متاسفانه ناراحت و گله مند و طلبکار هم هستند !!! لطفا" مسئولین همین سیاست رو پیش بگیرند و در اسرع وقت باید مهاجرین غیرقانونی افغانی رو به کشورشون بازگردانید افغانستان به وجود این عزیزان مهاجر غیرقانونی احتیاج دارد
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    4 0
    مسولان راست وچپ تو این تحریم وبیکاری وتوروم وفقر 6000000میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا شش میلیون ایرانی بیکار بشه،16000000میلیون ایرانی مجرد که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،ثروتمند ترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین ومجردترین کشور دنیا هستیم،مسولان کاریابی افغانی تو ایران راه انداختند تا ایران بیکار وفقیر بشه ونسل ایرانی از بین بره،ایران رکوردارعتیاد وفقر وبیکاری ورانت واختلاص مسولان وتبعیض وسهمیه بندی علمی و نابرابری اجتماعی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر وطلاق وتبعیض وناعدالتی وفرار مغزها در دنیا است،دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد ،32سالمه مجردم هر کاری میکنم نمیتونم کار دائم گیرم بیاد نمیشه با این توروم وگرانی کاره پاره وقت به زور گیرم میاد اینقدر افغان وارد ایران کردند،سران وحکومت راست وچپ به فکر ما جوانان نیستند
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      3 2
      بزن رو ترمز داداش. همینطوری دری وری های مزدورای ماهواره ای رو تکرار می کنی و میری جلو. نه ایران بدبخت ترین و فقیرترین کشور دنیاس نه همه دزد و اختلاس گر.طبق آمارهای سازمان ملل وضع خورد و خوراک و تحصیلات مردم ایران در سطوح بالای جهانی هست.از حرومزاده های ماهواره ای بپرس لس آنجلس 40 هزار نفر بیخانمان داره یا نه؟ تهران چطور؟ ما تو تهران در این شرایط تحریم آیا 40 هزار نفر کارتن خواب داریم؟ بیخودی تخت گاز میری یهو آب و روغن هم قاطی می کنی و پاک قاط میزنی که چی؟ یواش تر و منطقی تر بهتره والا.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      2 0
      تعداد مهاجرین غیرقانونی افغانی در ایران خیلی بیش از این اعداد و ارقامی است که فرمودید ولی گویا مسئولین محترم علاقه ای ندارند آمار دقیقی از مهاجرین افغانی در ایران اعلام کنند، و متاسفانه این روند اشتباه بیش از چهل سال که ادامه دارد ... کاملا" با حرف و سخن جنابعالی موافقم هم میهن گرامی ..
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    2 2
    اگر میخواین زنان افغانی هم مثل زملن ایرانی بی بند و بار بشن همون بهتر برگردن به همون دوران روبنده زدن
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 0
      زملن بی بند و بار ؟؟؟
    • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      کاربر افغانی این مسائل و درخواست از هم میهنان افغانستانی خود رو در همان سایت ها و صفحات خبری افغانستان مطرح کنید
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 0
      بله جناب افغانی بهتره در کشور خودتون باشید و زنان افغان رو مطابق با قوانین اسلام وهابی در برقع و گونی پنهان کنید اجازه خروج زنان از خانه رو ندهید !
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 0
    علت حضور سیاسیون جدا شده از دولت غنی . از مدتها قبل در ترکیه چی هست . منظور به اروپا هم میتونستند بروند . کما اینکه الان خیلی ها رفتند ..حتی تعدادی از شیعیان ... دختره توصف نانوائی میگه ایران بخاطر آب ما را به طالبان فروخت . وقتی داخل ایران اینگونه فکری باشه . غفلت در روشنگری . اجازه به امریکا و دوستان منطقه ای با پرداخت پول . ترویج . بدگوئی راجع به ایران . حداقل از بیست سال پیش . جوان تحصیلکرده افعانی . چرا نباید بجای هر جای دیگر . نیاید ایران . کشور با زبان و فرهنگ مشترک .. مقداری دور متوجه شده اید ... غفلت
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      متاسفانه اکثریت افغانی ها همینطور هستند و همین نگاه بد بینانه و منفی و ایرانستیزانه رو علیه ایران و ایرانیان دارند بخاطر اینکه از همان زمان جدایی این خطه از مام میهن ایران زمین همین سیاست کثیف ضد ایرانی و ضدیت با هر آنچه با هویت ایرانی است در افغانستان تحت استعمار شکل گرفت دنبال شد تا همین امروز .... کافی فقط نگاهی به نظرات سیاسیون افغانی تا مردم عادی افغانی بیاندازید تا بهتر متوجه این موضوع و مطلب بشوید .. نزدیک به دو قرن تحت استعمار زندگی کردند ارمغانی بهتر از این هم نخواهد داشت ..
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      سران طالبان در قطر زندگی می‌کردند و دفتر و مقر طالبان در قطر ، ترکیه روابط نزدیک و خوبی با قطری ها دارد ، مقامات قطری مذاکرات با طالبان و تصمیمات جایگزین شدن طالبان به جای دولت دست نشانده غنی در افغانستان مطلع بودند و به دوستان ترکیه ای اطلاع داده بودند اردوغان و ترکیه پیش تر متوجه اوضاع بودند در حال حاضر هم امنیت فرودگاه کابل به ترکیه و قطر واگذار شده ترکیه و اردوغان دنبال ماهی و ماهیگیری از رودهای گل آلود هستند
  • مرتضی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    خودمون نخبه و نیروی کار بومی داریم نیازی به لشگر گداگشنه نداریم که علاوه بر خودش 50 نفر دیگه رو هم به ما تحمیل کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس